Autosalon Brno 2009

I v době recese vystavovatelé v Brně představili řadu novinek

Ačkoli řada automobilek musela letos přijmout úsporná opatření, návštěvníci letošního Autosalonu Brno ve dnech 5. až 11. června o novinky připraveni nebyli. V podstatě jedinou oporou organizátorů byla ovšem

domácí Škoda Auto a její mateřský koncern Volkswagen. Ostatní značky byly většinou zastoupeny jen prostřednictvím dealerů.

Například Škoda Auto pro návštěvníky připravila hned tři světové výstavní premiéry – modely Octavia RS, Octavia RS Combi a Octavia Scout. Poprvé veřejnosti v České republice představila také svůj poslední model – Škodu Yeti, kompaktního zástupce kategorie SUV, a to v provedení 4×4 se zážehovým motorem 1,8 TSI o výkonu 118 kW. První zákazníci se novinkou svezou již v červenci. Příspěvkem výrobce k ekologii je řada vozů GreenLine včetně modelu Octavia GreenLine s novým vznětovým agregátem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW. Modely Fabia GreenLine sloužily mimo jiné i jako oficiální vozy veletrhu.

Volkswagen patřil k několika málo vystavovatelům, kteří využili rozšíření nomenklatury autosalonu v letošním roce a představili v Brně i lehká užitková vozidla. Návštěvníci se mohli seznámit například s novou všestrannou dodávkou Caddy 4Mo-

tion s pohonem všech kol, kterou výrobce dodává ve skříňové verzi a ve verzích Kombi a Life. V segmentu osobních vozidel představil Volkswagen mimo jiné nový model Polo, Golf GTI či Passat Variant TSI EcoFuel s pohonem na CNG.

Na stánku automobilky KIA poutal pozornost návštěvníků koncept nového malého automobilu s prozatímním označením No 3, který se bude vyrábět v nošovické továrně Hyundai-

  • Kia. Příprava jeho výroby se již podle výrobce dostává do konečné fáze. Premiéru vozu KIA plánuje na zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem.

Výroba vozidel stále roste

Úvod autosalonů patřil již tradičně společné tiskové konferenci Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů, na níž její zástupci zhodnotili uplynulé období v automobilovém průmyslu a přiblížili jeho současný stav.

„Pozitivní informací je, že se v České republice v loňském roce vyrobilo historicky rekordní množství silničních vozidel – více než 970 tisíc. Dominovaly osobní a z nich odvozené lehké užitkové automobily, kterých bylo (i přes zpomalení poptávky na zahraničních trzích v posledním čtvrtletí) vyrobeno 940 334 kusů,“ řekl prezident Sdružení auto-mobilového průmyslu Martin Jahn. Celkem se podle něj jednalo o 934 046 osobních a 6288 lehkých užitkových vozidel.

Zvýšila se také výroba autobusů (o deset procent na 3496 kusů) a přípojných vozidel kategorie O3 a O4 (o čtyři procenta na 2424). Naopak výroba nákladních vozidel vykázala pokles z 3168 na 2737 kusů.

Martin Jahn vyzdvihl přínos tzv. šrotovného v zahraničí, které českým firmám pomáhá překlenout nejkritičtější období. „Šrotovné pomohlo zmírnit velký pokles poptávky, je to významná podpora pro finální výrobce i dodavatele. Masivní efekt šrotovného nás podrží do konce roku,“ řekl. Přivítal také postupné zavádění této prémie v jednotlivých evropských zemích, což podle něj prodlouží celkový účinek. Pokud bude šrotovné v České republice zavedeno na přelomu roku, pomůže českému automobilovému průmyslu udržet současnou úroveň do příštího roku, kdy by mělo nastat mírné oživení poptávky, uvedl Martin Jahn.

Magickou hranici jednoho milionu vyrobených motorových vozidel by Česká republika podle něj měla překročit ještě letos. Původně se s jejím překonáním počítalo již v loni, ovšem ve druhém pololetí automobilový průmysl tvrdě zasáhla recese, která vedla k prvnímu meziročnímu propadu tržeb ve dvacetileté historii Sdružení AP.

Absence šrotovného znevýhodňuje české dodavatele

Viceprezident Sdružení AP Pavel Juříček však v této souvislosti upozornil, že odkládání zavedení šrotovného v České republice mělo negativní dopad na pozici českých dodavatelů v zahraničí. Šrotovné by podle něj mělo být zavedeno co nejdříve, protože „jeho neexistence diskvalifikuje české výrobce ve výběrových řízeních v západoevropských automobilkách“. V současnosti se rozhoduje o zakázkách na několik let dopředu, takže oddalování šrotovného může ohrozit budoucí rozvoj odvětví, řekl.

Obdobně reagoval také Rudolf Javurek, předseda výkonného výboru Svazu dovozců automobilů, který poukázal na negativní dopad váhavého přístupu politiků k vývoji poptávky. „Šrotovné je sice již součástí programového prohlášení vlády, ale pouze rétoricky a k rozhodnutí stále nedochází. To zřejmě bude dalším důvodem, proč se zákazníci budou rozmýšlet a odkládat koupi nového vozu,“ uvedl.

Na nepříznivý dopad ekonomické recese na prodej vozidel pro firemní zákazníky v České republice upozornil tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Prodej lehkých užitkových vozidel se za prvních pět měsíců roku snížil o 29 procent, prodej autobusů o 44 procent a nákladních vozidel dokonce o 55 procent.

Z nárůstu prodeje v kategorii osobních automobilů o 5,5 procenta podle něj vyplývá, že český trh dnes drží privátní zákazníci. „Je to díky akčním cenám, za které bych chtěl všem zainteresovaným firmám poděkovat, ale i díky tomu, že se prodej v České republice v minulosti pohyboval na nejnižší možné úrovni,“

řekl Pavel Tunkl. „Jestliže se běžná obměna vozového parku pohybuje kolem deseti procent registrovaných vozidel, v České republice loni činila jen 3,2 procenta. Jsme na dně prodejů, a abychom dosáhli čísel recese ve vyspělých zemích, musel by se náš trh minimálně zdvojnásobit,“ do­dal.

Zástupci Sdružení automobilového průmyslu využili tiskové konference také k tomu, aby přiblížili dvacetiletou historii svého sdružení, které 27. června roku 1989 založilo sedmnáct firem a organizací. V současné době Sdružení AP eviduje již 156 členů.

(lan)

spinner