​Při koupi nového auta hraje stále hlavní roli jeho cena

​Při koupi nového auta hraje stále hlavní roli jeho cena

4.7. - Koupě auta online, využívání carsharingu, financování operativním leasingem a stále víc technologií. To jsou u osobních aut podle českých řidičů a řidiček trendy budoucnosti. Při koupi auta Češi zvažují hlavně jeho cenu (66 %), zohledňují i provozní náklady (41 %), spolehlivost (32 %), značku (17 %) a výbavu (11 %). Ukázal to druhý ročník průzkumu poradenské společnosti EY. Do povědomí se dostávají i alternativní pohony, o elektromobilu by přemýšlelo až 67 procent řidičů a 37 procent si dokonce dokáže představit nákup samořídícího vozu.

Nejdůležitějším kritériem při výběru vozu je pro Čechy stále cena. Ženy se při nákupu rozhodují racionálněji, zásadní jsou pro ně cena vozu a provozní náklady, rozhoduje se podle nich polovina řidiček. U mužů je to přitom jen třetina (30 %), při výběru auta se orientují častěji na radost a potěšení z jízdy. „Značka je důležitá pro 21 procent mužů, ale jen pro 13 procent žen. Přestože cena i nadále zůstává nejzásadnějším faktorem při koupi vozu, třetina Čechů se rozhoduje i podle provozních nákladů a spolehlivosti kupovaného vozu,“ říká Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový průmysl v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Auta by Češi nakupovali i online, testovací jízda je ale nutnost

Češi ale již nepotřebují nutně vyrazit do kamenné prodejny. Každý čtvrtý by byl ochotný zakoupit vůz přes internet, většinou od autorizovaného prodejce (44 %), na webu konkrétní značky (28 %) či na webových stránkách obchodníka nabízejícího více značek (26 %). Dva řidiči ze sta by automobil klidně koupili na velkých webových e-shopech jako je Amazon či eBay. „Při nákupu vozu přes internet by Češi nejvíce postrádali možnost osobní prohlídky vozu, mužům by navíc chyběl osobní kontakt s prodejcem a možnost smlouvání o ceně,“ vysvětluje Petr Knap.

I přes rostoucí zájem o koupi auta na internetu nechtějí řidiči kupovat zajíce v pytli, 96 procent zájemců o nový vůz tak počítá s testovací jízdou před pořízením vozu. Co se však liší, jsou představy, jak by měla probíhat. Více než tři čtvrtiny řidičů (77 %) mají zájem o jízdu s prodejcem, pro dvě třetiny řidičů by ale byla zajímavá i možnost projížďky bez jeho přítomnosti. Třetina zájemců o nový automobil si jej před tím chce vyzkoušet v zážitkovém centru, kde mohou vůz otestovat v extrémním prostředí. Tuto možnost ocení zejména muži do 45 let. Pro nákup přes internet je ale zásadní, že 6 % českých řidičů by se spokojilo i s otestováním auta pomocí virtuální reality.

Trendem je pronájem: roste operativní leasing i zájem o carsharing

Více než polovina Čechů si svůj příští vůz pořídí z vlastních úspor. Dalších 16 procent by pak pro finance zašlo do banky, jeden z deseti by využil úvěr od leasingové společnosti. Do popředí se ale dostává i trend si vlastní auto nepořizovat, pouze si jej pronajmout. Téměř každý desátý Čech (9 %) by tak využil možnost operativního leasingu, o polovinu více, než loni. „Operativní leasing je v podstatě forma dlouhodobého pronájmu. Na jeho konci auto vrátím nebo si pořídím další, zcela nové. Navíc je u některých variant mnohem pohodlnější, řidiči nemusí řešit servis, opravy, prodej ojetého vozu či pojištění,“ vysvětluje Petra Kyjonková, manažerka oddělení podnikového poradenství společnosti EY v ČR se zaměřením na automobilový průmysl.

Čím dál tím víc oblíbenou službou je i carsharing. Téměř tři čtvrtiny Čechů (71 %) si dokáží představit carsharing jako způsob půjčení vozidla. „Sdílení aut je dokonce populárnější než půjčování vozů z půjčovny. To by využilo 64 % lidí, většinou s nižším vzděláním. Obyvatelé hlavního města mají paradoxně o systém carsharingu nejmenší zájem z celé republiky, služba přitom pomáhá ulevit životnímu prostředí a šetří parkovací místa, kterých je v Praze nedostatek,“ dodává Petr Knap.

Češi se nebrání novým technologiím ani přímé komunikace vozu s pojišťovnou

Češi se v autech nebojí ani využití moderních technologií. Průzkum ukázal, že více než třetina řidičů a řidiček by uvítala pohodlnou možnost platit pojištění dle údajů o najetých kilometrech a stylu jízdy zasílaných pojišťovně přímo ze zařízení ve voze. Na popularitě získávají i funkce komunikace vozidla s okolím, za které je ochotna si připlatit čtvrtina zájemců o nový vůz.

Rychle narůstá i zájem zákazníků o elektromobily. Mnozí ale čekají na jejich zlevnění nebo na vhodný model. Zájem je vyšší mezi ženami, absolventy VŠ a obyvateli Prahy. Téměř polovina Čechů (49 %) by akceptovala vyšší pořizovací cenu, kterou by vyvážily nižší provozní náklady a pozitivní dopad na životní prostředí (vloni to bylo jen 27 % Čechů). Budoucnost vidí Češi v autonomních vozech – více než třetina Čechů věří, že samořídící vozy budou za 10 až 15 let zcela běžná věc. Výrazně stoupá i počet lidí, kteří by o nákupu autonomního vozu uvažovali (37 % oproti loňským 29 %), většina má ale obavy z vysoké ceny.

Průzkum mezi českými řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v dubnu 2017 za účelem zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názoru zákazníků na některá možná inovační řešení automobilového průmyslu. Do hlavního průzkumu bylo zařazeno 524 respondentů z celé republiky. Podmínkami pro zařazení do průzkumu byly vlastnictví řidičského průkazu, pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.

(tj)

spinner