​Komfortně, efektivně a bezbariérově i na dálkových linkách

​Komfortně, efektivně a bezbariérově i na dálkových linkách

Od letošního roku musí být všechny nově registrované autobusy na dálkové linky vybaveny minimálně dvěma místy pro invalidní vozíky a rovněž musí disponovat bezbariérovou možností nástupu do vozidla. MAN Truck & Bus tyto požadavky splňuje ve většině svých zájezdových autobusů, jak bylo vidět i na jeho exponátech na letošním veletrhu IAA. Pro přístup do vysokopodlažních vozidel je v MAN Lion´s Coach, a rovněž tak v NEOPLAN Tourliner, k dostání výtah pro vozíčkáře. 

V případě autobusu NEOPLAN Skyliner mohou cestující s pohybovým omezením nastoupit do autobusu díky sklopné rampě. Pro zajištění potřebného místa uvnitř vozu vyvinul MAN pro provozovatele autobusové dopravy velice komfortní řešení, u něhož je možné pomocí kolejnicového systému přisunout k sobě až tři dvojsedadla. Dopravcům to ušetří nutnost kompletního vyndávání sedadel. Sedadla totiž zůstávají ve vozidle, což umožňuje přestavbu během několika málo minut nejen v provozovně dopravce, ale i přímo na cestě. Kromě těchto řešení bodují autobusy i díky svým asistenčním systémům a systémům pro vyšší efektivitu.

Bezpečnostní systémy

MAN nabízí pro autobusy MAN a NEOPLAN například prediktivní tempomat s názvem MAN EfficientCruise, který byl ve své nové generaci ještě vylepšený. Tento asistenční systém zohledňuje následující profil trasy s jejím stoupáním, popřípadě klesáním, a přizpůsobuje jízdní stupeň a rychlost s ohledem na hospodárnou jízdu. V novém EfficientCruise byla mimo jiné dále optimalizována předvídavá regulace rychlosti, která aktivně zasahuje do volby rychlostního stupně. Systém nyní například potlačuje řazení převodovky TipMatic směrem dolů, zvolí vždy optimální rychlostní stupeň pro stoupání, a vyhýbá se tak řazení v kopcích s dlouhým přerušováním hnací síly. Další inovací je v nové generaci tempomatu EfficientCruise funkce volnoběhu EfficientRoll s výhodou v efektivitě při mírných klesáních tím, že převodovka se přepne automaticky do polohy neutrálu N, a autobus jede dále s minimálními ztrátami energie způsobenými třením v pohonném řetězci. Již s dosavadní generací EfficientCruise bylo možné ušetřit až šest procent paliva. S novými funkcemi je nyní spojen ještě další růst efektivity využití pohonných hmot.

Díky svým funkcím je nový MAN EfficientCruise schopen předcházet překročení povolené rychlosti: během dlouhých úseků klesání dovoluje jízdu nezávisle na přání, případně nastavení rychlosti na 100 km/h. Překročení do maximálně 104 km/h je možné nejvýše po dobu 30 sekund. Pokud dlouhodobý brzdný výkon nestačí, je řidič před příliš vysokou rychlostí varován opticky a akusticky. Může potom pomocí provozní brzdy vozidlo přibrzdit, aniž by tím deaktivoval tempomat.

Kontrola pozornosti řidiče

Pod názvem AttentionGuard nabízí MAN pro všechny zájezdové autobusy obou svých značek asistenční systém kontrolující pozornost řidiče. Cílem tohoto systému je rozpoznat sníženou pozornost řidiče způsobenou například únavou nebo jeho rozptýlením, a v takovém případě ho varovat. MAN považuje za hlavní oblast využití tohoto systému dlouhé úseky s vysokým podílem jízdy po dálnici, neboť při jízdě bez větších zatáček a při relativně konstantní rychlosti je riziko, že pozornost řidiče ochabne, výrazně zvýšené. V kombinaci s asistentem jízdního pruhu LGS (Lane Guard System) a brzdovým asistentem EBA (Electric Brake Assist) je tak autobus ještě bezpečnější.

Systém AttentionGuard varuje řidiče opticky a akusticky, zjistí-li nepozornost, do řízení však aktivně nezasahuje. Předpokladem je vybavení autobusu asistentem jízdního pruhu LGS, neboť AttentionGuard využívá mimo jiné údajů z LGS kamery. Změní-li se náhle způsob řízení ve srovnání se začátkem jízdy, je to indicie pro nepozornost, rozptýlení či únavu. Zjistí-li AttentionGuard u řidiče nepozornost, zobrazí se na kombinované přístrojové desce hlášení Doporučena přestávka. K tomu se jednou ozve akustický signál přes reproduktor na místě řidiče. Tímto způsobem AttentionGuard aktivně přispívá k bezpečnosti jízdy.

E-mobilita a zemní plyn

Na letošním veletrhu IAA předvedl MAN mimo jiné také svou technologii rychlonabíjení a nočního nabíjení a své dlouholeté zkušenosti s hybridními autobusy. Sériová výroba plně elektrického bateriového autobusu se rozběhne před rokem 2020, první testovací flotily budou uvedeny do provozu ke konci roku 2018. Udržitelným řešením pro městskou dopravu jsou i autobusy s pohonem na plyn. MAN má v této oblasti více než sedmdesátiletou zkušenost a podle svých zástupců nabízí aktuálně nejširší portfolio plynových autobusů na trhu. V nabídce jsou však například i autobusy MAN Lion’s City na bionaftu, a aktuálně i na HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Nové koncepty propojení světa dopravy

Společnost MAN Truck & Bus také založila nový organizační úsek s cílem podpořit digitalizaci v dopravní branži pomocí nových řešení a služeb. Na IAA 2016 bude na jejím stánku v samostatném prostoru předveden výhled na budoucí digitální služby a nabídky. Předmětem tohoto vývoje jsou především nákladní vozidla, oblast autobusů je však bude rychle následovat, a to v rámci vzniku služeb pro autobusové flotily s přidanou hodnotou založenou na digitalizaci.

(tr)

spinner