6. listopadu 2008
Na počátku letošního podzimu se železniční doprava stala častokrát předmětem pozornosti orgánů Evropské unie, především Evropské komise (EK). Zabývala se mimo jiné otázkou postihů za špatnou kvalitu v železniční dopravě či údajným omezeným přístupem konkurence na polský drážní trh.
Kvalita v železniční dopravě zboží zůstává podle EK stále ještě za očekáváním zákazníků. Komise se přesto rozhodla stáhnout svůj návrh na odškodnění zákazníků při nesplnění požadavků na kvalitu ze strany drah. Proti tomuto zatížení smluvních vztahů se vyslovili všichni jejich aktéři. Společenství evropských drah CER rozhodnutí uvítalo. „Věříme, že kvality drážních služeb bude nejlépe dosaženo na trhu namísto cesty legislativně stanovených postihů,“ uvedlo v prohlášení pro tisk.
Komise navíc registruje trend zlepšujících se služeb na železnici a od roku 2006 i růst podílu drah na celkovém objemu přepravy nákladu. Tento růst však ovlivňují zejména externí faktory, jako jsou přetížení silnic, nárůst ceny ropy či nepříznivé přírodní podmínky pro vnitrozemskou plavbu.
Kvalitu zvýší liberalizace trhu
Jednou z možností, jak zvýšit kvalitu železniční dopravy, je otevřít národní železniční trhy konkurenci. Podle prezidenta Britského svazu nákladní dopravy RFG Tonyho Berkleyho však některé evropské země nedostatečně pokročily v přenosu liberalizačních směrnic do národního práva. Proto je podle něj nutné u hříšníků okamžitě zjednat nápravu. Různá rychlost otevírání trhu v členských zemích EU by podle Tonyho Berkleyho vedla k tomu, že se růst nákladní dopravy na železnici přibrzdí a utlumí. Bez liberalizace trhů se zejména zabrzdí nebo dokonce znemožní rozvoj malých drážních podniků. „Komise nechala uběhnout více let, aniž by zjednala nápravu. Nyní bude muset konečně jednat a volat liknavé státy k odpovědnosti. Je třeba opravdu spěchat, protože velké drážní podniky jako Deutsche Bahn nebo SNCF intenzivně kupují malé soukromé drážní podniky,“ uvedl Tony Berkley. Důsledkem tohoto trendu je zmenšování konkurence na drážním trhu. Za účinný nástroj proti upadající konkurenci a ztrátě důvěry v trh považuje také efektivní oddělení dopravní cesty od provozu.
Polsko se brání „nevhodným“ lokomotivám
Evropská komise také přijala stížnost Evropské asociace drážní nákladní dopravy (ERFA), pokud jde o možná omezení vstupu na polský drážní trh, a zahájila šetření v této věci. Úřad EU polské vládě zaslal oficiální dopis s otázkami k obsahu stížnosti a s prosbou o stanovisko. Polský úřad pro drážní bezpečnost UTK v poslední době požaduje, aby u dieselových lokomotiv třídy 66 bylo místo strojvedoucího vpravo, zatímco v ostatních zemích EU se obvykle nachází na levé straně. Přestavba kabiny řidiče by přišla na 800 tisíc až jeden milion €. Předpis UTK údajně způsobuje problémy čtyřem soukromým podnikům v železniční nákladní dopravě. Pokud se kritika ERFA ukáže jako oprávněná a Polsko nezjedná nápravu, hrozí jako poslední krok žaloba u Evropského soudního dvora v Lucemburku.
Přísná pravidla pro státní podporu
Stejná organizace, která si stěžuje na přístup polského drážního úřadu, tedy ERFA, vítá zpřísnění podmínek státní podpory pro státní drážní podniky. Příslušnou směrnici schválila Evropská komise v průběhu letních prázdnin. Podle ní nemají být státní záruky pro dráhy v principu povoleny, protože jsou v rozporu se smlouvou o EU.
ERFA sdružuje právě podniky železniční nákladní dopravy, které konkurují státním drahám. Při přebírání dluhů musejí státy brát v úvahu dopady na konkurenci na trhu. Pokud se mají obchodní oblasti, zabývající se nákladní dopravou, přeměnit za pomoci státních prostředků v samo-statné podniky, musí být jejich konkurenceschopnost prokázána. Pokud státní dráhy pořídí se státní podporou nákladní vozy, mohou se nasazovat jen deset let. „Směrnice jsou pro soukromé podniky velmi potřebné. Ekonomicky života neschopné modely se nemají udržovat státními subvencemi,“ řekla generální sekretářka ERFA Monika Heimingová.
Jiří Kladiva, CBC