​CER: Balíček ekologičtější dopravy přináší příležitosti i rizika

​CER: Balíček ekologičtější dopravy přináší příležitosti i rizika

Evropská komise v červenci v rámci balíčku pro ekologizaci nákladní dopravy zveřejnila tři legislativní návrhy, z nichž každý má specifický dopad na železniční odvětví: nařízení o využívání kapacity železniční infrastruktury, nařízení CountEmissions EU o vykazování uhlíkové stopy v souvislosti s dopravou a změnu směrnice o hmotnostech a rozměrech silničních vozidel.

Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) uvedlo, že je rádo, že se tyto důležité otázky dostávají na program tvorby politik EU, které mají potenciál řešit vážné každodenní problémy konkurenceschopnosti železnice. CER má však vážné obavy, že povolení delších a těžších silničních vozidel bude mít nezamýšlený účinek v podobě zvrácení přechodu na jiný druh dopravy, který je tolik potřebný k dosažení ambiciózních cílů strategie EU pro udržitelnou a inteligentní mobilitu. Je nanejvýš důležité, aby tyto cíle Zelené dohody zůstaly pevně v centru legislativních prací, které nyní začnou, uvedlo CER.

Nařízení o využívání kapacity železniční infrastruktury v jednotném evropském železničním prostoru je aktuálním právním předpisem, o který se již dlouho zasazuje železniční sektor, jemuž v současném příliš rigidním právním rámci chyběla volnost při řešení problémů koordinace kapacit mezi sousedními zeměmi i mimo ně. CER proto tento návrh vítá a podporuje právní základ redesignu kapacity jízdních řádů pro inteligentní řízení kapacity (TTR). To poskytne základ pro efektivní a optimální řízení kapacity (připraví cestu k digitálnímu řízení kapacity) a vyřeší současný nedostatek harmonizace, synchronizace a koordinace procesů přidělování kapacity v EU. Odvětví oceňuje, že v rámci TTR je v nařízení obsažena koncepce průběžného plánování, která má zásadní význam pro zachování flexibility v žádostech o kapacitu a pro zajištění toho, aby nové přidělování a řízení kapacity odpovídalo potřebám trhu. Provozovatelé infrastruktury budou pokračovat v úzké spolupráci v rámci obnovené Evropské sítě provozovatelů infrastruktury (ENIM), aby optimálně efektivně využívali dostupnou kapacitu železniční infrastruktury a společně vytvořili evropský rámec pro řízení kapacity a koordinaci řízení provozu/krizových situací. CER rovněž vítá, že do nařízení byly začleněny sladěné a vzájemné zásady obchodních podmínek pro žádosti o vlakové trasy. Tímto způsobem bude motivováno účinnější využívání dostupné infrastruktury, což zabrání ztrátě kapacity a zajistí maximální stabilitu a spolehlivost plánování.

Díky novým právním předpisům o kapacitě očekává odvětví pozitivní dopady na dlouhodobé plánování osobní dopravy a větší flexibilitu při přidělování krátkodobé kapacity pro nákladní dopravu. Prvních konkrétních výsledků by mohlo být dosaženo již v roce 2025, a proto CER vyzývá zákonodárce, aby návrh urychleně schválili.

Jednotná metodika pro výpočet emisí

CountEmissions EU je návrh nařízení, kterým se stanoví harmonizovaný rámec EU pro započítávání emisí skleníkových plynů z dopravních služeb. Společná metodika výpočtu emisí skleníkových plynů z dopravy, která se použije na všechny druhy dopravy, umožní uživatelům dopravy činit informovanější rozhodnutí a přispěje k přechodu na čistou mobilitu, zejména pokud bude dále rozvinuta do systému označování emisí uhlíku. CER vítá, že Evropská komise přijala přístup well-to-wheel při započítávání emisí skleníkových plynů, a vidí prostor pro pozdější rozšíření této iniciativy na další externality, aby byla plně v souladu se zásadou „znečišťovatel platí“. V tomto ohledu je důležitým kritériem energetická účinnost, protože v dlouhodobém horizontu budou všechny druhy dopravy méně náročné na emise uhlíku.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner