Inovace roku 2019: nový šestiválec MAN D15 a řada dalších novinek

Inovace roku 2019: nový šestiválec MAN D15 a řada dalších novinek

Nový vznětový šestiválec MAN D15 byl ve světové premiéře představen jako pohon autobusů na mezinárodním veletrhu Bauma na jaře letošního roku. Od podzimu 2019 je nový motor MAN D1556 k dispozici jako pohon těžkých nákladních vozidel MAN modelových řad TGX a TGS.

Vznětový šestiválec MAN D15 zdvihového objemu 9 l nahrazuje v nabídce původní motor MAN D20, oproti němuž má obrovskou výhodu ve vlastní hmotnosti, která je o celých 230kg nižší. Motor MAN D1556 určený pro pohon těžkých nákladních vozidel je k dispozici ve třech výkonových úrovních: 234 kW / 330 k, 265 kW / 360 k a 294 kW / 400 k, kterým odpovídají rovněž maxima točivého momentu: 1600 Nm, 1700 Nm a 1800 Nm. Nejpřísnější emisní limity podle předpisu Euro 6 Step D plní pomocí systému čištění výfukových plynů SCR (selektivní katalytická redukce) bez nutnosti využití technologie EGR. Nejnovější motor MAN D1556 organicky zapadá do kompletní řady nabízených motorů MAN: D0834, D0836, D1556, D2676 a D3876 pokrývající spektrum maximálního výkonu od 116 kW / 160 k do 471 kW / 640 k a maximum točivého momentu od 600 Nm do 3000 Nm.

Devět litrů, až 294 kW (400 k)

Motor MAN D15 byl vyvinut a postaven od základu zcela nově. Nový je motorový blok a celá řada periferií. Ve vodním hospodářství (systém chlazení) je nově vřazeno čerpadlo s proměnným výkonem. Elektrický okruh disponuje tzv. inteligentním alternátorem. Palivové hospodářství pracuje s podstatně vylepšeným systémem vysokotlakového vstřikování typu Common Rail se vstřikovacím tlakem až 2500 barů. Tlak spalování je nyní charakterizován hodnotou 230 barů. Nové písty jsou ocelové. Přeplňovací systém pracuje pouze s jedním turbodmychadlem. Motory výkonových úrovní 234 kW / 330 k a 265 kW / 360 k mají turbodmychadlo se systémem wastegate. Motor s maximálním výkonem 294 kW / 400 k je osazen turbodmychadlem s proměnou geometrií. Na přání může být motor MAN D1556 vybaven výkonnou motorovou brzdou MAN Turbo EVBec. K dispozici je jednopístový kompresor se systémem úspory energie ESS, jednopístový odpojitelný kompresor či dvoupístový kompresor opět vybavený systémem ESS. Významnou změnou přispívající vysoké efektivitě provozu nového motoru a jeho optimalizované snížené spotřebě je vylepšený dvoustupňový systém čištění paliva.

Pro efektivní provoz

Ve spojení s vylepšenými automatizovanými převodovkami MAN TipMatic PROFI 12 22 DD či MAN TipMatic Offroad 12 26 OD je motor MAN D1556 optimálně vhodný speciálně pro pohon vozidel do provozů, kde je efektivita založena primárně na maximalizaci užitečné hmotnosti. Vylepšené automatické převodovky MAN TipMatic mají novou elektronickou funkci předvolby a logiky řazení označenou na voliči Dd zajišťující pozdější (při vyšších otáčkách) a rychlejší řazení převodových stupňů.

S velkou hmotnostní výhodou 230 kg oproti původnímu motoru může motor MAN D1556 hrát významnou roli v tahačích cisteren a sil, v domíchávačích betonových směsí, v komunálních vozidlech či v rozvážkových vozidlech velkoobjemového zboží. Jeho efektivitu však ocení též zákazníci ve stavebním sektoru, a to jak v tahačích stavebních návěsů, tak například i ve čtyřnápravových vozidlech s pohonem 8 × 4, a to až do celkové hmotnosti 40 t. Díky maximálnímu výkonu na hranici 294 kW / 400 k a točivému momentu vrcholícímu na hodnotě 1800 Nm je motor MAN D1556 efektivně

využitelný ve velmi široké škále modelů těžkých nákladních vozidel MAN a jejich primárního provozního určení. Významnou měrou konfigurace vozidel přispívá jak k optimalizaci, tak především k vysoké efektivitě jejich provozu.

Další elektronické asistenční systémy

Z hlediska provozu nově vybavených a nových vozidel MAN mohou zákazníci efektivně profitovat z funkcí nových elektronických asistenčních systémů jízdy: MAN ComfortSteering (pomáhá řidiči elektricky aktivovat sílu v řídicím systému), který dovolil připojit další elektronickou funkcionalitu v podobě MAN Lane Return Assist (LRA), ta dokáže samostatně intervenovat do řízení vozidla v rámci systému hlídání zvoleného jízdního pruhu. Dalším novým užitým elektronickým asistenčním systémem je ACC Stop-and-Go, který je možno využívat u vozidel s automatizovanými převodovkami MAN TipMatic s 12 převodovými stupni.

Konstrukční vylepšení MAN D2676

Inovační změny se v rámci uvedení nového motoru MAN D1556 do nabídky promítly i do konstrukce většího šestiválce, osvědčeného motoru, MAN D2676 se zdvihovým objemem 12,4 l emisní specifikace Euro 6 Step D, které dosahuje díky kombinaci systémů čištění výfukových plynů EGR a SCR. Také u motoru MAN D2676 byl vylepšen systém vysokotlakového vstřikování paliva typu Common Rail. Motor rovněž dostal dvoustupňový systém čištění paliva a přibyly též elektronicky řízené komponenty vodního hospodářství motoru. Vzduchový kompresor byl vybaven systémem ESS spořícím energii. U všech tří výkonových kategorií motoru MAN D2676 došlo k nárůstu maximálního výkonu o 10 k a točivého momentu o 100 Nm. Motory MAN D2676 Euro 6 Step D nabízejí tři úrovně maximálního výkonu: 316 kW / 430 k, 346 kW / 470 k a 375 kW / 510 k, kterým odpovídají tři úrovně maximálního točivého momentu: 2200 Nm, 2400 Nm a 2600 Nm.

(lan)

Foto: MAN

spinner