Elektronické mýtné

Zpoplatněné úseky objíždějí nejvýše čtyři procenta kamionů

Zpoplatněné úseky objíždějí nejvýše čtyři procenta kamionů

Zpoplatněné úseky dálnic a rychlostních komunikací objíždí jen každý pětadvacátý kamion. Většina řidičů nákladních vozidel, která jezdí po náhradní trase, tak činí, protože je na ní cíl nebo začátek jejich cesty. Pro objíždění zpoplatněných úseků ani neexistuje objektivní důvod, protože dopravce více tlačí čas než drobná úspora na mýtném, řekl minulý týden na semináři o mýtném v Poslanecké sněmovně Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

„Je to velice minoritní problém,“ zdůraznil Martin Hájek. Poukázal na to, že náklady na mýtné přenáší dopravce na zákazníka podobně třeba jako náklady na pohonné hmoty. Konečný efekt mýtného podle něj spočívá ve zdražení zboží, které se v případě dálkové dopravy pohybuje u jednoho kusu zboží v rozmezí od desetiny procenta do čtyř procent.

Jako typický zavádějící příklad uvedl Hustopeče v Jihomoravském kraji, které se nacházejí vedle dálnice D2. Sídlí v nich mimo jiné i firma, jejíchž asi 200 vozidel obcí musí projíždět, aniž by se tak vyhýbala zpoplatněné dálnici. Skutečný počet vozidel, která obcí projíždějí, aby se dálnici vyhnula, se podle Martina Hájka pohybuje v jednotkách.

Na podporu svého tvrzení citoval ředitele společnosti O. K. Trans Praha Vladimíra Starostu, který uvedl, že jeho firma nepovoluje řidičům vyhýbat se placeným úsekům ani tehdy, pokud je netlačí čas. „Nehledě na delší dobu jízdy, a tím i vyšší spotřebu, je zde podstatně vyšší riziko nehody, nemluvě o kvalitě těchto silnic, které se podepisují na enormních nákladech na údržbu,“ řekl Vladimír Starosta.

V Německu podle Martina Hájka objíždějí zpoplatněné úseky jen regionální dopravci při cestách do 150 kilometrů. V Rakousku v okolí Vídně objížděla dálnice po zavedení mýtného jen tři až čtyři procenta vozidel. Na místech, kde úřady použily omezující dopravní značení, se však doprava opět vrátila do normálu, uvedl.

Na nárůst počtu kamionů, které objíždějí dálnice a rychlostní komunikace, aby nemusely platit mýtné, si stěžují představitelé některých obcí a krajů. Například kraj Vysočina navrhoval zpoplatnit 12 úseků silnic II. třídy, aby se doprava z nich vrátila zpět na dálnice a silnice I. třídy.

Mýtné se zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic I. třídy. Ministr dopravy Vít Bárta uvažuje právě kvůli regulaci dopravy o rozšíření povinnosti platit mýtné i na vybrané silnice II. a III. třídy.

(čtk)

spinner