Rozvoj Gdaňského přístavu pokračuje

Rozvoj Gdaňského přístavu pokračuje

Blížící se konec roku 2015 je příležitostí k bilancování. Všechno ukazuje na to, že to bude další rok impozantních výsledků. Již nyní můžeme se stoprocentní jistotou konstatovat, že to opět bude rekordní rok, protože po sečtení devíti měsíců letošního roku překládky dosáhly téměř 30 milionů tun.

Na očekávaný úspěch budou mít vliv obraty ve zbožových skupinách paliva a kusové zásilky, které představují více než 73 procent překládek v Gdaňském přístavu. Realizované obraty s palivy a udržující se kladná dynamika v našem přístavu nám garantují pozici lídra na poli překládek mezi polskými přístavy v tomto rozsahu. K dalšímu rozvoji tohoto sektoru překládek přispěje investice ukončená v tomto roce související s výstavbou dalšího, pátého palivového stanoviště, která zvyšuje kapacitu stávající palivové základny na 40 milionů tun ročně.

Zásilkami ve skupině kusového zboží odbavenými v našem přístavu je především kusové zboží v kontejnerech, které představuje téměř 91 procent překládek ve výše uvedené zbožové skupině. Gdaňský přístav se účinně brání kontejnerové krizi a měsíc říjen se v tomto roce ukazuje být rekordním pro překládky kontejnerů. Tuto skutečnost dokazuje už od roku 2012 druhé místo Gdaňského přístavu mezi baltskými přístavy z hlediska překládek kontejnerů. Realizované překládky ve spojení s tržními trendy v oblasti kontejnerizace odůvodňují další rozvoj kontejnerového potenciálu. Proto také hlubokovodní terminál DCT již realizuje rozvojový projekt spočívající ve výstavbě nového nábřeží, které umožní odbavovat největší kontejnerové lodě na světě tak, aby se v roce 2016 zvýšila překládací kapacita DCT asi na tři miliony TEU.

Aktuálně dobrá překládková kondice v Gdaňském přístavu není typická pro mnohé baltské přístavy. V poslední době se v přístavní branži často mluví o poklesu překládek a známkách regrese na trhu baltských přístavů. Podle našeho názoru jsou fakta v protikladu k takto jednoznačnému hodnocení. Existují však přístavy zaznamenávající nárůst obratů (to je případ například Gdaňského přístavu), značný pokles se týká především přístavů odbavujících ruský tranzit. K hlavním příčinám těchto poklesů patří: hospodářská situace v Rusku způsobená politickou krizí a alternativní přebírání zásilek, které byly dosud tranzitní, rozestavěnými ruskými přístavy. Přebírání tranzitu ruských zásilek ruskými přístavy vyplývá z hospodářské politiky Ruska, tento jev pravděpodobně bude trvalý v nejbližších letech, dokud úroveň obchodní výměny Ruska znovu nepřekročí kapacity ruských baltských přístavů.

Tak tedy Gdaňský přístav i přes nepříznivé změny, vznikající v mezinárodní hospodářsko-politické sféře nebo také na samotném trhu přístavních služeb, udržuje kladnou dynamiku překládek a dosažené výsledky jsou zásluhou vynikající operativnosti gdaňských operátorů a investiční a rozvojové politiky. Poprvé ve více než tisícileté historii Gdaňského přístavu několik nejbližších let přinese kumulaci realizovaných infrastrukturálních investic, které se tý-kají všech kombinací dopravního odvětví v největším logistickém uzlu Polska. Je naprosto nepochybné, že Gdaňský přístav se stává polskou námořní velmocí, která působí jako magnet na nejvýznamnější tržní hráče, kteří zde vidí bezpečné místo pro svůj cenný kapitál.

(PR)

spinner