​Výbor podpořil změnu liniového zákona na zákon o strategické infrastruktuře

​Výbor podpořil změnu liniového zákona na zákon o strategické infrastruktuře

21.10. - Nynější liniový zákon, který má za cíl urychlovat výstavbu hlavně dopravní infrastruktury, by se mohl do budoucna přejmenovat na zákon o výstavbě strategicky významné infrastruktury. Návrh vznesl ministr dopravy Martin Kupka k novele tohoto zákona, kterou nyní projednává Sněmovna, a sněmovní hospodářský výbor změnu názvu doporučil schválit. Stojí to v usnesení výboru. O záměru vlády rozšířit tento zákon a změnit ho na zákon o strategických investicích hovořil na začátku září premiér Petr Fiala. Výbor se tento týden vyjadřoval ke vzneseným pozměňovacím návrhům, kterých se sešly čtyři desítky. Nyní už může přijít na řadu třetí čtení zákona. Uskutečnit by se mohlo příští pátek.

Kupka poukázal na to, že projednávané pozměňovací návrhy k novele zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury rozšiřují jeho působnost tak, že název zákona se stává nevhodně dlouhým a nepřehledným. Například na základě dřívějšího doporučení hospodářského výboru by se měl vztahovat i na stavby pro energetickou bezpečnost a má také upravovat ložiska strategického významu nebo hlubinná úložiště oxidu uhličitého.

Výbor už dříve doporučil upravit také horní zákon a zavést v něm definici kritických nerostů. Vedle radioaktivních nerostů to mají být také nevyhrazené nerosty stavebního kamene a štěrkopísku, pokud se nacházejí na ložiscích považovaných za výhradní. Ložisko kritických nerostů pak má být ložiskem strategického významu. Takové ložisko stanoví vláda nařízením. S obdobným návrhem přišla skupina poslanců v čele s Jiřím Hájkem (STAN) a Kupkou.

Zpravodaj k předloze Ondřej Lochman řekl, že u některých členů výboru vyvolalo toto ustanovení obavy z možného ohrožení zdrojů pitné vody. Poukazovali podle něj na kauzu plánu na těžbu štěrkopísku na rozhraní Jihomoravského a Zlínského kraje. Proti tomuto plánu se postavily některé obce, Jihomoravský kraj a také společnost Vodovody a kanalizace Hodonín právě proto, že se obávaly znečištění významného vodního zdroje. Společnost České štěrkopísky opakovaně uváděla, že těžba vodu neohrozí.

Hospodářský výbor proto přijal doprovodné usnesení. V něm na jedné straně bere v potaz klesající trend dostupnosti stavebního kamene a štěrkopísku. Na druhé straně však doporučuje vládě, aby z výběru lokalit pro těžbu stavebního kamene a štěrkopísku jako strategických surovin určených pro realizaci liniových staveb vyjmula všechny oblasti, kde je těžba rizikem ohrožení zdroje pitné vody.

S podporou výboru se setkal i další Kupkův návrh, který zavádí dílčí územní rozvojový plán. Má to podle jeho zdůvodnění usnadnit přípravu a povolování hlavně vysokorychlostních tratí a dalších důležitých dopravních záměrů. Dílčí rozvojový plán bude možné přijmout jen pro část území nebo pro některé stavby. Pořizovatelem plánu bude ministerstvo dopravy.

Vláda původně předložila poslancům novelu zákona s tím, že by podle ní měly nejvýznamnější stavby dálniční, železniční a vodní dopravní infrastruktury ze zákona získat povolení ve lhůtě čtyř let. Čtyřletou lhůtu obsahuje evropská směrnice, kterou novela zavádí do českého práva.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner