Seminář ACRI

Praha nutně potřebuje investice do železničních tratí

Praha nutně potřebuje investice do železničních tratí

PRAHA (24.10.) – Potenciál železniční dopravy na území hlavního města Prahy je obrovský a do velké míry dosud nevyužitý. Aby se mohla železnice stát plnohodnotnou součástí městské dopravy a zároveň sloužit jak dálkové osobní tak nákladní dopravě, musí se investovat do nových zastávek, nových městských linek a v neposlední řadě do modernizace železničních tratí.

Účastníci semináře Rozvoj tratí a jejich efektivita v Praze, který v pátek 19. října uspořádala Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty a Českými drahami, se shodli, že zcela zásadní prioritou by mělo být rychlé a moderní železniční spojení s Letištěm Václava Havla a Kladnem. Na čtyři desítky zástupců firem ACRI, SUDOP, Magistrátu hl. m. Prahy, železničních odborů, Drážní inspekce ČR, SFDI, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty i některých firem z oblasti železničního průmyslu zhodnotili stávající situaci v oblasti železniční dopravy v hlavním městě jako dobrý základ s velkým potenciálem do budoucna. „Využití železnice v rámci příměstské dopravy je v Praze dosud výrazně nižší než ve srovnatelných městech v západní Evropě. Klíčové jsou investice do zrychlení spojů, zvýšení kapacity tratí, počtu spojů a primárně návaznost na PID,“ shrnula výkonná ředitelka ACRI Marie A. Vopálenská.

Některé projekty se již blíží k realizaci

Podle generálního ředitele SUDOP Tomáše Slavíčka je připravena celá řada projektů, které mohou výrazně zlepšit fungování pražského železničního uzlu, některé jsou již ve fázi představební přípravy, realizace dalších je otázkou příštích let. Pokud jde o nebližší měsíce a roky, chystá se modernizace kolejí v úsecích Praha Bubeneč – Praha Holešovice, Praha Běchovice – Úvaly, Praha Veleslavín – Kladno a Praha Smíchov – Hostivice. Jak Tomáš Slavíček upřesnil, problémové jsou čtyři okruhy – řešení tangenciálních linek, spojení Praha – Kladno, kapacita centrální části uzlu Praha a zapojení nových tratí. „Je třeba, aby padlo zásadní rozhodnutí: bude se železniční doprava přizpůsobovat stavu infrastruktury nebo infrastrukturu přizpůsobíme potřebám příměstské a městské železniční dopravy?,“ uvedl na závěr generální ředitel SUDOP Praha Tomáš Slavíček.

Prioritou SŽDC je nejen spojení na letiště

Generální ředitel SŽDC Jiří Kolář potvrdil, že zájmem správce železničních tratí je především to, aby Praha měla důstojné kolejové spojení s letištěm. „Je třeba využít všech možností včetně Operačních programů doprava, aby projekt železničního spojení s letištěm nezůstal nesplněným přáním nás všech,“ doplnil Jiří Kolář. V této souvislosti připomněl, že o novém spojení na letiště a modernizaci tratě Praha – Kladno se hovoří již zhruba 20 let, aniž by bylo možné říci alespoň přibližný termín, kdy na letiště v Ruzyni přijede první vlak. Nutno dodat, že výstavba této trati není jen otázkou finančních prostředků, které obecně chybějí, ale také špatné legislativy, která umožňuje výrazné protahování přípravy jednotlivých projektů. Jiří Kolář společně s dalšími účastníky semináře také nastínil další projekty, které pražskou železnici čekají spíše ve středně dobém horizontu. Především to bude zaústění chystaných vysokorychlostních tratí, které by měly v budoucnu spojit Prahu s Německem a Rakouskem a které výrazně pomohou zvýšit kapacitu současných železničních tratí na území hlavního města Prahy. Není žádným tajemstvím, že například současné tratě z Prahy do Berouna kolem Berounky a z Prahy do Kladna jsou zejména ve špičce na hranici svých možností.

Na nové tratě patří nová vozidla

Nové tratě si žádají nová vozidla, což byla parketa pro náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka. Podle jeho slov produkty domácích firem jako jsou City Elefanty a Regionovy znamenaly pro pražskou dopravu obrovský kvalitativní skok. Konference ale nebyla jen o teorii, jak by se mohl rozvíjet pražský železniční uzel v příštích letech, ale také o praktické ukázce toho, jak by se mohlo alespoň provizorně napojit ruzyňské letiště na železnici. Regionova zavezla zhruba za 40 minut účastníky semináře nejblíže k letišti – na vlečku u železniční stanice Středokluky. Pokud by se podařilo dokončit několik kilometrů kolejí od této vlečky k terminálům letiště a výrazně zmodernizovat železnici mezi Hlavním nádražím, Hostivicemi a Středokluky, mohl by vlak zvládnout cestu z letiště do centra Prahy za 45 minut, což je zcela konkurenční současným možnostem.

Tomáš Johánek

spinner