​Index IRU: Sazby v silniční nákladní dopravě klesají

​Index IRU: Sazby v silniční nákladní dopravě klesají

Index evropských sazeb silniční nákladní dopravy, který zpracovávají společnosti Upply a Ti a Mezinárodní unie silniční dopravy IRU Evropu ukazuje, že spotové i smluvní sazby mezičtvrtletně klesají, a to o 7,5, respektive o 2,8 procentního bodu.

Spotové sazby na evropském trhu silniční nákladní dopravy zaznamenaly pokles již druhé čtvrtletí po sobě, což znamená výrazný posun od nástupu pandemie covid-19. Index spotových sazeb se mezičtvrtletně snížil o -7,5 bodu na 132,5 bodu. Je to poprvé od 2. čtvrtletí roku 2020, kdy sazby klesaly dvě čtvrtletí po sobě.

Navíc index spotových sazeb klesl pod úroveň z 2. čtvrtletí 2022, tedy z doby, kdy se poprvé projevil růst nákladů v důsledku války na Ukrajině. Přesto spotové sazby zůstávají meziročně vyšší o 8,9 bodu.

Index smluvních sazeb se také mezičtvrtletně snížil o 2,8 bodu, což je první pokles za posledních šest čtvrtletí, ale meziročně je stále vyšší o 10,7 bodu. Vzhledem k oslabení objemů a zlepšení dostupných kapacit se zdá, že klesající trend sazeb bude pokračovat i v roce 2023.

Z indexu je zřejmé následující. Referenční index spotových sazeb evropské silniční nákladní dopravy
v 1. čtvrtletí 2023 činil 132,5 bodu, což je o 7,5 bodu méně než ve 4. čtvrtletí 2022, ale o 8,9 bodu více než v 1. čtvrtletí 2022. Navíc 1. čtvrtletí 2023 je druhým čtvrtletím po sobě, kdy byl zaznamenán pokles indexu spotových sazeb. Referenční index smluvních sazeb evropské silniční nákladní dopravy v 1. čtvrtletí 2023 činil 127,2 bodu, což je o 2,8 bodu méně než ve 4. čtvrtletí 2022, ale stále o 10,7 bodu více než v 1. čtvrtletí 2022.

Ceny pohonných hmot byly v prvním čtvrtletí 2023 o 9 procent nižší než ve 4. čtvrtletí 2022. A předpokládá se, že v roce 2023 bude 9 procent neobsazených pozic řidičů, což je o něco méně než 10 procent v roce 2022.

Celkově se očekává, že sazby nákladní dopravy budou ve 2. čtvrtletí 2023 nadále klesat, ale zůstanou ve srovnání s historickými normami zvýšené, protože tlak na straně nabídky udržuje náklady na vysoké úrovni. Tvůrci indexu také předpokládají, že ke konci roku se objemy začnou zotavovat, což vyvolá tlak na růst sazeb.

Spotové sazby klesaly v 1. čtvrtletí 2023 v průměru 1,5krát rychleji než smluvní sazby. K tomu dochází v důsledku klesající poptávky z evropských ekonomik, což snižuje bezprostřední tlak na spotové tržní sazby ze strany poptávky. Navzdory určitému zmírnění inflace a mezičtvrtletnímu růstu sezónně očištěných měsíčních údajů o spotřebě ve Španělsku (+1,0 procenta), Francii (+0,4 procenta) a Spojeném království (+0,5 procenta) odrážejí meziroční údaje přetrvávající vliv přetrvávající inflace v posledních 12 měsících.

Průměrná sezónně očištěná měsíční spotřeba se meziročně snížila o 6 procent v Německu, o 3,9 procenta ve Francii, o 2,8 procent v Itálii a o 4,3 procent ve Spojeném království. Vzhledem k tomu, že růst mezd zaostává za inflací, prohlubuje se krize životních nákladů, což snižuje chuť a schopnost spotřebovávat zboží. To dále sníží tlak na straně poptávky na sazby silniční nákladní dopravy, což umožní další pokles sazeb na obou trzích.

(lan)

Foto: LAN

spinner