Slovenský provozovatel nabízí v ČR pětinovou slevu

Slovenský provozovatel nabízí v ČR pětinovou slevu

Společnost SkyToll představila minulý týden na setkání s novináři nabídku na převzetí českého mýtného systému, kterou předložila Ministerstvu dopravy ČR letos 23. února. Tato nabídka nejenže je podle zástupců společnosti stále časově reálná, ale zároveň by přinesla státu značné úspory. Při nezměněné úrovni poskytované služby by roční cena provozu byla minimálně o 20 procent nižší, než je v současnosti, tedy 2,1 miliardy Kč, navíc jsou v této ceně zahrnuty i náklady na implementaci Evropské elektronické mýtné služby.

„V předchozích dnech byla bohužel naše nabídka zástupci ministerstva dopravy chybně interpretována, proto jsme se rozhodli ji představit médiím a tím předejít dalším nedorozuměním. Současně potvrzujeme, že je stále možné převzít systém bez potřeby součinnosti současného provozovatele,“ řekl Matej Okáli, předseda představenstva a CEO společnosti SkyToll. „Když si dobrý hospodář jde koupit auto, vybírá si z nabídek více prodejců. Proto nám připadá divné, že stát, který by mohl dosáhnout finanční úspory, kdyby vybíral z více nabídek, chce pokračovat se stejným jediným dodavatelem,“ dodal Matej Okáli.

Mezi hlavní body nabídky podle něj patří: garance rozsahu a kvality služby minimálně na současné úrovni; implementace Evropské elektronické mýtné služby (EETS); závazek využití existující infrastruktury ve vlastnictví státu; garance tříměsíční doby přípravy na poskytování služby a garance příjmů státu z výběru mýta formou finanční záruky. Podle Mateje Okáliho české ministerstvo dopravy na nabídku SkyTollu nezareagovalo, nevzneslo žádné otázky, nepožádalo o nějaké doplnění či vysvětlení, nenavrhlo následnou schůzku a dne 29. února přijetí nabídky v médiích popřelo.

Převzít systém za necelý rok je podle ministerstva dopravy nereálné

Podle ministerstva je možnost, aby se spustil nový systém od ledna, prakticky nulová. Materiály od SkyTollu však analyzuje. Na informace o tom, že SkyToll je schopen převzít mýtný systém bez spolupráce se stávajícím provozovatelem, zareagoval již začátkem března Jakub Stadler z tiskového oddělení resortu dopravy: „Převzít mýtný systém za méně než rok by byl světový unikát. Jedna z několika firem zajímajících se o mýtný systém, společnost Skytoll, se ohradila proti slovům ministra dopravy Dana Ťoka. Ten řekl, že i tato společnost bude potřebovat součinnost se stávajícím dodavatelem a že to sama přiznává ve svém dokumentu, který poslala na ministerstvo. Podle Skytollu to potřeba není a může mýtný systém převzít i bez Kapsche. Ministr Ťok jasně deklaroval, že chce na provoz mýtného systému vypsat výběrové řízení, tedy ušetřit. Staly se však dvě zásadní věci. Za prvé se ukázalo, že dohodnout pravidla umožňující předání tohoto systému novému (vysoutěženému) provozovateli je v daném časovém horizontu vlastně nemožné. Důvodem je naprosto diletantsky ze strany státu podepsaná původní smlouva z roku 2006 a následné dodatky této smlouvy,“ uvedl Jakub Stadler.

Za této situace pak ministerstvo podle něj současně intenzivně jednalo s firmou Kapsch o součinnosti a zároveň připravovalo variantu pro případ, že se tato jednání nepodaří dokončit. Tedy prodloužit stávající smlouvu. „Tato situace bohužel nastala a radost z ní současné vedení ministerstva rozhodně nemá. Prodloužení stávající smlouvy je krizová varianta, cílem zůstává otevřená soutěž na mýto. Pan ministr se nyní chová s péčí řádného hospodáře, vybral krizovou variantu, která nepochybně může zajistit pokračování provozu stávajícího mýtného systému. Nedojde tak k výpadku příjmů ve výši až 10 miliard Kč ročně a nedojde ani ke kalamitám na českých dálnicích, kdyby se nějaký čas mýto neplatilo,“ dodal.

(lan)

spinner