​IRU: Evropská rada podporuje nerealistický cíl snižování emisí oxidu uhličitého

​IRU: Evropská rada podporuje nerealistický cíl snižování emisí oxidu uhličitého

20.10. - Evropská rada podle Mezinárodní unie silniční dopravy IRU zklamaně podpořila příliš ambiciózní cíle Evropské komise v oblasti snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních vozidel a autobusů. IRU však vítá realističtější a diferencovanější cíle pro autobusy, jakož i dodatečný prostor pro velkokapacitní těžké nákladní automobily. Tyto cíle určí budoucnost výroby energie a těžkých nákladních vozidel v EU.

Ministři životního prostředí EU bohužel hlasovali pro stejné cíle snižování emisí, jaké původně navrhla Evropská komise pro většinu kategorií vozidel v revizi norem pro CO₂ u těžkých nákladních vozidel, která byla zákonodárcům EU předložena v únoru 2023, upozornila IRU.

Od roku 2030 Rada podporuje nerealistický cíl snížení emisí pro výrobce o 45 procent, což představuje 15procentní nárůst oproti současným cílům nařízení o normách pro CO₂. Do roku 2040 se cíl zvýší na 90 procent.

Pozitivní podle IRU je, že obecný přístup Rady nabízí tolik potřebnou flexibilitu pro velkokapacitní nákladní vozidla, tedy pro vozidla, která jsou těžší nebo delší než standardní soupravy a pro něž jsou alternativy pohonu (v současnosti i v blízké budoucnosti) velmi omezené.

V případě městských autobusů Rada ustoupila od 100procentního cíle Evropské komise pro rok 2035 a snížila cíl pro rok 2030 na 85 procent. Rovněž provedla důležité rozlišení mezi městskými a meziměstskými autobusy, přičemž uznala významné rozdíly mezi městskými a meziměstskými autobusy.

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů dopravců při EU Raluca Marian uvedla: „Postoj Rady je pro malé a střední provozovatele, kteří jsou základem sítí mobility a dodavatelských řetězců v EU, skutečně trefou do černého. V praxi to znamená, že za pouhých šest let nebude mít více než polovina nově vyrobených nákladních vozidel a autobusů stejné technologie, jaké vidíme na silnicích dnes. To zcela ignoruje skutečnost, že infrastruktura pro vozidla s nulovými emisemi nebude připravena na masivní nasazení v městských oblastech a sítích silnic EU. Dokonce i současný cíl 30 procent je náročný na dosažení.“

„Přestože Rada ponechala malou 10procentní rezervu pro nákladní vozidla s neutrálními uhlíkovými emisemi po roce 2040, může se ukázat, že tato rezerva je příliš malá na to, aby motivovala výrobce a výrobce paliv k výrobě a podpoře nákladních vozidel s neutrálními uhlíkovými emisemi, které jsou pro některé provozy naprosto nezbytné. Na straně cestujících je to o něco lepší. Vítáme, že Rada vnesla do legislativy nuance a dávku reality tím, že vyjasnila rozdíl mezi městskými a meziměstskými autobusy,“ dodala Raluca Marian.

Jak prosazovalo odvětví, Rada se rozhodla předjímat doložku o přezkumu cílů z roku 2028 na rok 2027, což poskytne novému politickému vedení EU, které nastoupí příští rok, dostatek času na dokončení spisu před termínem v roce 2030.

Jednou z otázek, o nichž bude muset Komise v rámci přezkumu podat zprávu, je pokrok v zavádění veřejné a soukromé infrastruktury pro dobíjení a tankování alternativních paliv pro vozidla, na něž se vztahuje toto nařízení.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner