Univerzální řešení logistiky pro e-commerce neexistuje

Univerzální řešení logistiky pro e-commerce neexistuje

V oblasti e-commerce hraje logistika stále větší roli. Češi se totiž naučili nakupovat prostřednictvím internetu v e-shopech a vedle ceny je pro ně často rozhodující i rychlost dodávky objednaného zboží. Ty tam jsou časy, kdy malé a střední e-shopy provozovali jednotlivci z obývacího pokoje – dnes často řeší logistiku interně nebo prostřednictvím externích partnerů. Možností a variant, jaká logistická řešení využít, mají poměrně dost. Řada firem navíc sází na řešení přizpůsobená konkrétním zákazníkům na míru.

Logistika pro malé a střední e-shopy je v několika ohledech specifická. Většinou se jedná o velmi obrátkové zboží, takže menší firmy drží jen malé skladové zásoby a jsou pro ně charakteristické větší výkyvy v počtu objednávek jak z pohledu týdnů, tak i měsíců. Navíc menší e-shopy často teprve pracují na nastavení interních procesů. V takovém okamžiku může být vhodné přizvat ke spolupráci externího logistického partnera.

„Jako dodavatel kompletních logistických služeb se snažíme velmi často přizpůsobit požadavkům našich klientů. Největší důraz klademe právě na osobní, individuální přístup, kvalitu našich služeb a skladovací prostor. Snažíme se klientům ukázat výhody, které plynou z rozhodnutí nechat si logistiku kompletně obstarat, a často je překvapíme tím, že náklady nemusí být tak vysoké, jak očekávali,“ řekl business unit director pro oblast logistiky společnosti ComGate Ondřej Žák.

Logistika pro e-shopy v podání ComGate zahrnuje kromě příjmu zboží, uskladnění, vychystávání, kompletace, balení a expedice také služby přidané hodnoty. „Za naše klienty tak do zásilek přikládáme letáky, návody, štítkujeme, přebalujeme nebo kontrolujeme kvalitu. Snažíme se klientovi maximálně vyhovět, výjimkou není výběr dárků do zásilek nebo pečlivé jednotlivé balení pumpiček mýdel nebo čisticích prostředků, aby zásilka koncového klienta potěšila tím, jak precizně je zabalena. Věříme, že i takové detaily pomáhají e-shopům působit profesionálně, udržet si zákazníky a získat nové,“ vysvětlil Ondřej Žák. Vedle toho ComGate zajišťuje také zpracování vráceného zboží, a to jak nedoručeného, tak vraceného v zákonné lhůtě 14 dní nebo dvou let, a klienti mají k dispozici i zákaznickou infolinku, jejíž fungování zajišťuje call centrum ComGate.

Pokud se majitelé e-shopů rozhodnou pro externí řešení logistických operací, mají většinou podle Ondřeje Žáka zájem o komplexní služby. „Chtějí si být jistí, že bude v pořádku celý proces, zboží u nich můžeme i sami vyzvednout a provozovatelé e-shopů se pak dále prakticky nemusejí o nich starat. V poslední době také registrujeme velký zájem firem o službu expresní dobírky, díky které e-shopům dokážeme vyplatit peníze z dobírek už druhý den po převzetí zboží zákazníkem, a ony tak na své výdělky nemusí čekat déle, než je nutné,“ uvedl.

ComGate doporučuje klientům se systémově propojit na skladový systém eLogist, do kterého se pak přes API rozhrání automaticky přenášejí objednávky vytvořené v e-shopu. Na základě objednávek, zjednodušeně řečeno, dochází k vychystávání, balení a expedici zboží podle zvoleného přepravce. Avizace o příjmu zboží si klienti také zadávají do eLogistu, na jejich základě pak probíhá nezávislá kontrola doručeného zboží. Zákazníci pak mohou potřebné údaje podrobně sledovat v eLogistu nebo si je přes rozhraní stahují do svého systému pro reporting. Samozřejmostí je i tisk dodacích listů, faktur a dalších dokumentů.

Důležitá jsou řešení na klíč

Komplexní logistické služby pro e-shopy nabízí například i společnost Well Pack. Řešení jsou většinou připravována „na klíč“ a služby mohou využít nejen střední, ale i malé e-shopy. Logistická řešení zahrnují mimo jiné i paletový nebo kusový příjem zboží od dodavatelů, které následně firma uloží ve svém skladu. Skladovou evidenci je možné vést podle požadovaných parametrů, nechybějí ani údaje o inventarizaci a další podklady pro reporting. Skladování, evidenci a odbavování zásilek umožňuje Well Pack z informačního systému zákaz-níka nebo prostřednictvím vlastního řešení. V případě, že klienti využijí komplexní logistické služby, je jejich součástí i příjem a zpracování objednávek a vratek, vyskladnění zboží, jeho zabalení a předání dopravci. Pro zásilky B2C využívá Well Pack Českou poštu, zásilky B2B svěřuje ostatním kurýrním a balíkovým firmám. Řešení od společnosti Well Pack umožňuje také online přenos dat do systému přepravců a sledování zásilek prostřednictvím Track & Trace. Doručení zásilek v rámci České republiky probíhá do 24 hodin, v rámci Evropy pak do 48 až 72 hodin.

Je třeba poslat zásilku do zahraničí?

E-shopy, které chtějí expandovat do zahraničí, mohou navázat spolupráci se společností GO. Ta dokáže nabídnout řešení jak menším e-shopům, které odesílají desítky zásilek měsíčně, tak i takovým, které jich odešlou ve stejném období tisíce. „Klientům nabízíme možnost doručení zásilek nejen do okolních zemí, ale také do méně obvyklých destinací, jako je například Skandinávie nebo Velká Británie. Nejdůležitější pro nás je analýza specifických požadavků jednotlivých e-shopů, kterým se snažíme maximálně vyjít vstříc. V tom se naše řešení nejvíce liší od standardního portfolia balíkových služeb,“ uvedla výkonná ředitelka firmy Pavla Eretová. Prostřednictvím GO mohou zákazníci využívat nejen standardní B2C režim mezinárodní přepravy, ale také například same-day distribuci na výdejní místa, ranní doručení do krajských měst v rámci České republiky, Slovenska a Německa či možnost dobírky v téměř všech evropských destinacích. V případě potřeby je možné využít i lokální konsolidační servis včetně zpětné logistiky nebo řešení pro nadrozměrné zásilky. „Většina našich klientů funguje z vlastního skladu a my pro ně zajišťujeme přepravní služby do zahraničí, zahraniční sběrná místa a zpětnou přepravu. Máme ale i takové klienty, pro které zajišťujeme také skladování a vychystávání jejich zásilek. V takovém případě je pak součástí vychystávacího procesu i tisk faktur a kompletace všech dalších potřebných dokumentů. Nicméně jsme schopni zajistit tisk přepravních dokumentů i menším e-shopům, které využívají pouze naše přepravní služby,“ vysvětlila Pavla Eretová. 

Martina Vampulová

spinner