​Mezinárodní konference nabídla různé úhly pohledu na aktuální logistická témata

​Mezinárodní konference nabídla různé úhly pohledu na aktuální logistická témata

Břevnovský klášter již tradičně na začátku listopadu hostil mezinárodní logistickou konferenci SpeedCHAIN 2017. Do historického Tereziánského sálu, Opatské jídelny a dalších prostor si našlo cestu téměř 630 logistických osobností z 11 zemí světa. Program tvořilo devět samostatných sekcí, v nichž kromě řady prezentací proběhlo i pět panelových diskusí. Letošní, již dvanáctý ročník, se nesl ve znamení hesla Globální ekonomika: výzva pro lokální logistiku.

Dopolední program zahájil po úvodním vystoupení Miroslava Rumlera koordinátor logistické strategie a inovací ŠKODY AUTO Petr Ungerman, který představil „zelené“ logistické procesy používané při výrobě automobilů v závodech ŠKODA AUTO. Následně ho u řečnického pultu vystřídal Andy Rooke, který je celosvětově jedním z nejvýznamnějších odborníků na systém eCall. Tento systém propojuje palubní jednotku vozidla, mobilní telekomunikační síť a centra tísňového volání. Andy Rook eCall podrobně představil, zdůraznil jeho přednosti a zabýval se technickou implementací v evropských zemích. Hovořil také mimo jiné i o zavádění eCall pro nákladní vozidla a dálkové autobusy.

Hlavní kroky, které je třeba vyřešit pro lepší viditelnost a sledovatelnost dodavatelského řetězce, podrobně analyzoval ve svém vystoupení výkonný ředitel společnosti ZETES Solutions CZ Milan Ludvík. Zdůraznil, že pro fungující dodavatelské řetězce je rozhodující, aby všechny články sdílely stejný úhel pohledu. Je třeba také pečlivě analyzovat, které problémy je nezbytné řešit, jaké informace v rámci dodavatelských řetězců sdílet a jak zajistit efektivní agregaci dat. Z toho pak vyplývá i správná volba technologie a možnost identifikace a hledání řešení v reálném čase.

Dopolední blok zakončil majitel a jednatel společnosti 108 AGENCY Jakub Holec, který se věnoval aktuálním trendům v oblasti city logistiky. Mimo jiné představil řešení, jež fungují v některých evropských městech, jako je Řím, Madrid či Milán, a připomněl, že Praha pro rozvoj city logistiky vymezila dvě území – na Smíchově a v Malešicích. Zmínil také možnosti řešení Last mile delivery v různých městech na světě a nové trendy, které se začínají prosazovat. Jde zejména o centralizovaná odběrná místa, která by se postupně mohla stát i samozřejmou součástí moderních obytných domů.

Panelová diskuse: výhody a rizika zaměstnávání cizinců

Velmi aktuálnímu tématu – zaměstnávání cizinců – se věnovala panelová diskuze, kterou moderovala Ivana Čížková ze společnosti Randstad a v níž vystoupila například ředitelka personálního oddělení DHL Supply Chain ČR Gabriela Kahounová. Hovořila mimo jiné o průzkumu mezi 350 odborníky, který odhalil, že více než třetina společností zanedbává výchovu nových generací pracovníků a cílený rozvoj vlastních zaměstnanců a že povolání v oblasti dodavatelských řetězců jsou považována za málo atraktivní, což znesnadňuje získávání talentovaných pracovníků a udržení stávajících zaměstnanců. Proto musí společnosti často hledat nové zaměstnance v zahraničí. To potvrdil i manažer FM Logistic Pavel Nodžák, který zmínil projekt, v jehož rámci FM Logistic už více než pět let získává zaměstnance na Ukrajině. Přitom trvá tři až čtyři měsíce, než se podaří nového zaměstnance získat a zároveň není jisté, že na pozici dlouhodobě setrvá. Právní aspekty dané problematiky přiblížil Petr Rudlovčák z advokátní kanceláře Šafra a partneři a Denisa Kubíková ze společnosti Valeo s generálním ředitelem Panattoni Europe pro Českou a Slovenskou republiku Pavlem Sovičkou doplnili další postřehy a zkušenosti.

V centru pozornosti intralogistika i multimodální přepravy

Odpolední bloky byly zaměřené na štíhlou a efektivní logistiku, intralogistiku a multimodální přepravy v logistickém řetězci. Se svými příspěvky vystoupil například obchodní a marketingový ředitel společnosti DACHSER Czech Republic Jan Polter, který hovořil o projektu City Distribution a o tom, že stále přibývá omezení přístupu do center měst. „V současné době existují omezení ve více než 500 evropských městech,“ uvedl Jan Polter a aktuální situaci ilustroval na příkladu Stuttgartu, kde by měly být od příštího roku ve dnech se zvýšeným znečištěním prachovými částicemi zavedeny dočasné zákazy provozu pro dieselové motory. DACHSER proto přichází se souborem nástrojů a opatření, jak dodávat zásilky do center měst a přitom nepřispívat ke znečišťování životního prostředí. Součástí tříletého výzkumného a vývojového projektu City Distribution ve Francii, Dánsku, Nizozemsku, Španělsku a Německu je vývoj udržitelných konceptů dodání zboží.

V rámci diskusního panelu věnovaného multimodálním přepravám v logistickém řetězci se hovořilo zejména o nedostatečné kapacitě dopravní cesty pro nákladní vlaky, což je problém, která trápí obecně celou Evropu a prioritně se týká i železničních tratí v okolí velkých námořních přístavů. V posledních měsících se výrazně rozšiřuje železniční spojení Evropy a Asie, což přímo nabízí otázku, zda se rejdaři a přístavy nebojí konkurence železnice. „Železniční doprava není pro námořní rozhodně konkurencí. Je sice rychlejší, ale výrazně dražší,“ myslí si například vedoucí reprezentace Hamburg Hafen Marketing v Praze Vladimír Doboš. Zástupci přístavů Štětín/Svinoústí a Antverpy Aneta Szreder-Piernicka a Martin Hubeňák pak mimo jiné informovali o napojení těchto přístavů na vnitrozemskou železniční síť.

První den konference završil slavnostní večerní program V.I.P. Logistic Rendezvous. V průběhu večera nechybělo vyhlášení vítěze letošní prestižní ceny GRYF Supply Chain Award, kterým se stal Ferdinand Hlobil ze společnosti Cushman & Wakefield. Letos poprvé udělovala odborná komise cenu Ekologický projekt roku – EcoLOGI 2017, kterou získala společnost ŠKODA AUTO. Své ocenění udělila také Česká logistická asociace za Logistický projekt roku 2017. I v tomto klání projektů zvítězila společnost ŠKODA AUTO se svým automatickým skladem drobných dílů.

(mna, tj)

spinner