Velcí hráči na trhu podporují nově vznikající inovativní start-upy

Velcí hráči na trhu podporují nově vznikající inovativní start-upy

Nápady se cení v každém oboru. A v logistice možná dvojnásob. Ale od dobrého nebo vynikajícího nápadu k jeho uvedení do života vede dlouhá a často klikatá cesta. Aby se cesta maximálně zkrátila a pokud možno vyhnula nepředvídatelným zatáčkám, podporují významní investoři start-upy – mladé firmy, které stojí za nápadem, jenž se snaží převést k realizaci.

Může se zdát, že start-upových firem je v oblasti dopravy a logistiky poskrovnu. Ano, je pravda, že ve srovnání například s oborem informačních technologií je jich velmi málo, ale najdou se. A dokonce i v Česku. Je to například start-up Shipvio, který vylepšuje a spojuje roztříštěný trh silniční dopravy. Pomocí moderních technologií dokáže najít to nejlepší možné místo pro odesílatelův náklad mezi tisíci volnými nákladními vozidly na evropských silnicích. Podle svého zakladatele André Draveckého Shipvio existuje proto, aby využilo nákladní vozidla na maximum s minimálními náklady a splnilo rostoucí nároky na trhu nákladní silniční dopravy. Na začátku letošního roku navíc Shipvio získalo šanci prosadit se na náročném německém trhu. Bylo společně s dalšími osmi start-upy vybráno do německého akceleračního programu STARBUZZ. Kromě mentoringu a rad, jak vstoupit na německý trh, získá Shipvio také cenné kontakty na místní firmy. „Není lepší region, kde bychom měli začít s budováním německého Shipvia. Ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko sídlí 24 z 50 největších německých firem, které jsou našimi potenciálními partnery a zákazníky. Místní firmy jsou také otevřeny inovacím a novým trendům. Region je navíc velmi blízko Nizozemska, Belgie a Lucemburska, což jsou pro nás další potenciální trhy. Akcelerace v rámci STARBUZZ nám nabízí příležitost rychleji expandovat na západoevropský trh,“ řekl projektový manažer ShipVio Jakub Eliáš.

DoDo chystá expanzi na Slovensko a do Polska

I další úspěšný český start-up v oblasti logistiky se slibně rozvíjí. Asistenční služba DoDo v loňském roce odbavila přes 100 tisíc objednávek, má přes padesát vlastních vozidel a přibližně 180 kurýrů. Start-up spolupracuje například s KFC při rozvozu jídel a využívá ho i e-shop Mall.cz v rámci zákaznické služby Mall až k Vám. Za kontinuálním nárůstem poptávky po službách kurýrů DoDo stojí podle vedení firmy propracovaný systém logistiky a maximální flexibilita. „Každá zásilka vyžaduje specifický přístup, ať je to díky jejímu obsahu nebo prioritám. Zásilky obsahující potraviny nebo čerstvé květiny mají v tomto ohledu automaticky nastavené parametry, vyžadují opravdu pečlivé plánování a prověří, zdali námi nastavený systém je opravdu funkční. Další skupinou prioritních zásilek byly v loňském roce například urgentní žádosti na zařízení oprav mobilních telefonů, zapomenuté klíče nebo zajištění dovozu léků nemocným,“ popsal Michal Menšík, výkonný ředitel logistického start-upu DoDo.

V průběhu letošního roku by chtěl start-up DoDo začít postupně obsazovat nové trhy v čele se Slovenskem a Polskem. V momentě, kdy ve velkých městech v zahraničí vznikne dostatečná infrastruktura – právě díky B2B zakázkám, otevře DoDo segment i pro B2C v podobě asistenčních služeb, které velmi úspěšně fungují v České republice.

Úspěšný je i brněnský start-up Zaslat.cz, který funguje jako srovnávač balíkové přepravy. Celkem služba v loňském roce zajistila přepravu více než 120 tisíc zásilek. Přitom podle údajů firmy vzrostl v roce 2017 poměr balíků zaslaných do zahraničí oproti předchozímu roku o sedm procent. Ze všech odeslaných zásilek pak byla těch exportních více než třetina, po Slovensku byla nejčastější destinací balíků Velká Británie.

„Díky příznivé ekonomické situaci i rychlému růstu celého e-commerce segmentu rostla velká většina našich firemních zákazníků. A to se samozřejmě pozitivně projevilo i na růstu našich tržeb,“ uvedl spolumajitel a ředitel Zaslat.cz Miroslav Michalko.

Služba Zaslat.cz loni rozšiřovala nejen síť firemních klientů, ale investovala i do modernizace a vývoje svého webu. Jako první česká přepravní služba přišla s vlastní mobilní aplikací, která umožňuje nejen objednat a zaplatit přepravu balíku, ale také sledovat pohyb zásilek v telefonu.

Bez podpory lídrů by to nešlo

Ale nejde jen o nově vznikající firmy v oblasti logistiky. Vzhledem k tomu, že logistika je odvětvím, kde se každá i potenciální výhoda počítá, jsou si hlavní hráči na trhu vědomi skutečnosti, že musí do svých procesů zavádět inovace. Proto není překvapením, že řada logistických společností začala inovativní start-upy podporovat.

Konkrétně skupina GEFCO v březnu uzavřela memorandum o spolupráci s nadnárodní společností Techstars, která pomáhá podnikatelům uspět v oblasti byznysu a má zkušenosti s více než tisícem mezinárodních start-upů. Partnerství s Techstars společnosti GEFCO umožní spolupracovat s předními, nadějnými start-upy, které jsou motorem zásadních transformací v odvětví průmyslu, a to na konkrétních uživatelských případech aplikovaných prostřednictvím tzv. disruptivních obchodních modelů. Vedle toho bude mít GEFCO přístup k síti talentovaných expertů a inovací.

„Z partnerství s firmou Techstars máme opravdu velkou radost. Díky uzavřené dohodě bude mít GEFCO jedinečnou příležitost spojit se se specializovanými podnikateli z celého světa a vyzkoušet či přímo investovat do dodavatelského řetězce budoucnosti. Těšíme se, že tato zkušenost obohatí odborné znalosti celé skupiny GEFCO. Rádi bychom využili některé podnikatelské nápady i kreativitu týmu Techstars,“ popsal cíle spolupráce Luc Nadal, předseda představenstva skupiny GEFCO. GEFCO nabídne podnikatelům možnost spustit pilotní projekty na vybraných trzích a poskytne také zdroje na jejich testování.

Prostřednictvím strategického spojení se navíc GEFCO stalo také partnerem mezinárodního start-upového centra Partech Shaker.

Nová služba DSV Start-Up

Podporovat start-upy se rozhodla i společnost DSV. Nabízí jim zajištění celého dodavatelského řetězce na míru jejich potřebám prostřednictvím nové služby DSV Start-Up. Na základě prvotních zkušeností z izraelského pilotního programu se služba stane globální službou DSV se specializovanými týmy, které fungují v rámci globálních inovačních center.

DSV chce být první dopravní a logistickou společností, která nabídne logistickou službu určenou přímo začínajícím firmám s cílem pomoci jejich růstu.

Platformu Plug and Play podpořila řada firem

Na rozvoj příští generace technologií pro dodavatelský řetězec se zaměřuje i společnost Prologis působící v oblasti logistických nemovitostí. V loňském roce proto uzavřela strategické partnerství s globální inovační platformou Plug and Play, která propojuje start-upy s obchodními společnostmi a každoročně investuje ve více než 150 zemích světa. Prologis vybrané skupině start-upů v rámci akceleračního programu Plug and Play poskytuje mentoring i prostory ve svých logistických nemovitostech, aby mohly rozvíjet nové technologie. Mezi další partnery Plug and Play patří i další významní hráči z oboru dopravy a logistiky: DHL, Maersk, CMA CGM, Daimler, Deutsche Bahn, Swiss Post, BASF, Union Pacific Railroad a Lufthansa Cargo či Ericsson.

Martina Vampulová

Foto:Pixabay a DoDo

spinner