Mnichov bude opět hostit přední světový veletrh dopravy a logistiky

Mnichov bude opět hostit přední světový veletrh dopravy a logistiky

Mnichov bude ve dnech 9. – 12. května po čtyřleté pauze hostit přední světový dopravní a logistický veletrh – transport logistic 2023. A již tradičně zde bude také společná česká expozice, kterou za finančního přispění Ministerstva průmyslu a obchodu organizuje Svaz spedice a logistiky spolu s Českou logistickou asociací.

Na mnichovském výstavišti bude opět zaplněno deset veletržních hal s rozlohou kolem 110 000 m2 a exponáty budou k vidění i na venkovní ploše a na kolejišti ve východní části výstaviště. Svou účast potvrdily přední světové firmy, jako například Dachser, DB Schenker, DHL, DP World, DSV, Geodis, Maersk, Kuehne + Nagel či Rhenus. Součástí veletrhu bude i výstava air cargo Europe.

V rámci společné české expozice v pavilonu B5 se bude prezentovat 16 poskytovatelů logistických služeb a vedle toho se veletrhu zúčastní 20 českých firem, především z oboru železniční nákladní dopravy a jeho dodavatelů, jako například ČD Cargo, EP Logistics, Interfracht, Nymwag, MSV Metal Studénka, OLTIS Group a další.

„Dopravní a logistický veletrh transport logistic v Mnichově (a na střídačku také v čínské Šanghaji) se sice v Evropě koná pouze ob rok, ale je bezpochyby největší, nejvýznamnější, a tudíž nejsilněji navštívenou akcí veletržního charakteru v Evropě, která má obrovský přesah i mimo kontinent. Účast či alespoň návštěva veletrhu, i přes rozmáhající se formy dálkové komunikace prostřednictvím internetu, by měla být povinností pro každého, kdo je činný či se zajímá o dopravu a logistiku ve světě, o nové trendy, a kdo hledá nové kontakty či si pouze chce udržet a posílit ty stávající – prostě kdo v Mnichově nebude, jako by nebyl vůbec. Navíc se letošní akce koná po čtyřleté odmlce způsobené vynecháním veletrhu 2021 z důvodu pandemických opatření,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Petr Rožek.

Význam pro české firmy zdůrazňuje i prezident České logistické asociace Václav Cempírek. „Největší veletrh dopravy a logistiky na evropském kontinentu má velký význam pro českou a slovenskou logistiku. Především naše firmy se dlouhodobě prezentují na tomto veletrhu a vždy se mají čím chlubit. Na jedné straně se jedná o poskytovatele logistických služeb, kteří v kontraktní logistice dosahují výborné výsledky jak ve spolehlivosti, tak v zavádění moderních technologií na úrovni platformy Logistika 4.0. Na druhé straně se zde prezentují firmy s nabídkou aktivních prvků pro dopravní logistiku, které jsou v kontextu hledání spolupráce mezi dopravními módy, aby doprava byla šetrnější vůči životnímu prostředí a zdraví. Každý mnichovský veletrh přináší nové trendy pro nejbližší výhled. Kdo by se ho nezúčastnil jako vystavovatel anebo jako odborný návštěvník a pozorovatel, o něm lze říci jako by nebyl.“

Letošní veletrh transport logistic se koná na pozadí velkých výzev, s nimiž se obory logistiky a dopravy musejí vypořádat. „Náš spediční a logistický obor si po dlouhém období zmatků a problémů s dopravci a jejich (ne)plněním smluvních ujednání oddechl, chaos pominul a vše se vrací do starých kolejí. Náš obor však také zažil období mimořádných výnosů (způsobených vysokými cenami dopravních služeb) a nyní si bude muset zvykat opět na mnohem skromnější čísla. Bude tedy velmi záležet na pochopení a následování trendů na trhu, aby tento pokles nebyl příliš strmý a nepřinesl aktérům na rozkolísaném dopravním trhu existenční problémy. To vše v kombinaci s neúprosně nastupující digitalizací a nutností přejít na udržitelný rozvoj,“ uvedl k aktuální situaci Petr Rožek.

Nejen na pozadí geopolitických událostí a ekonomické situace vnímá současné dění také Václav Cempírek. „Pro dnešní logistiku a dopravu je podstatné hledat nové přepravní trasy, ať z důvodů politických a válečného konfliktu na Ukrajině, tak i s ohledem na probíhající těžké a nekoordinované stavební práce na dopravní infrastruktuře. Dopravní společnosti se potýkají s velmi strmým růstem provozních nákladů nejen u energetických zdrojů, ale také u osobních nákladů na pracovníky a opotřebení vozidel spojené s nájezdem delších kilometrů způsobených objízdnými trasami po nekvalitní dopravní infrastruktuře. Samozřejmě pro dnešní řízení dodavatelských řetězců má význam digitalizace, která podporuje kontrolu kvality přepravy, dohledatelnost zásilky a čas dodání. Digitalizace v dopravě podporuje i kontrolu technického stavu vozidel, což výrazně snižuje náklady na provoz a údržbu. Pro intralogistiku v oborech s vysokou obrátkou zboží se prosazuje a bude stále více prosazovat automatizace. Pro dopravu a logistiku bude v nejbližším období rozhodující volba alternativních pohonů u manipulačních a dopravních prostředků. Je třeba vyslechnout odborníky a zvolit takové pohony, které jsou udržitelné pro život a nejedná se pouze o přání, jež jsou v rozporu se zákony fyziky,“ upozornil Václav Cempírek.

Logistika očekává pokles, ale cítí se na něj připravena

Před veletrhem se uskutečni průzkum mezi 2 556 poskytovateli služeb, přepravci a dodavateli. Z trendového indexu je zřejmé, že někteří z nich se na budoucnost dívají pesimisticky, ale celkově je podle nich situace v odvětví silná. Všichni však pociťují nedostatek kvalifikované pracovní síly a řidičů v tržním prostředí ovlivněném inflací.

Každý třetí podnik očekává do budoucna v dopravní logistice pokles, avšak dvoutřetinová většina je na něj již připravena. Odvětví podle trendového indexu počítá s každou eventualitou. Přibližně tři čtvrtiny respondentů očekávají další narušení dodavatelského řetězce.

Stejně tolik jich však může tlumit dopad další eskalace v důsledku války na Ukrajině bez jakýchkoli ekonomických důsledků. Logistický průmysl tak dokazuje, že dokáže řešit své vlastní problémy a také problémy ostatních, pokud mu to bude umožněno.

Hlavní omezující faktory

Největší výzvou pro odvětví je nedostatek kvalifikovaných pracovních sil a řidičů. Kromě toho jsou menší společnosti více zasaženy inflací a cenovým a konkurenčním tlakem. Větší společnosti vnímají jako větší výzvu nedostatek energií a surovin a také narušení logistického hodnotového řetězce. Jedná se především o makroekonomické, demografické nebo geopoliticky vyvolané problémy, které mají na jednotlivé společnosti jen malý vliv. Na tomto pozadí identifikuje Trend Index výzvy, kterým čelí logistický průmysl.

Napříč všemi odvětvími a velikostmi společností je každý druhý respondent nejvíce postižen problémy způsobenými nedostatkem zaměstnanců. Dodavatelé a poskytovatelé logistických služeb, stejně jako střední a velké společnosti posouvají průměr na více než 50 procent. Nedostatek řidičů zhoršuje situaci téměř každé třetí společnosti. Poskytovatelé služeb (38,2 procenta) mají větší problémy než odesílatelé (28,4 procenta).

Kromě nedostatku kvalifikované pracovní síly a řidičů zatěžuje více než jednu ze čtyř společností také rostoucí inflace (29 procent) a rostoucí cenový a konkurenční tlak (28 procent). Tyto problémy patří mezi největší výzvy pro dvě třetiny malých a středních firem.

(lan)

Foto: Messe München

spinner