6.11. – Ta zpráva možná v očích laické veřejnosti nevzbudila – a ani vzbudit nemohla žádný ohlas. Přesto to, co se stalo 17. října v Londýně, znamená další zlom v kampani progresívní části světa v čele s EU za dekarbonizaci v dopravě. Co zvláštního se tedy stalo?
6.11. – Přístav Koper pokračuje v rozsáhlých investicích a zvyšuje překlad. Jaké výsledky očekává v letošním roce a jak na nabídku jeho služeb reagují čeští a slovenští zákazníci, na to jsme se zeptali Igora Pamiče, zástupce přístavu pro český a slovenský trh.
6.11. – Ve výsledcích skupiny KION za prvních devět měsíců finančního roku 2025 se celkově odráželo očekávané výkonnostní tempo. Na pozitivní vývoj z prvního a druhého čtvrtletí navázal i třetí kvartál, kdy opět vzrostla poptávka ze strany zákazníků. Objem přijatých zakázek za všechny obchodní segmenty dosáhl výše 8,882 miliardy eur (2024: 7,506 miliardy eur), což představuje výrazný meziroční nárůst. Obrat v obou provozních segmentech byl mírně pod úrovní předchozího roku, což bylo způsobeno nižším objemem zakázek na začátku roku 2025.
6.11. – Škoda Group uzavřela strategické partnerství se společností Microvast. Společně s tímto globálním lídrem v oblasti pokročilých bateriových technologií budou vyvíjet a vyrábět bateriové systémy nové generace určené pro vozidla veřejné dopravy, především pro bateriové jednotky (BEMU).
6.11. – GLS pokračuje ve vylepšování a rozšiřování funkcí své mobilní aplikace a dále posiluje pozici v segmentu posílání zásilek mezi domácnostmi. Nově lze díky aplikaci jednoduše poslat balíčky např. z boxu do boxu. Zájem o zasílání balíčků přitom letos výrazně roste, podle aktuálního průzkumu GLS posílá balíčky víc jak čtvrtina lidí. Nejčastěji přes box nebo výdejní místo.
6.11. – Tři měsíce, 20 elektromobilů, více než 10 000 bezemisních doručení a 14,7 tun ušetřeného CO₂. Takové jsou výsledky pilotního projektu společnosti Wolt, který testoval využití elektromobilů s vyměnitelnými bateriemi pro městské doručování v Praze. Po úspěšném testování projekt pokračuje dál, a tak si Praha bude i nadále užívat výhod ekologického doručování včetně pozitivního vlivu na životní prostředí. Projekt je součástí programu NG SEED, podporovaného EIT Urban Mobility, iniciativou Evropského institutu pro inovace a technologie (EIT), orgánu Evropské unie.
5.11. – Závěr roku přinese otevření dlouhých úseků dálničních projektů. Dokončena bude dálnice D1, prodlouží se dálnice D35 nebo D55. Dálniční síť se rozroste za letošní rok dohromady o 66,7 kilometru, spolu s předchozími třemi lety to bude 213,9 kilometru. „Nejvíce přibude nových kilometrů na dálnici D35, která propojuje Čechy a Moravu od Olomouce do Hradce Králové. Konkrétně se otevře pět úseků v souhrnné délce 32,7 kilometrů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
5.11. – IVECO Bus a Île-de-France Mobilités podepsaly tři rámcové smlouvy na nákup ekologických autobusů a autokarů. IVECO Bus se tak stává hlavním dodavatelem ekologických vozidel pro region Île-de-France. Do roku 2032 jsou plánovány dodávky modelů GX 337 Elec, Urbanway CNG a Crossway CNG.
5.11. – Výzvy ve skladových operacích často vyžadují víc než jen vysoký výkon a robustní techniku. V mnoha situacích hraje hlavní roli kompaktní konstrukce, přesná ovladatelnost a bezpečný pohyb v úzkých uličkách. Společnost STILL proto rozšiřuje své portfolio retraků o nový model FXR 14C-16C, cíleně optimalizovaný z hlediska výkonu pro standardní aplikace. Umožňuje hladký a efektivní provoz v jedno i dvousměnném režimu a zároveň přináší hospodárný provoz při příznivé pořizovací ceně
5.11. – Umělá inteligence se v české a slovenské e-commerce prosazuje, její využívání je však zatím soustředěno především na jednodušší operativní úkony. Podle aktuálního průzkumu společnosti Seyfor realizovaného ve spolupráci s agenturou B-inside využívá AI intenzivně pouze deset procent e-shopů, zatímco více než čtvrtina firem je teprve na úplném začátku a třináct procent s jejím nasazením vůbec nepočítá.
5.11. – Český průmysl potvrzuje, že přechod na bezemisní nákladní dopravu už není vizí budoucnosti, ale realitou dneška. V Domažlicích se vyrábějí technologie, které umožňují rychlé a ekonomicky výhodné nabíjení elektrických nákladních vozidel i tam, kde chybí silné elektrické přípojky. Na projektu spolupracují společnosti 3D Lasertec, Sunaffairs a SG Equipment Finance (SGEF) – člen Skupiny Komerční banky.