19.9. – Skupina České dráhy vykázala za období leden až červen 2025 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisk před zdaněním ve výši 444 milionů korun. Stěžejním v hospodaření Skupiny ČD zůstává segment osobní dopravy. Během prvních šesti měsíců roku České dráhy přepravily více než 80 milionů cestujících. V mezinárodní dopravě se pozitivně projevuje atraktivita nových spojů a moderních jednotek. Naproti tomu nákladní doprava čelí složitému období.
19.9. – Termín pro povinné vybavení vozidel nad 2,5 tuny tachografy je stanoven na 1. července roku 2026. I když se to může jevit jako ještě vzdálená doba, bude to představovat velký zásah do režimu firem, na které se tato povinnost doposud nevztahuje, a je proto třeba připravit se na nové nařízení s předstihem. Bližší informace nám sdělil Vladimír Kydlíček, technický specialista, odborník na legislativu a lektor Sdružení ČESMAD Bohemia.
19.9. – České stavebnictví čelí velmi náročným výzvám. Chybí mu kvalifikovaní lidé, brzdí ho byrokratické překážky, a teď navíc docházejí zásoby kamene a dalších kriticky potřebných zdrojů. Spíš než za minutu dvanáct už je po dvanácté, shodli se v debatě o surovinách odborníci i vrcholní politici během zahajovací konference veletrhu FOR ARCH, kterou uspořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví a společnost ABF.
19.9. – Na 14. zasedání představenstva Svazu dopravy České republiky, které se uskutečnilo v prostorách člena Svazu dopravy Správy železnic v Praze, byla projednána řada zásadních témat týkajících se dopravního sektoru. Zasedání vedla prezidentka Svazu Romana Šauerová.
19.9. – Panattoni, developer logistických nemovitostí v Evropě, založil novou divizi zaměřenou na rozvoj datových center v kontinentální Evropě, Velké Británii, Indii a na Středním východě. V USA tato divize působí již od roku 2024. Expanzí do oblasti datových center navazuje společnost Panattoni na své dlouholeté zkušenosti s rozvojem velkých průmyslových a logistických projektů, v jejichž rámci dodala více než 24 milionů m² po celé Evropě.
19.9. – Dopravní podnik Hradec Králové (DPHK) a Škoda Group podepsali rámcovou smlouvu na dodávku až 31 nových parciálních trolejbusů. Rámcová smlouva předpokládá možnost dodat pro královéhradecký trolejbusový provoz až 18 dvanáctimetrových vozů typu 32Tr a 13 dvoučlánkových, resp. kloubových trolejbusů typu 33Tr o délce osmnáct metrů. Všechny dodané vozy budou přitom vybavené trakční baterií umožňující provoz i mimo trolejové vedení. Dodávky jednotlivých vozidel mají proběhnout do 11 měsíců od uplatnění dílčích objednávek. Hodnota smlouvy je až 530 milionů Kč.
18.9. – Železniční doprava v Česku narazila na strop svých možností kvůli nevyhovující infrastruktuře. Zatímco v posledních pěti letech vzniklo 250 km nových dálnic, na železnici přibylo pouze 29 km nových tratí. Podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) má přitom železnice potenciál výrazně zvýšit počet cestujících, pokud se investice zaměří na klíčové páteřní tratě a odstranění úzkých hrdel.
18.9. – Mzdy v Česku rostou letos v průměru o 4,25 %. Ukázal to aktuální mzdový průzkum personální agentury Grafton Recruitment, který mapuje úroveň mezd na jednotlivých pracovních pozicích v devíti sektorech trhu napříč regiony ČR. Nejrychleji rostly mzdy v logistice (8 %) a ve farmacii a zdravotnictví (5,3 %), naopak nejnižší tempo růstu hlásí HR a administrativa (3,2 %) stejně jako informační technologie, kde mzdy již narazily na svůj strop.
18.9. – Škoda Group a RegioJet oznámily uzavření kontraktu v hodnotě přes 9 miliard korun, jehož výsledkem bude dodávka 34 hybridních vlakových jednotek (18 dvouvozových a 16 třívozových) nového typu BEDMU (Battery Electric Diesel Multiple Unit). Tyto vlaky jsou tím nejefektivnějším řešením, které zajistí ekologicky šetrnou a komfortní dopravu pro cestující na klíčových linkách v severovýchodních Čechách, které dosud nejsou elektrizovány. Nové vlaky budou nasazeny do provozu od prosince 2029. Cestující se mohou těšit na zrychlení přepravy a také lepší zákaznický servis.
18.9. – Technologické inovace v železniční dopravě jsou nezbytné pro udržení vysokého standardu v oblasti bezpečnosti. Takové investice však mají ještě další a neméně důležité aspekty. Nejenže pomáhají zefektivňovat řízení i diagnostiku, ale také zvyšují komfort cestujících a jejich důvěru v železnici. Moderní technologie tak přispívají k tomu, že počet lidí, kteří jezdí vlaky, rok od roku roste.
17.9. – Společnost DAF Trucks zahajuje letos na podzim sériovou výrobu plně elektrických vozidel DAF XD a XF Electric. Nová vozidla, včetně nové řady DAF XB Electric, společnost podrobně představila minulý týden v Eindhovenu. Přistavená byla i testovací flotila a vozidla jsme si mohli vyzkoušet v plném provozu.