Stát by měl v současné době podpořit především firmy, které do státního rozpočtu a na zdravotním a sociálním pojištění platí nejvíce, což jsou v naší zemi jednoznačně firmy ze zpracovatelského průmyslu. V rozhovoru pro Dopravní noviny to uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) Ing. Jaroslav Hanák.
Vydání 20/2020
Skončilo období prázdnin a dovolených a také mezinárodní instituce opět nabraly dech a ujaly se svých úloh. Zmíním tři ukázky z produkce Evropské komise EU.
Rodinná společnost DACHSER, přední poskytovatel logistických služeb v Evropě, v současnosti zaměstnává 31 000 lidí ve 393 pobočkách a má zastoupení ve 44 zemích světa. Nyní začala realizovat v celé Evropě včetně ČR projekt Short Distance 2.0 pro optimalizaci logistiky na první a poslední míli. V této souvislosti nám poskytl rozhovor Ing. Jan Pihar, generální ředitel společnosti DACHSER pro Českou republiku.
Zatímco se šíří druhá vlna pandemie, je jen otázkou času, než se začneme ptát na ekonomické dopady. Budou se opět prognózy hrubého domácího produktu a nezaměstnanosti posouvat k horším číslům? Možná. Nicméně každý krizový okamžik je také příležitostí. Příležitostí poučit se pro příště. Příležitostí vidět svět z jiného pohledu. Příležitostí začít dělat věci jinak.
Pandemie covidu-19 silně zasáhla odvětví balíkových služeb a vystavila společnosti podnikající v tomto oboru obrovskému tlaku. Firmy se snaží přizpůsobit své podnikání velmi dynamickému rozvoji a neklidnému operačnímu prostředí. Analytici se nyní pokusili shrnout základní globální dopady koronakrize na tento obor.
Završení brexitu neboli odchodu Velké Británie z EU k 1. 1. 2021 se blíží a s ním nabývá na aktuálnosti potřeba připravit se ně něj i v oblasti celních služeb. V této souvislosti jsme položili několik otázek Ing. Vojtěchu Broučkovi, řediteli obchodu PST CLC.
V důsledku novely č. 367/2019 Sb., která která novelizovala zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách (dále jen „ZoD“) přibyla některým provozovatelům železničních vleček jedna nová starost a sice povinnost nahlásit svou vlečku Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (dále jen „UPDI“). Zatím ne všichni tak učinili.
Výrobce nákladních vozidel Daimler Trucks představil v září technologickou strategii elektrifikace svých vozidel určených pro rozmanitý provoz od městské rozvážkové dopravy až po mezinárodní dálkovou dopravu – a tím potvrdil svůj zájem o naplňování cílů Pařížské dohody o ochraně klimatu. Akce se zaměřila především na technologii nákladních vozidel s palivovými články na vodík pro segment dálkové dopravy.
V námořní dopravě, největší oblasti světového obchodu, se provoz pozvolna vrací do normálu. Dokládají to i samotné trhy. Akcie čínského COSCO povyskočily od poloviny letošního března bezmála o 55 procent, v případě dánského Maersku, toho času největšího provozovatele kontejnerových lodí na světě, ještě o další tři procenta více. Podle některých odborníků za oživením námořní dopravy stojí především tři faktory. Jednak zvýšená poptávka po zdravotnickém materiálu, dále hromadné rozprodávání zásob vytvořených během karantény ze strany maloobchodníků a konečně i nutkání koncových spotřebitelů utratit peníze původně vyšetřené na dovolenou za něco jiného.