V Evropě chybí na čtyři sta tisíc bezpečných parkovišť pro kamiony

V Evropě chybí na čtyři sta tisíc bezpečných parkovišť pro kamiony

V zemích Evropské unie chybí na 400 tisíc bezpečných parkovacích míst. Takový je závěr studie, kterou 11. března zveřejnila Evropská komise. Krádeže zboží přepravovaného po silnici jsou stále četnější, k přibližně 75 procentům případů přitom dochází, když kamiony stojí na nezabezpečených odstavných a parkovacích plochách.
Situace jsou nepříjemné pro řidiče i dopravce. Evropská komise proto propaguje a podporuje bezpečná parkoviště a odpočívadla, vytváří expertní skupiny pro implementaci dohodnutých standardů a poskytuje prostředky v rámci Nástroje pro propojování Evropy CEF.
Většina silničních dopravců opakovaně řeší situace, kdy jsou přeplněná kamionová stání u dálnic a řidiči nákladních vozidel z kapacitních důvodů nezřídka stojí i u odbočky z dálnice a nájezdu na ni. To je samozřejmě extrémně nebezpečné z hlediska silničního provozu a současně i stresující pro řidiče – nemluvě o zvýšeném riziku krádeže zboží.
Řidiči přitom prakticky nemají jinou možnost než zastavit, jakmile dosáhnou maximální povolené doby jízdy. Zlepšení pracovních podmínek proto má být i součástí prvního balíčku mobility. Evropská komise na základě pilotních projektů iniciovaných Evropským parlamentem zadala zpracování studie pro nalezení uspokojivého řešení. Dokument ukázal, že současné standardy pro bezpečné parkovací plochy se značně liší a některé lokality neprošly certifikací. Mezi uživateli pak panuje značná nejistota ohledně skutečné úrovně standardů služeb poskytovaných řidičům.
Velkým problémem je také skutečnost, že často nefunguje možnost rezervace stání předem nebo je systém nespolehlivý. Studie navrhuje vytvoření jednotného evropského standardu pro bezpečné kamionové parkování (EU – Parking), a to v úrovních služeb bronzová, stříbrná, zlatá a platinová. Již základní úroveň nabídne řidičům možnost osprchovat se, zakoupit si jídlo a odpočinout si. Studie rovněž navrhuje audit API (Application Program Interfaces) pro rezervační systémy i praktické a finanční návody pro budoucí provozovatele.
V letech 2014 až 2017 bylo z rozpočtu CEF financováno osm projektů v celkovém objemu 45 milionů €. Evropská komise vytvořila expertní skupinu pro rozvíjení doporučení studie. Jejími členy budou řidiči, zástupci odborů, autodopravci, výrobci kamionů, speditéři, zasilatelé, pojišťovatelé, dodavatelé technologií, auditoři, provozovatelé dálnic a odpočívadel včetně parkovacích organizací jako ESPORG a TAPA.
„V České republice bohužel chybí u hlavních dálničních tahů na dva a půl tisíce parkovacích míst, a to se nebavíme o bezpečných parkovištích, která má na mysli zmíněná studie. Těch se u nás nachází minimum, takže číslo by bylo ještěmnohem hrozivější. Tento stav je bohužel setrvalý, i když už žádáme nápravu bez nadsázky desítky let,“ uvedl v reakci na zprávu EK mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Tím, jak narůstá doprava, se podle něj situace vlastně stále zhoršuje místo toho, aby se zlepšovala. „Nová parkoviště se dokonce nestaví ani na nově otvíraných dálnicích, viz Pražský okruh bez jediného místa. Zcela trestuhodně promarněnou příležitostí je pak rozsáhlá rekonstrukce D1, při které žádná místa k stání nepřibyla, naopak v důsledku prací ještě ubývají,“ upozornil Martin Felix.
„Příslib, že letos vznikne 100 parkovací míst, je sice hezký, avšak podřívějších zkušenostech se vkrádají jisté pochybnosti o jeho splnění. Nicméně při tomto ročním tempu by to znamenalo, že situace se vyřeší za čtvrt století. A to ještě za předpokladu, že doprava dál neporoste, což nikdo nepředpokládá,“ dodal Martin Felix.
(mm/lan)

Foto:LAN

spinner