Evropská unie

Železnice střední a východní Evropy se obrátily na Evropskou komisi

Vysocí představitelé železničních a infrastrukturních podniků ze zemí střední a východní Evropy na konci února v Bruselu vyzvali Evropskou komisi, aby připravila rámcový návrh pro uzavírání dlouhodobých kontraktů, které by zavázaly vlády jednotlivých členských zemí k financování rozvoje železniční dopravy.

Ještě předtím by však měla Evropská komise podle jejich názoru provést podrobnou analýzu finanční situace celého sektoru. Poukázali na to, že železniční doprava ve střední a východní Evropě trpí finanční nejistotou a často i vládní preferencí silniční dopravy.

Situace se podle nich dramaticky zhoršila po nástupu ekonomické krize. Podíl železnice na celkovém objemu dopravy je sice v nových členských zemích Evropské unie vyšší než v původní patnáctce, avšak z důvodu nedostatečných investic klesá extrémně vysokým tempem.

Setkání špiček středo- a východo-evropských drah a provozovatelů železniční infrastruktury s představiteli Generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energii (DG TREN) zorganizovalo Společenství evropských železnic (SEŽ/CER/GEB).

Dlouhodobé podfinancování železnice

Generální ředitel Generálního komisařství pro dopravu a energetiku DG TREN Matthias Ruete na setkání opakovaně zdůraznil, že Evropská komise k železniční dopravě zaujímá pozitivní přístup. Uvedl, že nová koncepce rozvoje evropského dopravního systému počítá se železnicí jako klíčovým prvkem trvale udržitelného rozvoje mobility. „Jsme si rovněž dobře vědomi toho, že současná finanční a ekonomická krize těžce dopadá právě na dopravní sektor,“ řekl.

Výkonný ředitel SEŽ Johannes Ludewig ve svém příspěvku připomněl stagnující, nebo dokonce zhoršující se postavení železniční dopravy v zemích střední a východní Evropy. Poukázal na dlouhodobé podfinancování sektoru, které by v konečném důsledku mohlo ohrozit funkčnost liberalizujícího se železničního trhu v Evropské unii. „Na jednotném evropském trhu by měly být vytvořeny stejné podmínky pro všechny konkurenční subjekty. Železniční a infrastrukturní podniky ve střední a východní Evropě jsou silně znevýhodněny chybějícími investicemi. Evropská komise by měla stav prověřit a zesílit tlak na nové členské země, aby jejich vlády zajistily odpovídající financování železničních projektů,“ zdůraznil Johannes Ludewig.

Veřejné zdroje nejsou dostatečné

Velký prostor na jednání dostaly otázky týkající se dostupnosti nástrojů pro financování rozvoje železniční dopravy. Zdroje z veřejných rozpočtů jsou na obnovu, modernizaci a novou výstavbu železniční infrastruktury zcela nedostatečné, neodpovídá ani krytí závazků železničních podniků vyplývající z tzv. veřejných služeb (dopravní obslužnost regionů), upozornili zástupci středoevropských drah.

Dráhy ve střední a východní Evropě v důsledku toho ztrácí konkurenceschop­nost, nemluvě o soustavném zastarávání vozového parku, a ve srovnání se západní Evropou platí zbytečně vysoké poplatky za vstup do národních železničních sítí, uvedli dále.

Evropská komise potvrdila své stanovisko, že za odpovídající kompenzace za veřejné služby jsou primárně zodpovědné národní vlády. Současně Matthias Ruete nabídl pomoc při vytváření kompenzačních rámců a vývoji strategie zavádění dlouhodobých smluv mezi vládami a železničními a infrastrukturními podniky.

(red)

www.cer.be

spinner