V Ejpovickém tunelu mezi Plzní a Rokycany se uskutečnila série
zkušebních jízd rychlostí 200 km/h. Jejich hlavním účelem bylo získat
praktické poznatky o chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném
tunelu při této rychlosti. Zkušebním jízdám předcházela měření
diagnostickými prostředky Správy železnic a provedená
Technicko-bezpečnostní zkouška, která potvrdila způsobilost příslušného
traťového úseku k jízdám dvousetkilometrovou rychlostí.
Ejpovický tunel byl budován pomocí razicího štítu o menším
průměru, v jeho tubusech je vybudována pevná jízdní dráha. V takovém
prostředí, kdy souprava představuje „píst“, se chová trakční vedení
jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na širé trati. Vzhledem k tomu, že
metoda stavby Ejpovického tunelu se ukázala jako vysoce efektivní,
předpokládá se její použití při projektování a stavbě nových
železničních tunelů. Vlastní zkušební jízdy byly realizovány
speciální měřicí soupravou ÖBB tvořenou dvěma hnacími vozidly řady
1116 Taurus, vybavenými měřicím sběračem, mezi nimiž byl umístěn vůz
pro diagnostiku trakčního vedení.
„Měřící souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech
jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno. Diagnostické údaje získané
při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat
k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění
vyšších rychlostí na tratích Správy železnic,“ uvedl generální
ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Aktuálně je v přípravě
207 kilometrů různých traťových úseků, na kterých by se v budoucnu
mohlo jezdit rychlostí až 200 km/h.
Patří k ním především 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a
Uherskem, kde by mělo být možné jezdit rychlostí 200 km/h od poloviny roku
2025. Dále jde o 17 kilometrů trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a
Voticemi (od počátku roku 2026) či osm kilometrů trati mezi Soběslaví a
Doubím (opět od počátku roku 2026).
Na rychlost 200 km/h se pak projektuje část nové trati mezi Plzní a
Domažlice, stejnou rychlost budou dosahovat vlaky na novostavbě mezi Brnem a
Přerovem či mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic rovněž
připravuje úpravy na potřebné zvýšení rychlosti na trati Břeclav –
Šakvice, kde se letos uskutečnily zkušební jízdy.
(tl)