IRU: Výbor ENVI v těsném hlasování schválil zavádějící řešení mobility EU

IRU: Výbor ENVI v těsném hlasování schválil zavádějící řešení mobility EU

25.10. - Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí v těsně prohraném hlasování přijal zavádějící cíle Evropské komise v oblasti snižování emisí oxidu uhličitého u těžkých nákladních vozidel. ENVI se nepodařilo zmobilizovat vyspělá dekarbonizační řešení, takže pro uhlíkově neutrální paliva zbývá jen velmi úzký prostor. Nyní je v rukou pléna Parlamentu, aby nabídlo realistickou a účinnou cestu dekarbonizace. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin těsně podpořil původní příliš ambiciózní cíle snižování emisí navržené Evropskou komisí v rámci revize norem CO₂ pro těžká nákladní vozidla, a to i přes nesouhlas velkého počtu členů ENVI, uvedla IRU.

Stejně jako Rada i oficiální stanovisko ENVI nyní podle IRU podporuje nerealistický cíl Komise snížit emise pro výrobce do roku 2030 o 45 %, který se od roku 2035 dramaticky zvýší na 70 % a od roku 2040 vyskočí na 90 %.

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová uvedla: "Stanovení nerealistických cílů ve skutečnosti ztíží šance Evropy na realizaci Zelené dohody. Pokud by se konečná pravidla řídila návrhy Rady a ENVI, EU by nezodpovědně přehlédla proveditelná opatření ke snížení emisí CO₂ a stanovila by nedotažené cíle, které by dopravci pravděpodobně váhali brát vážně."

ENVI se podle ní rovněž rozhodl vynechat korekční faktor pro emise uhlíku, čímž omezil možnosti provozovatelů v oblasti "čistých vozidel" na bateriové elektrické motory, vodíkové palivové články a vodíkové spalovací motory a vynechal kapalná a plynná obnovitelná a syntetická paliva, přestože mají potenciál dosahovat podobných výsledků při přístupu well-to-wheel (od zdroje ke kolu).

"Zásadní význam má uznání všech cest snižování emisí CO₂ v celém hodnotovém řetězci. Provozovatelé dopravy a výrobci vozidel nesmí být odrazováni od zvažování čistších alternativ fosilních paliv. Dnešní hlasování však ponechává velmi úzký prostor pro vyspělé možnosti čistých technologií dokonale přizpůsobené pro těžké provozy," řekla včera po hlasování Raluca Marian.

"Jsme velmi zklamáni tím, že výbor pro životní prostředí Parlamentu byl v zajetí těsné většiny členů, kteří jsou odtrženi od reality v terénu, a to navzdory mnoha silným hlasům poslanců Evropského parlamentu, kteří volají po schůdné cestě dekarbonizace. V krátkodobém a střednědobém horizontu nic nenasvědčuje tomu, že by infrastruktura pro tak vysoký cíl bezemisních vozidel byla připravena k masivnímu nasazení v městských oblastech a na silniční síti EU. Dokonce i stávající cíl 30 % do roku 2030 je vzhledem k současnému nedostatku příznivých podmínek náročný," dodala.

ENVI i Rada ponechaly malou 10% rezervu pro nákladní automobily s neutrálními emisemi uhlíku po roce 2040. Takto malá rezerva však nemusí být podle IRU dostatečná k tomu, aby motivovala výrobce a výrobce paliv k výrobě a podpoře nákladních vozidel s neutrálními emisemi uhlíku, která jsou nezbytná jako životaschopná alternativa a pro některé provozy jsou rozhodující.

Pozitivní podle IRU je, že ENVI se připojil k Radě, která v souladu s jejími požadavky předjímala ustanovení o přezkumu cílů z roku 2028 na rok 2027, čímž poskytla nastupujícímu politickému vedení EU čas na uzavření spisu před termínem 2030.

Před včerejším hlasováním a plenárním hlasováním v Evropském parlamentu 20. listopadu byli vedoucí představitelé odvětví silniční dopravy v EU minulý týden v Evropském parlamentu, aby nastínili, proč někteří zákonodárci musí přehodnotit svůj přístup k normám CO₂ pro těžká nákladní vozidla.

Setkání, které pořádal poslanec Evropského parlamentu Marian-Jean Marinescu, umožnilo průmyslu a poslancům Evropského parlamentu vyměnit si názory na to, jak snížit emise CO₂ v silniční dopravě, aniž by se sítě mobility a dodavatelské řetězce v EU vystavily zbytečným nákladům a rizikům, což se odráží v realistickém přístupu mnoha členů výboru ENVI.

"Naléhavě žádáme plénum Evropského parlamentu, aby podpořilo pragmatické řešení pro rychlou a účinnou dekarbonizaci těžké nákladní dopravy v EU, jak se jasně vyslovil dopravní výbor Evropského parlamentu a velký počet členů ENVI," uvedla Raluca Marian. "Potřebujeme rozumné cíle založené na stávajících a očekávaných tržních, provozních a infrastrukturních podmínkách, překlasifikování meziměstských autobusů na autokary, výjimku pro velkokapacitní vozidla, která nelze v blízké budoucnosti přeměnit na vozidla s nulovými emisemi, a uznání všech cest snižování emisí CO₂ zahrnutím systému, který zohledňuje uhlíkovou neutralitu na základě přístupu od zdroje ke kolu," dodala.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner