Petr Horák (CEO PPL): Pandemie nás posílila a posunula vpřed, velké plány máme i v mezinárodní přepravě

Petr Horák (CEO PPL): Pandemie nás posílila a posunula vpřed, velké plány máme i v mezinárodní přepravě

Společnost PPL patří mezi nejvýznamnější přepravce zásilek na českém trhu již 26 let. Loni to byl bezesporu nejen pro ni, ale i pro celý segment logistiky, velmi náročný rok. Jak se s tím firma vypořádala? Na to odpovídá generální ředitel PPL Petr Horák.

Jaká je v současné době přepravní síť PPL?

Po celé ČR máme 21 dep a jedno moderní centrální překladiště, máme téměř 1000 zaměstnanců a přes 2000 smluvních řidičů, kteří doručí miliony zásilek ročně. Po celé ČR máme přes 2300 výdejních míst, tzv. Parcelshopů. Jsem osobně pyšný na to, že neustále držíme pozici jedničky na trhu.

PPL se specializuje na balíkovou přepravu nejen po České republice, ale i do celé Evropy – od Rakouska, Polska, Slovenska, Německa, Maďarska, Itálie, Rumunska až po severské země a mnoho dalších. V PPL máme speciální produkty, které jsou specializované přímo na export do Evropy, v rámci které doručujeme zásilky během 2 – 5 dní. A to jak pro segment B2B tak i B2C.

Když se otočíte zpátky, jak celý rok, kdy nás provází pandemie, hodnotíte?

Silný, turbulentní a v mnohém neskutečný rok. Odbavili jsme a doručili přes 44 milionů zásilek, prověřil nás po lidské a pracovní stránce. Řešili jsme řadu nových situacích. Když se otočím zpátky, vidím, jak lidé ve firmě jsou neuvěřitelní, jak pracují s nasazením. Loňský rok nás rovněž posunul velmi vpřed, byla to příležitost pro náš rozvoj, k urychlení plánovaných projektů, realizaci různých vylepšení. Byla to zatěžkávací zkouška, ze které jsme vyšli posíleni a můžu říct, že PPL je nyní v životní formě.

Firmy na změny musely opravdu operativně reagovat. Jak jste to zvládali vy?

Stejně jako pro ostatní i pro nás to byla nová situace. Obchody se zavřely, e‑shopy začaly zažívat boom a lidé se naučili nakupovat více on‑line. Hodně nás to prověřilo, museli jsme reagovat extrémně flexibilně a hodně situací řešit operativně.

Tato nová zkušenost nám pomohla připravit PPL na podzimní lockdown a extrémní vánoční sezónu. Takže když se skloubil lockdown s akcí Black Friday, stáli jsme před rekordními objemy, které neměly do té doby obdoby. V určité formě se nacházíme v nekonečné vánoční sezóně doposud. Lidé v PPL podávají neskutečné výkony a za to jim patří opravdu díky. Jsou to hrdinové dnešní nelehké doby.

Z pohledu strategie jsme velmi rychle pochopili, že e‑commerce se jen tak nezastaví a přeskočí svůj vývoj minimálně o dva roky. Z toho důvodu jsme zapracovali a urychlili naše strategie rozvoje sítě dep, výdejních míst, Parcelboxů, rozvoje IT infrastruktury a aplikací, stejně jako jsme úspěšně urychlili projekty digitalizace a automatizace procesů v PPL.

Pandemie hodně pomohla e‑shopům, mluví se o tom, že pandemie hodně změnila chování lidí v rámci on-line nakupování…

Ano, to je pravda. Máme srovnání, například před pandemií starší generace více platila na dobírku hotově, nyní jsme zaznamenali příklon k platebním kartám. A nejen to, starší generace si více oblíbila nákupy on‑line.

Zaznamenali jsme i další změny – lidé chtějí mít víc časové svobody – častěji využívají i to, že si nechají zásilku poslat přímo do výdejního místa tzv. Parcelshopu. Tam mají
7 dní na to, aby si ji vyzvedli dle svých časových možností.

Soukromí spotřebitelé s námi posílají zásilky čím dál častěji prostřednictvím produktu Balík pro Tebe. Oceňují to, že nemusí na poštu nebo vypisovat podací lístek. Zaplatí v pohodlí domova on‑line a přinesou balík na Parcelshop a mají to bez front a čekání.

Loni jste již počtvrté získali cenu Nejdůvěryhodnější značka roku v kategorii Balíkové služby. Co to pro vás znamená?

Poctu, respekt a obrovskou odpovědnost dostát takovému ocenění i v dalších letech. A nejen pro mě, ale pro všechny zaměstnance, kteří odvádí neskutečnou práci. Vášeň pro balíky je v našich srdcích zakořeněna a pandemie na to ukázala ještě víc než dřív. Jsme tady pro naše klienty.

Loni jsme se v rámci tohoto ocenění stali i Skokanem roku ze všech hodnocených značek ve všech kategoriích. Měli jsme z toho upřímnou radost a já osobně pociťuji obrovskou hrdost na svůj tým PPLáků.

Nemohu se nezeptat na velké aktuální téma – a to téma ekologie a elektromobility. Jak se k tomuto tématu staví PPL?

Ochrana životního prostředí je pro nás silné téma, které u nás ve firmě velmi rezonuje. Netajím se tím, že v rámci strategie připravujeme programy se zaměřením na zelenou logistiku. V ulicích Prahy už můžete vidět několik našich elektrokol, rozvoj plánujeme i do jiných měst, aktuálně startují první PPL kola v Brně. Rovněž v oblasti elektroautomobilů máme jako firma zajímavé plány a první elektrododávky již procházejí pilotním provozem. Kamiony našich dopravců splňují nejpřísnější limity a stejně tak se zaměřujeme na další úsporu energií v našich budovách. I z tohoto důvodu jsme vůbec jako první oblast digitalizovali přepravní dokumentaci a ročně tak šetříme miliony listů tištěného papíru.

Jaké máte další plány?

Musím říct, že naše strategické plány jsou velmi zajímavé. Máme v plánu nové projekty, nové investice. Jedná se o investice do kapacit, tedy nových dep s prvotřídními technologiemi, rozšíření infrastruktury a aplikačních prostředí pro naše klienty, a zejména o investice do rozvoje v oblasti mezinárodní dopravy. Hlavně pro e‑shopy, které chystají expanzi do zahraničí, máme zajímavé nabídky spolupráce. Chceme dále rozšiřovat síť partnerských míst Parcelshopů a letos spouštíme naši síť výdejních boxů, tzv. Parcelboxů.

Jaký směr v budoucím vývoji logistiky a přepravy nyní očekáváte?

Myslím si, že to velmi bude souviset s expanzí e‑shopů do zahraničí. Bude to jistě poptávka po kvalitní mezinárodní přepravě, zajištění zpětného toku zboží (tzv. Connect return).

Naši zákazníci zcela jistě pocítili s lockdownem a rostoucími objednávkami potřebu mít spolehlivého partnera na poslední míli, s dostatečnými kapacitami, transparentním přístupem, a zejména takového partnera, který dokáže i v takto nenadálých situacích najít pro klienta řešení k jeho spokojenosti. Jsem rád, že v PPL je tento přístup naší mantrou.

(PR)

Foto: PPL

spinner