​DAF představil vozidla pro stavebnictví, nová generace je kompletní

​DAF představil vozidla pro stavebnictví, nová generace je kompletní

Společnost DAF představila minulý týden v Nizozemsku nové modely tahačů s dvojitými poháněnými nápravami a vozidly s pevnou nástavbou pro terénní a silniční účely. Nová generace XD, XF, XG a XG+ je tak nyní kompletní. Mezi nová vozidla patří XDC a XFC Construction, která jsou nyní k dispozici také ve verzích s nápravami 4×2. Pro účely, které vyžadují nejvyšší úroveň odolnosti bez nutnosti vybavení do terénu, představuje společnost DAF novou verzi modelů XD a XF v provedení Extra Robust.

Řada vozidel XDC a XFC nové generace pro stavebnictví byla vyvinuta pro jízdu v terénu a zvýšenou trakci v náročných podmínkách. Díky vysoké světlé výšce až 40 centimetrů a nájezdovému úhlu 25 stupňů působí nová řada robustně již na pohled zvenčí.

Působivý vzhled vozidel podtrhuje výrazná černá mřížka a robustní ocelový nárazník, který se skládá ze tří samostatných dílů, což snižuje náklady na opravu v případě poškození.

Nová vozidla DAF XDC a XFC pro stavebnictví jsou k dispozici v konfiguracích náprav 8×4, 6×4 a poprvé také 4×2.

Tandemové nápravy

Společnost DAF také nabízí modely XDC a XFC pro stavebnictví (vozidla s pevnou nástavbou 6×4 FAT a 8×4 FAD a tahač 6×4 FTT) s možností výběru z dvojitých poháněných tandemových náprav.

Pro zájemce o lehčí sklápěče rozšířila společnost DAF svou řadu vozidel XDC a XFC pro stavebnictví tak, aby zahrnovala verze s pevnou nástavbou se 2 nápravami a verze tahače (4×2). Jsou k dispozici s přední a zadní nápravou 8 a 9 tun a zadní nápravou 13 tun s pneumatickým odpružením a kotoučovými brzdami.

Vozidla XD, XF, XG a XG+ 6×4 a 8×4 pro silniční provoz

Celá řada tandemových sad DAF je k dispozici pro vozidla DAF nové generace 6×4 a 8×4 určená pro silniční aplikace, které pravidelně vyžadují vynikající trakci a vysoké užitečné zatížení. Vozidla s pevnou nástavbou 6×4 a 8×4 (FAT a FAD) jsou k dispozici ve verzích XD a XF s kabinou Day, Sleeper a High Sleeper Cab. Tahač 6×4 FTT je také dostupný ve verzi XG a XG+, stejně jako vozidla s pevnou nástavbou 8×4 s řízenou vlečenou nápravou (FAW), jež přináší vynikající manévrovatelnost. Tahač 8×4 pro vysoké zatížení s řízenou nápravou (FTM) je k dispozici ve verzích XF, XG a XG+ a je ideální pro výjimečné přepravní aplikace s celkovou hmotností vozidla až do 120 tun, a dokonce ještě více.

Program vozidel DAF nové generace byl také rozšířen tak, aby zahrnoval celou řadu 4 variant náprav s jednoduchým pohonem pro silniční využití s řízenou nápravou a/nebo (ne)řízenými vlečenými nápravami.

Hydraulický pohon předních kol PXP

Pro případy, kdy je zapotřebí využít zvýšenou trakci, nabízí DAF hydraulický pohon předních kol PXP pro vozidla 4×2 ve verzích DAF XDC a XFC a také pro silniční verze modelů XD a XF. Systém lze aktivovat pomocí spínače na přístrojové desce a je dostupný u prvních čtyř převodových stupňů pro jízdu vpřed a u prvního a druhého stupně pro jízdu vzad. Pokud je zaznamenán prokluz kol, automaticky se aktivuje pohon přední nápravy. Čím větší je prokluz vzadu, tím větší je trakce předních kol.

Modely XD a XF Extra Robust

Modely XD Extra Robust a XF Extra Robust jsou nové přírůstky do nabídky stavebních a profesních vozidel DAF. Kabiny verzí Extra Robust vycházejí z modelů XDC a XFC, zatímco podvozek je identický se silniční řadou modelů XD a XF. Řada Extra Robust je proto vhodná pro provoz ve stavebnictví a komunálních službách, kde není zapotřebí terénních schopností, ale přesto je namístě odolná kabina.

Motory PACCAR MX

Stejně stávající vozidla pro distribuci a dálkovou dopravu jsou nová vozidla pro stavebnictví a komunální práce poháněna vysoce účinnými motory PACCAR MX-11 a MX-13 s výkonem 220 kW až 330 kW (450 k až 450 k) a 270 kW až 390 kW (370 k až 530 k).

Automatizovaná převodovka TraXon je součástí standardní výbavy a na vyžádání je vybavena speciálním terénním režimem pro optimální výkon řazení. V důsledku toho lze řazení rychlostních stupňů provádět mimořádně rychle a při vysokých otáčkách motoru, aby se zachovala hybnost v náročném nebo kopcovitém terénu. Mezi další nové funkce patří „vypnutí ASR“ a „uvolnění při uvíznutí“ pro rozjezd na kluzkém povrchu a pro usnadnění rychlého rozhoupání, které pomáhají vyprostit vozidlo v extrémně náročných podmínkách.

Zvýšená bezpečnost
a vynikající výhled

Všechny nové verze vozidel jsou stejně jako celá nová generace XD, XF, XG a XG+ vybavené velkým čelním sklem a velkými bočními okny s mimořádně nízkými liniemi pásu, což zajišťuje nejlepší přímý výhled ve své třídě. Volitelně je k dispozici boční okno pro výhled na obrubník, které v kombinaci se sklopným sedadlem spolujezdce nabízí nerušený výhled na chodce a cyklisty vedle vozidla na straně spolujezdce.

V nabídce je také volitelný digitální kamerový systém DAF Digital Vision System, který nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka. Vynikající systém DAF Corner View nabízí maximální výhled na prostor kolem předního sloupku kabiny na straně spolujezdce v rozsahu 285 stupňů, což je ideální při jízdě na staveništích a v městských oblastech.

Pohodlné kabiny

Tak jako u stávajících modelů je i u nových verzí patrná velká změna v kabině, a to nejen díky jejím větším rozměrům a velkým úložným prostorám, ale také v důsledku důrazu, který byl kladen na ergonomii pracoviště osádky. Například kabina Day Cab se standardně dodává s rozšířeným vnitřním prostorem.

Všechny funkce související s jízdou se ovládají z volantu a páček na sloupku řízení. Sekundární jízdní funkce se ovládají pomocí logicky umístěných fyzických spínačů na přístrojové desce, přičemž všechny jsou na dosah ruky řidiče.

Pomocné pohony

Pro novou řadu vozidel určenou pro stavebnictví a komunální služby nabízí DAF širokou škálu pohonů pomocných agregátů (PTO) pro pohon sklápěčů, domíchávačů strojů a jeřábů.

DAF také posílil svou spolupráci s 25 předními výrobci nástaveb v celé Evropě. Výsledkem je hladký proces instalace nástavby pomocí systému Plug and Play. Integrace softwaru umožňuje zjednodušené sdílení dat a komunikaci mezi vozidlem a nástavbou.

Dojmy z jízdy

Všechna nová vozidla jsme si mohli i sami vyzkoušet, a to jak v silničním provozu, tak v rozbahněném terénu v lomu.

I když jsme již jezdili s vozidly DAF nové generace, výborný výhled z kabiny nás neustále příjemně překvapuje – vidět z vozidla je prakticky všude a systém DAF Corner View umožňuje mít přehled i v okolí, kam okny řidič vidět nemůže.

Velice dobré byly také manévrovací schopnosti vozidel s řízenou zadní nápravou, které i dlouhým vozidlům poskytovaly výbornou obratnost i na omezeném prostoru.

Samotná jízda po silnicích byla příjemná, a to jak co se týče pohodlného ovládání vozidla a nízké hladiny hlučnosti v kabině, tak i pokud jde o akceleraci. Ani v táhlých stoupáních vozidla nezpomalovala a byla schopná si profilem trasy hravě poradit.

Za zmínku stojí i účinná motorová brzda, která dovede spolehlivě zpomalit vozidlo prakticky bez použití provozní brzdy.

Samostatnou kapitolou pak byla jízda v lomu na kluzkém rozbahněném povrchu. Převodovka s off-road režimem řadila rychle, motor udržovala v dostatečných otáčkách a k dispozici bylo stále dostatek výkonu. A s náročným terénem si poradil i tahač s návěsem, který byl vybaven připojitelným hydraulickým pohonem předních kol.

Celkově lze říci, že společnosti DAF se se s novými aplikacemi pro stavebnictví a speciální aplikace podařilo navázat na úspěch nové generace vozidel. Mimochodem, letos v květnu jich bylo vyrobeno již padesát tisíc.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner