9.12. – Českému stavebnictví začíná nová éra. A podle odborníků, kteří se sešli na konferenci Dekarbonizace stavebnictví – vykazování emisí napříč dodavatelským řetězcem, budou v této éře kromě ceny hrát klíčovou roli emise skleníkových plynů. Ne jako abstraktní environmentální téma, ale jako měřitelný ekonomický parametr, který během několika let začne určovat cenu kapitálu, kritéria veřejných zakázek, požadavky investorů i standardy samotných staveb. Atmosféra v Nadaci ABF byla od prvních minut jasná. Dekarbonizace už není volba. Je to nový prvek ekonomiky stavebnictví.
9.12. – METRANS Group uzavírá rok 2025 ve znamení posilování své evropské sítě. Společnost, která je součástí hamburské HHLA, investovala do modernizace terminálů, rozvoje technologií i dekarbonizace silniční logistiky – a potvrdila tak svou roli jednoho z nejpokrokovějších intermodálních operátorů ve střední Evropě.
9.12. – Záběr společnosti ČEZ v oblastech udržitelné elektromobility a energetiky je vskutku široký. V následujícím článku přinášíme některé některých událostí z druhé poloviny letošního roku, které tyto aktivity přibližují.
9.12. – Zimní podmínky mohou mít výrazný vliv na výkon fotovoltaických systémů. Existují studie, které kvantifikují pokles výroby způsobený pokrytím panelů sněhem, a ukazují, že i krátkodobé nebo částečné zasněžení má na výrobu elektřiny větší dopad, než se běžně předpokládá. Výzkumy potvrzují, že sníh nezpůsobuje jen okamžitou ztrátu výkonu během pokrytí panelu, ale také následné znečištění po odtátí – například vrstvičkou zbytkové špíny, vlhkosti či ledu – které může omezovat produkci po delší dobu.
9.12. – Ministr dopravy Martin Kupka zastupoval Českou republiku na poslední letošní řádné Radě ministrů dopravy EU, která se konala 4. prosince v Bruselu. Jednání se zaměřilo na balíček pro technickou způsobilost vozidel, finance na rozvoj evropské dopravní infrastruktury či na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.
9.12. – Společnost Prague City Air oznamuje, že se s leteckou společností Pegasus dohodla na započetí prodejního procesu spočívajícího v prodeji společnosti ČSA, jenž má být završen převodem akcií ČSA po získání potřebných souhlasů regulátorů a dalších třetích stran a splnění dalších odkládacích podmínek v období následujících 12 měsíců. Společnost ČSA vlastní 100 % akcií Smartwings. Smartwings to oznámily v tiskové zprávě.
8.12. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá vyvážený obecný přístup Rady ke směrnici o hmotnostech a rozměrech a vyzývá ke konečným zlepšením v parlamentu. Český člen IRU, Sdružení ČESMAD Bohemia, se stanoviskem IRU obecně souhlasí, ale konstatuje, že čeští dopravci doufali ve větší změny, které by odrážely jednak vývoj v technologiích vozidel, jednak i rozvoj infrastruktury, a spojovaly by i požadavky unijního trhu a hospodářství na přepravu zboží. Zástupci železničního odvětví mají naopak k vývoji výhrady (viz prohlášení).
8.12. – Když Evropská komise v létě 2023 představila balíček zelené nákladní dopravy, slíbila „více ekonomických zisků s menším dopadem na životní prostředí.“ S dnešním přijetím obecného přístupu k hmotnosti a rozměrům komerčních silničních vozidel radou může sektor silniční dopravy očekávat ekonomické zisky – ale společnost si bude muset počkat na jakékoli snížení environmentální stopy logistiky. Ve společném prohlášení k návrhu evropské směrnici o hmotnostech a rozměrech to uvedly Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR), Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA), Železniční nákladní doprava (RFF), Mezinárodní unie majitelů vozů (UIP) a Evropská asociace železničního průmyslu (UNIFE). Naopak Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že radě ministrů se podařilo dosáhnout vyváženého obecného přístupu. Sdružení ČESMAD Bohemia však upozorňuje, že žádoucí by byl širší záběr (viz ZDE)
8.12. – Rok 2025 patří k mimořádně úspěšným obdobím českého železničního průmyslu z hlediska mezinárodní spolupráce, posílení exportních aktivit a navázání nových obchodních partnerství. Díky ekonomické diplomacii, aktivní podpoře českých ambasád, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu dopravy se českým firmám daří vstupovat na nové trhy. Výsledkem jsou konkrétní zakázky v řádech miliard korun a větší povědomí o know-how českého železničního průmyslu na klíčových trzích po celém světě.
8.12. – Odborníci z logistického sektoru se shodli, že největším problémem Slovenska je nejistota v podobě nepředvídatelných konsolidačních opatření vlády. Některé firmy diverzifikují odběratele a portfolio zákazníků, aby snížily riziko, jiné naopak přistupují ke snižování marží. Poptávka po technologiích, robotizaci a automatizaci je vysoká, brzdí ji však cena elektřiny.
7.12. – Škoda Group v konsorciu se ŽOS Trnava a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 36 bateriových dvouvozových elektrických vlaků (BEMU) v celkové hodnotě téměř 332 milionu eur (8 miliard korun). Slovenský dopravce plánuje v příštím roce zakoupit prvních 16 jednotek, o dalších 20 jednotek může dodávky rozšířit díky opci. Nové bezemisní vlaky zmodernizují slovenskou regionální železniční dopravu, nahradí část dieselových souprav na neelektrifikovaných tratích a nabídnou cestujícím komfortní cestování bez nutnosti přestupů mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. Díky nasazení nových vlaků se sníží roční emise CO2 až o stovky milionů kilogramů oproti stávajícímu provozu. Část výroby vlaků bude realizována na Slovensku prostřednictví konsorciálního partnera ŽOS Trnava.