Testování mostů

Stavbaři testovali v Plzni nové mosty naloženými lokomotivami

Stavbaři testovali v Plzni nové mosty naloženými lokomotivami

PLZEŇ (14.11.) – Dvěma parními lokomotivami, plně naloženými uhlím, stavbaři otestovali rekonstruovaný most v Plzni přes Úslavu na železniční trati na Prahu. Most v zátěžové zkoušce vyhověl, konstrukce je bezpečná. Stejné testy provedl Metrostav, který je dodavatelem rekonstrukce trati mezi Plzní a Rokycany na rekonstruovaných menších mostech v Mohylové a Potoční ulici. Na všech už začal plný provoz.

„Postavili jsme úplně nový most (přes Úslavu) s rozpětím 63 metrů v poloze původního mostu. Projektant a investor vyhodnotili, že nemá cenu ten starý rekonstruovat. Původní most o šesti polích jsme nahradili mostem o poli jediném," uvedl zástupce společnosti Metrostav Tomáš Wangler. Původní most nevyhovoval požadavkům na zatížení. Nový je navržený na nápravové síly 30 tun, přičemž u Českých drah jsou lokomotivy s nápravovým tlakem 22,5 tuny. „Je tam velká rezerva i pro budoucnost, protože mosty se navrhují řádově na 100 let," řekl Wangler.

Ocelové konstrukce, které Metrostav nahradil, z byly roku 1925. Rekonstrukce začala před rokem přeložkami sítí. Most byl přestavován za provozu po druhé koleji. „Nejdelší výluka, která tu mohla být, byla čtyři hodiny v noci," uvedl Wangler. Druhá polovina mostu přes Úslavu, která už má spodní stavbu, bude hotová do července 2016. Most se zatěžoval dvěma parními 170tunovými lokomotivami, které jsou dlouhé, mají hodně náprav a velké rovnoměrné zatížení, které se blíží tomu teoretickému, na nějž je most navržený. Zatěžovací zkouškou si stavebníci ověřují výpočty.

Modernizace trati Rokycany – Plzeň, která skončí na jaře 2017, přijde na 3,9 miliardy Kč. Její součástí je nejdelší železniční tunel v ČR o délce čtyři kilometry. „Před vjezdovým portálem tunelu (na straně od Rokycan do Ejpovic a Kyšic) máme hotovo, už se tam jezdí v obou kolejích na rekonstruované původní trati. Nyní je hotová první kolej mezi Doubravkou a hlavním nádražím," řekl Wangler.

„Modernizovaný úsek přinese cestujícím zrychlení dopravy mezi Rokycany a Plzní i mezi Prahou a Plzní asi o deset minut. Cestování bude pohodlnější, proto tu nasazujeme na rychlíky rekonstruované vozy," řekla regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

(čtk)

spinner