Liberalizace železniční dopravy

ČD si stěžují na plán MD pustit konkurenci na trať mezi Plzní a Mostem

ČD si stěžují na plán MD pustit konkurenci na trať mezi Plzní a Mostem

PRAHA (20.9.) – Společnost Arriva v nabídce na provoz železniční linky mezi Plzní a Mostem nedodržela podmínky ministerstva dopravy. Chystá totiž provoz s vozidly, která nejsou uzpůsobena pro přepravu vozíčkářů a osob se ztíženou možností pohybu. Tvrdí to České dráhy, které proti záměru ministerstva uzavřít dohodu s konkurenční Arrivou podaly stížnost. Pokud by státní dopravce rovněž nenabídl bezbariérová vozidla, byl by prý lacinější než konkurenční společnost.

Podle Arrivy se však dráhy tímto krokem pouze brání vstupu konkurence na tuzemský železniční trh. Tvrdí to šéf tuzemské pobočky Arrivy Daniel Adamka. Podle něho má společnost způsob přepravy osob se sníženou schopností pohybu a orientace vyřešený, neuvedl však konkrétní řešení.

Záměr uzavřít smlouvu na roční provoz se společností Arriva patřící do skupiny německých drah Deutsche Bahn oznámilo ministerstvo dopravy na své úřední desce 3. září. Hlavním výběrovým kritériem totiž byla cena a tu Arriva nabídla nižší. Úředníci ministerstva ale i poté měli nabídku společnosti zkoumat, zdali vyhovuje všem podmínkám, řekl po rozlepení obálek s nabídkami obou dopravců mluvčí ministerstva Martin Novák.

Arriva za roční provoz rychlíkové trati požadovala roční dotaci 37,3 milionu korun, což je o 3,4 milionu méně než státní ČD. Přestože úřad už v současnosti hodnotí nabídky dvou dopravců, skutečný dlouhodobý tendr na provoz vlaků vypíše teprve od jízdního řádu 2016/2017. Do doby řádného tendru původně ministerstvo chtělo zadat provoz Českým drahám napřímo bez soutěže. Do procesu se ale zapojila Arriva a poslala na úřad vlastní nabídku na provoz železničního spojení.

(čtk)

spinner