BUDAMAR LOGISTICS expanduje na Balkán a míří na železnici

BUDAMAR LOGISTICS expanduje na Balkán a míří na železnici

Slovenská skupina Budamar Logistics patří na Slovensku k lídrům trhu v oblasti mezinárodní spedice a logistiky. Většinu zákazníků tvoří průmyslové podniky ze Slovenska a dalších středoevropských zemí. Před několika dny oznámila svůj úmysl rozšířit své podnikání na Balkán a výrazně se angažovat i v oblasti železniční dopravy. Více nám řekl předseda představenstva této společnosti Peter Malec.

„Nedávno jste oznámili expanzi společnosti na Balkán. Co je cílem této expanze a jaké máte na Balkáně plány?“

„V mezinárodní železniční dopravě se řadíme mezi lídry na trhu. V byznysu však platí pravidlo, že každá firma, která se chce posouvat dopředu a růst, musí přemýšlet nad novými možnostmi. Ty vidíme na Balkáně, kam přes společnost Budamar South expandujeme. Pro start jsme si vybrali Chorvatsko a Srbsko, kde probíhá liberalizace železniční dopravy, v tom vidíme velkou příležitost. Náš cíl je jednoznačný: získat významné postavení a časem expandovat i do dalších zemí na Balkáně. Kam přesně, to si zatím nechám pro sebe. Budamar South by měl spolupracovat s významnými průmyslovými podniky, které působí v jižní Evropě. Zajistit by jim měl komplexní logistiku. Železniční dopravou propojí také baltské a balkánské přístavy.“

„V rámci expanze na Balkán si pořizujete nové moderní lokomotivy Vectron. Jaké s nimi máte plány, pro jaké přepravy je budete využívat?“

„Vícesystémové lokomotivy Vectron od německé společnosti Siemens jsou špičkové stroje, které se zařadí do portfolia PPD Transport, ve které jsme přes Budamar South získali menšinový podíl. V první etapě jsme si pořídili tři lokomotivy, první stroj byl dodán v polovině července, zbylé dva by měli být u nás do dvou měsíců. Siemens Vectron jsou stroje, které splňují nejpřísnější evropské standardy a které se řadí mezi nejmodernější vůbec. Přispívají k zajištění rychlé a ekonomické dopravy. Zásadním plusem je, že při využití vícesystémových lokomotiv odpadá neefektivní výměna lokomotiv na hranicích jednotlivých států. Jsou totiž schopné provozu ve více evropských zemích, což starší lokomotivy neumožňovaly. Využívat je budeme na zajišťování přeprav především ve směru sever–jih.“

„Jaké jsou vůbec podmínky k podnikání na Balkáně ve srovnání se střední Evropou, čím je tamní trh specifický?“

„Podmínky pro byznys na Balkáně se zásadně liší. Nicméně co se týče příležitostí, platí, že některé země Balkánu (zejména ty, které nejsou členy Evropské unie) jsou někde tam, kde bylo Slovensko a Česko zhruba před 10 či 15 lety – závisí to na jednotlivých zemích. Budamar Logistics se rozhodl vstoupit na Balkán přes Chorvatsko a Srbsko. Kromě toho, že zde momentálně probíhá liberalizace železničního trhu, je velkým plusem ekonomický posun těchto zemí v posledních letech a jejich otevřenost zahraničním investorům. Právem je mnozí ekonomové již dlouhodobě považují za nejslibnější trhy Balkánu. Samozřejmě ekonomická situace zemí či politická stabilita je na Balkáně stále složitá, proto je pro každého zahraničního investora důležité vždy posoudit míru rizika a návratnost investice.

„Jaké jsou další plány společnosti, pokud se obecně jedná o podnikání v evropském sektoru?“

„Chceme i nadále poskytovat komplexní služby na špičkové úrovni v zemích V4 a v jihovýchodní Evropě. Jsme firma, které patří v zasílatelství a logistice vedoucí pozice, přičemž jsme jedním z lídrů na trhu mezinárodní železniční dopravy. V rámci rozvoje skupiny se momentálně soustředíme na Balkán, kde chceme získat významný tržní podíl. Také pracujeme na jednom velkém projektu, který momentálně finalizujeme, zatím se však k němu nemohu vyjadřovat.“ 

Tomáš Johánek

spinner