​Scania zahajuje výrobu nové generace elektrických vozidel

​Scania zahajuje výrobu nové generace elektrických vozidel

20.10. – Scania poprvé představila novou generaci bateriových elektrických nákladních vozidel pro regionální dopravu v červnu 2022. Nyní bude výroba těchto nákladních vozů s kabinou R a S a motorem o výkonu až 450 kW zahájena v ústředí značky ve švédském Södertälje. Scania rovněž přichází s vylepšenými městskými elektromobily, které budou postaveny na šasi optimalizovaném pro elektrický pohon a budou vybaveny novými udržitelně vyráběnými bateriemi, a se systémem Scania Charging Access. Poskytuje tak inovativní a praktické řešení pro všechny zákazníky bez ohledu na přepravní nároky.

„Provozování nákladních vozidel s nulovými emisemi již není výsadou několika vyvolených,” řekkl Frederik Allard, senior viceprezident a vedoucí oddělení e-mobility ve společnosti Scania, a dodal: „Naše nabídka pokrývá široké spektrum využití a požadavků zákazníků a zároveň nabízí služby, které usnadňují přechod k dopravě bez fosilních paliv.”

Hmotnost soupravy může činit až 64 tun a dojezd 390 kilometrů společně s dobíjecím výkonem až 375 kW a nejvyšším výkonem pohonného ústrojí 450 kW převyšují podle značky Scania běžná nákladní vozidla.

Nejnovější elektrické nákladní automobily Scania jsou nabízeny jako tahače i podvozky pro instalaci nástaveb. K dispozici jsou kabiny řady R i S. Dojezd se liší podle hmotnosti, provozu, počasí a stylu jízdy, ale 27tunový městský sklápěč se šesti bateriemi může počítat s dojezdem až 350 km mezi jednotlivými nabíjeními. Hodina nabíjení přidá 270 km dojezdu a k dosažení rozumné doby nabíjení není třeba nejsilnějších dostupných nabíjecích míst s výkonem 350 kW: nabíječka s výkonem 130 kW přidá za jednu hodinu 100 km dojezdu u nákladního vozidla, které spotřebuje 1,3 kWh/km.

„Zbytečně jsme ustrnuli v konceptu, že vždy tankujeme od 10 % do 100 %, jako je tomu u nafty. U bateriových elektrických vozidel by se mělo myslet na to, že se nabíjí na dobu potřebnou k dojezdu. Pokud máte 120 km do domácí nabíječky, bylo by zbytečné nabíjet na delší vzdálenost, než je potřeba,“ uvedl Frederik Allard.

První bateriové elektrické nákladní vozy Scania jsou na trhu od roku 2021 a nastartovaly cestu k dopravě bez fosilních paliv, především pro potřeby městského provozu. Scania nyní nabídku pro distribuční nákladní automobily a lehké sklápěče vylepšuje. Vozidla dostanou podvozek optimalizovaný pro elektrické pohonné ústrojí, baterie od společnosti Northvolt a nové pomocných systémy, čímž se otevírá cesta k lepší funkčnosti a snazšímu nasazení.

Scania současně představuje řadu nových elektrických pohonných ústrojí EM C1-4 v pěti výkonových úrovních: 270, 300, 330, 360 a 400 kW. Výrobce očekává, že EM C1-4 bude velice oblíbená, a to nejen díky široké paletě verzí.

(lan)

Foto: Scania

spinner