Taxislužbu na Letišti Václava Havla Praha nově zajišťuje Uber

Taxislužbu na Letišti Václava Havla Praha nově zajišťuje Uber

26.9. - Pevně stanovená cena jízdy předem, zajištění dopravní obslužnosti v režimu 24 hodin denně a vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy. To jsou povinnosti nového provozovatele taxislužby společnosti Uber na Letišti Václava Havla Praha, který dnes zahájil svoji činnost a obsloužil už první zákazníky.

Společnost Uber vyhrála v koncesním řízení, do kterého se přihlásili dva uchazeči. Zahájení činnosti vítěze se plánovalo už na jaře. Neúspěšný uchazeč výběrového řízení ale podal návrh na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, což letišti znemožňovalo dokončit proces výběrového řízení a dočasně ho blokovalo. Antimonopolní úřad na začátku září pak potvrdil, že Letiště Praha nastavilo parametry koncesního řízení v souladu se zákonem. Stejně tak probíhal i výběr vítězného uchazeče, kterým se stal Uber.

„Jsme rádi, že antimonopolní úřad potvrdil, že Letiště Praha postupovalo správně a dle zákona. V koncesním řízení jsme kladli důraz hlavně na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu za jízdu předem. Letiště si bude neustále kontrolovat nejen kvalitu služby, ale i dodržování cenové regulace. Všechny jízdy, i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením magistrátu o maximálních cenách,“ řekl Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.

Poskytovatel bude mít na základě smluvních podmínek povinnost:

- před každou jízdou stanovit konečnou cenu, kterou vypočítá jeho software. Výsledná cena jízdného pak nesmí překročit dohodnutou cenu, a to ani při změně trasy nebo čekání v koloně,

- zajistit dopravní obslužnost v režimu 24 hodin denně,

- zajistit vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy,

- spolupracovat s řidiči, kteří zajistí požadovanou kvalitu služeb a bezpečnost provozu,

- zajistí, že řidiči musí mít všechna oprávnění, že hovoří česky a mají alespoň základní znalost anglického jazyka, která jim umožní základní komunikaci se zákazníkem. Řidiči musí mít odpovídající reprezentativní oblečení,

- umožnit, aby zákazník měl vždy možnost zaplatit i bezhotovostně,

- sdílet s letištěm data (trasa, cena) o každé jízdě.

Jednoduchá objednávka

Cestující si jízdu vozem taxislužby bude mít možnost objednat pomocí aplikace Uber ve svém telefonu, přes webové rozhraní letiště nebo prostřednictvím kiosků v příletových halách na obou terminálech. Cestující, kteří budou potřebovat s objednáním pomoct nebo poradit, se mohou obrátit na personál Uberu v obchodních přepážkách taktéž v příletových halách na obou terminálech. Pro snadné usazení do vozu budou cestujícím k dispozici dispečeři pohybující se přímo před terminály.

„Jsme nadšeni, že můžeme oficiálně zahájit naši spolupráci s Letištěm Praha a přinést cestujícím špičkovou službu pod značkou, kterou dobře znají a důvěřují jí. V uplynulých měsících jsme na produktu intenzivně pracovali a věříme, že naplníme očekávání cestujících, kteří se na tuto službu již velmi těší a zároveň poskytneme zahraničním návštěvníkům hned po příletu do České republiky co nejkvalitnější a nejefektivnější možnost dopravy z letiště,“ řekl ke spolupráci Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku.

Cestující bude rychle a efektivně odbaven

Po potvrzení objednávky dostane každý zákazník okamžitě informaci o RZ, modelu i barvě vozu, který jej z letiště odveze. Tyto údaje pasažér uvidí přímo v aplikaci, nebo je obdrží do e-mailové schránky, případně je získá formou SMS, pokud si svezení objedná fyzicky v kiosku a poskytne své telefonní číslo. Bude možné také spárování jízdy s konkrétním vozem pomocí PIN kódu, který pasažér získá při objednávce a bude navigován k prvnímu vozu stojícímu v řadě. Tato technologie je již používána na jiných letištích, tím došlo ke snížení čekacích dob v průměru o 50 procent. K dispozici bude také inteligentní našeptávač destinací s možností zadání více mezizastávek. Samotná aplikace podporuje více než 100 jazyků. Jazyk aplikace se odvíjí od nastavení jazyka v operačním systému zařízení, aplikace automaticky překládá zprávy mezi řidičem a cestujícím, čímž dochází k odbourání jazykových bariér.

Podle aktuální poptávky musí taxi operátor přizpůsobovat počet dostupných vozů na letišti, aby zajistil dopravní obslužnost a cestující mohli služby využívat bez delšího čekání. Na přání zákazníka dodá dispečer taxislužby pro rodiny s dětmi autosedačku. Podmínky spolupráce zahrnují i povinnost přepravy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.

Letiště při přípravě zadání koncese zohlednilo i šetrný přístup k životnímu prostředí. Nový taxi operátor se sám zavázal ke vzrůstajícímu podílu elektromobilů letištní flotily, v posledním roce kontraktu bude minimálně každá desátá zakázka odbavena pomocí elektromobilu. Cestující také budou mít možnost zpětně ohodnotit službu i řidiče, nedostatečné hodnocení pak může zamezit řidiči další poskytování služby na letišti.

(pav)

Foto: Uber 

spinner