​Aerolinky Alitalia končí, nastupuje společnost Italia Trasporto Aereo

​Aerolinky Alitalia končí, nastupuje společnost Italia Trasporto Aereo

15.10. - Italská letecká společnost Alitalia ukončila 15. října po 74 letech fungování svou činnost. V polovině roku Itálie dosáhla s Evropskou komisí dohody na zahájení provozu nástupnické společnosti ztrátových italských aerolinek Alitalia, kterou se stala společnost nazvaná Italia Trasporto Aereo (ITA).

Společnost Alitalia byla založena 5. května 1947 na základě italsko-anglické smlouvy mezi italským státem a Britskými evropskými aerolinkami. Italská vláda držela ve firmě 60 procent, Britové 40. První let obstaral na lince Turín-Catania-Řím letoun Fiat G.12 Alcione. Název je slovní hříčkou ze slov (ali) - křídla, a (Italia) - Itálie.

V dobách své největší slávy se jednalo u jednu z největších leteckých společností v Evropě, která se kromě letecké přepravy zabývala i všemi přidruženými obory. V 90 letech přepravila ročně kolem 25 milionů pasažérů a patřila mezi desítku největších aerolinek v Evropě. Je součástí aliance SkyTeam, do které patří ČSA. Hlavními letišti aerolinek byly Řím-Fiumicino a Milán-Malpensa.

Od 90. let ale začala mít společnost problémy. Nejvíce jí tížily vysoké náklady, konkurence levnějších přepravců, časté stávky, prudké zdražování pohonných hmot a pokles zájmu pasažérů, kteří měli obavy z bankrotu společnosti.

V srpnu 2008 požádala o ochranu před věřiteli, když předtím vláda pozměnila konkurzní zákon, aby tak umožnila záchranu firmy a její převzetí konsorciem investorů CAI. Stát ve "staré Alitalii" vlastnil téměř 50 procent akcií. V lednu 2009, kdy oficiálně začala fungovat "nová Alitalia", konsorcium CAI schválilo prodej 25 procent akcií do rukou největších evropských aerolinií Air France-KLM (Air France-KLM již téměř převzala celou Alitalii v roce 2008, spojení ale zkrachovalo na odporu odborů a vlády). Firma ale i poté hromadila obří ztráty a opět se ocitla na pokraji bankrotu.

Alitalia už prošla dvěma neúspěšnými záchrannými programy v letech 2009 a 2014 a od roku 2017 je v insolvenci a řídí ji státem jmenovaní správci.

Loni Alitalia vykázala ztrátu 20 milionů eur (522 milionů Kč). Tržby oproti předchozímu roku kvůli pandemii klesly o 90 procent na 2,4 miliardy eur. Provozní náklady Alitalie, která od roku 2002 nevykázala zisk, se snížily o 2,2 miliardy eur.

V polovině roku Itálie dosáhla s Evropskou komisí (EK) dohody na zahájení provozu nástupnické společnosti ztrátových italských aerolinek Alitalia. Nová letecká společnost nazvaná Italia Trasporto Aereo (ITA) tak 15. října zahájí provoz. Itálie koncem července schválila, že do společnosti ITA jako počáteční kapitál vloží 700 milionů eur (téměř 18 miliard Kč) z veřejných prostředků.

ITA bude zprvu provozovat 52 letadel, z nichž sedm strojů pro dálkové lety bude širokotrupých. V roce 2025 se má letka zvětšit na 105 strojů. V letecké divizi ITA bude letos zaměstnáno 2750 až 2950 lidí z Alitalie. V roce 2025 se jejich počet zvýší na 5500 až 5700. Nástupnické aerolinky najmou až 4000 lidí do sekce odbavení a údržby.

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner