​Přístaviště lodí v Praze u nábřeží Edvarda Beneše se převléklo do nového

​Přístaviště lodí v Praze u nábřeží Edvarda Beneše se převléklo do nového

20.7. - Ministr dopravy Dan Ťok za přítomnosti ředitele Lubomíra Fojtů z Ředitelství vodních cest ČR slavnostně otevřel modernizované přístaviště lodí na levém břehu Vltavy u nábřeží Edvarda Beneše v Praze. Půl kilometru dlouhé molo má moderní design a umožňuje bezpečný nástup a výstup cestujících i do největších hotelových lodí.

Nově otevřená stavba má kompletně vyměněný povrch, zábradlí a využívá moderní technologie. Na základě designu navrženého atelierem architekta Patrika Kotase molo umožňuje bezpečný pohyb cestujících i veřejnosti včetně bezbariérového přístupu od Čechova i Štefánikova mostu. Přistávají zde nejen velké hotelové lodě připlouvající do Prahy, ale také další osobní lodě, čímž se částečně odlehčí lodnímu provozu na přetížené protější náplavce Na Františku. Atraktivní pro řadu návštěvníků je přímá návaznost lodí na autobusy stojící na nábřeží.

„Po půlroční přestavbě otevíráme moderní, komfortní a bezpečné stání, které vychází vstříc cestujícím i dopravcům a mění k lepšímu vodní dopravu v Praze,“ uvedl ministr Dan Ťok.

Novinkou jsou moderní kapacitní elektrické přípojky, díky kterým bude využívání i největších osobní lodí ekologičtější, neboť při stání ve městě mohou vypnout své dieselagregáty. Tento standard se postupně zavádí ve všech evropských přístavech. „Chtěl bych vyzdvihnout a poděkovat za dobrou spolupráci vedení hlavního města Prahy i Městské části Praha 7, z jehož popudu bude nově během dne přístavní molo přístupné široké veřejnosti,“ doplnil ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. „V neposlední řadě přinášíme novinky i rekreační plavbě, kdy návštěvníci města na malých lodích budou moci v centru bezpečně zastavit,“ dodal.

Stavební náklady na rekonstrukci 480 metrů dlouhého mola dosáhly 38 milionů Kč a byly financovány z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Na konci tohoto roku plánuje ministerstvo zahájení prvních stavebních prací na zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty. Projekt s celkovými náklady 1,66 miliardy Kč bude dokončen v roce 2020 a zahrnuje rekonstrukci dvanácti více než 100 let starých mostů nebo také vybudování nových stání pro lodě v plavební komoře Štvanice. Ponor pro nákladní dopravu v Praze by se tak měl zvýšit ze současných 1,80 m na 2,20 m, kdy při stejných nákladech loď uveze o 30 procent více nákladu. Součástí rozvoje Vltavy bude i výstavba nové plavební komory Praha – Staré město.

(tj)

spinner