8.12. – Záběr společnosti ČEZ v oblastech udržitelné elektromobility a energetiky je vskutku široký. V následujícím článku přinášíme některé některých událostí z druhé poloviny letošního roku, které tyto aktivity přibližují.
8.12. – METRANS Group uzavírá rok 2025 ve znamení posilování své evropské sítě. Společnost, která je součástí hamburské HHLA, investovala do modernizace terminálů, rozvoje technologií i dekarbonizace silniční logistiky – a potvrdila tak svou roli jednoho z nejpokrokovějších intermodálních operátorů ve střední Evropě.
8.12. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá vyvážený obecný přístup Rady ke směrnici o hmotnostech a rozměrech a vyzývá ke konečným zlepšením v parlamentu. Český člen IRU, Sdružení ČESMAD Bohemia, se stanoviskem IRU obecně souhlasí, ale konstatuje, že čeští dopravci doufali ve větší změny, které by odrážely jednak vývoj v technologiích vozidel, jednak i rozvoj infrastruktury, a spojovaly by i požadavky unijního trhu a hospodářství na přepravu zboží. Zástupci železničního odvětví mají naopak k vývoji výhrady (viz prohlášení).
8.12. – Když Evropská komise v létě 2023 představila balíček zelené nákladní dopravy, slíbila „více ekonomických zisků s menším dopadem na životní prostředí.“ S dnešním přijetím obecného přístupu k hmotnosti a rozměrům komerčních silničních vozidel radou může sektor silniční dopravy očekávat ekonomické zisky – ale společnost si bude muset počkat na jakékoli snížení environmentální stopy logistiky. Ve společném prohlášení k návrhu evropské směrnici o hmotnostech a rozměrech to uvedly Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR), Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA), Železniční nákladní doprava (RFF), Mezinárodní unie majitelů vozů (UIP) a Evropská asociace železničního průmyslu (UNIFE). Naopak Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že radě ministrů se podařilo dosáhnout vyváženého obecného přístupu. Sdružení ČESMAD Bohemia však upozorňuje, že žádoucí by byl širší záběr (viz ZDE)
8.12. – Rok 2025 patří k mimořádně úspěšným obdobím českého železničního průmyslu z hlediska mezinárodní spolupráce, posílení exportních aktivit a navázání nových obchodních partnerství. Díky ekonomické diplomacii, aktivní podpoře českých ambasád, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu dopravy se českým firmám daří vstupovat na nové trhy. Výsledkem jsou konkrétní zakázky v řádech miliard korun a větší povědomí o know-how českého železničního průmyslu na klíčových trzích po celém světě.
8.12. – Odborníci z logistického sektoru se shodli, že největším problémem Slovenska je nejistota v podobě nepředvídatelných konsolidačních opatření vlády. Některé firmy diverzifikují odběratele a portfolio zákazníků, aby snížily riziko, jiné naopak přistupují ke snižování marží. Poptávka po technologiích, robotizaci a automatizaci je vysoká, brzdí ji však cena elektřiny.
7.12. – Škoda Group v konsorciu se ŽOS Trnava a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 36 bateriových dvouvozových elektrických vlaků (BEMU) v celkové hodnotě téměř 332 milionu eur (8 miliard korun). Slovenský dopravce plánuje v příštím roce zakoupit prvních 16 jednotek, o dalších 20 jednotek může dodávky rozšířit díky opci. Nové bezemisní vlaky zmodernizují slovenskou regionální železniční dopravu, nahradí část dieselových souprav na neelektrifikovaných tratích a nabídnou cestujícím komfortní cestování bez nutnosti přestupů mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. Díky nasazení nových vlaků se sníží roční emise CO2 až o stovky milionů kilogramů oproti stávajícímu provozu. Část výroby vlaků bude realizována na Slovensku prostřednictví konsorciálního partnera ŽOS Trnava.
7.12. – V zimním období jsou české silnice pod velkou zátěží. Měnící se počasí, mráz, sněžení a tvorba ledovky testují připravenost silničářů i systému zimní údržby. V posledních letech do tohoto procesu stále výrazněji vstupují digitální nástroje – senzory, prediktivní modely i rozsáhlé datové platformy. Významnou roli v nich hraje také ekosystém CleveRA společnosti VARS BRNO, jehož součástí je CleveRA Car, unikátní mobilní diagnostické vozidlo, které po celý rok sbírá mimořádně přesná data o stavu povrchu vozovek.
6.12. – Krize povolovacího stavebního řízení spojená s jeho nepovedenou digitalizací dolehla i na oblast transakcí s rozvojovými pozemky pro další výstavbu. Stále delší proces vyřízení povolení záměru stavby rozevřela cenové nůžky mezi pozemky, jež platné povolení mají, a těmi, které jím nedisponují. Podle realitně-konzultantské společnosti 108 Real Estate, která se na tento typ obchodů specializuje, může být rozdíl v ceně až dvojnásobný. V roce 2025 přitom aktivita investorů nepolevovala, spíše mírně rostla, pouze vyjma nemovitostí pro spekulativní výstavbu bez předem známého nájemce. To se projevilo především na růstu ceny u skvěle připravených pozemků v atraktivních lokalitách, kde není výjimečná cena 150 EUR za metr čtvereční. Netýká se to jen obvyklých oblastí kolem Prahy a Brna, ale rovněž Liberce.
6.12. – Méně byrokracie, více služeb online a jasnější pravidla pro řidiče. Změny v dopravě platné od 1. ledna 2026 přinesou větší komfort pro řidiče. Digitalizace usnadní získání řidičského oprávnění, mladým řidičům umožní jednoduchý zápis mentorů a seniorům se navyšuje hranice pro povinné prohlídky na 70 let. Novinky se dotknou také provozu automatizovaných vozidel nebo podoby plných mocí. Uvedlo to Ministerstvo dopravy.
5.12. – I když situace na logistickém trhu není úplně optimální, pro PST CLC Mitsui-Soko je rok 2025 příznivý. A to i přesto, že někteří klienti firmy omezují výrobu, jiní dokonce z důvodu přesunu výroby do zahraničí v ČR ukončili svou činnost. PST CLC Mitsui-Soko, která v příštím roce oslaví 35 let na trhu, se o to více zaměřila na akvizice nových klientů, inovace v logistice, automatizaci procesů a zejména na další rozvoj na Slovensku. Firma plánuje růst v ČR i na Slovensku. „Kdo neroste, ten zaniká,“ říká Vít Votroubek, CEO a předseda představenstva společnosti PST CLC Mitsui-Soko, který je současně prezidentem Svazu spedice a logistiky České republiky.