17. září 2009
Na počátku září skončil proces spojení dvou největších českých soukromých dopravců v odvětví nákladní železniční dopravy – společností VIAMONT Cargo a OKD, Doprava. Na to, co spojení přinese prvně jmenované společnosti, jsme se zeptali ředitele strategie někdejší VIAMONT Cargo a zároveň ředitele Sdružení držitelů a provozovatelů železničních vozů Martina Vošty. „Jak si vede VIAMONT Cargo během krize?“ „VIAMONT Cargo prožíval v poslední době dramatické změny. Rok 2009 byl prvním celým rokem jejího plného fungování. Současně finanční krize zasáhla některé naše významné zákazníky. Snažíme se proto dělat vše pro to, aby naši zákazníci přečkali období nižších výkonů co možná nejlépe. V tuto chvíli už u některých provozů začínáme vidět světlo na konci tunelu a věříme, že do konce roku dojde u většiny provozů k určitému zotavení. „Co se pro vás mění fúzí s OKD, Doprava?“ „Být členem velké skupiny New World Resources Transportation B.V. je pro nás zárukou dalšího rozvoje našeho podnikání a možnosti nových zkušeností a příležitostí. Zatím se naše očekávání úspěšného podnikání na trhu železniční nákladní dopravy plní a naši noví vlastníci mohou být s akvizicí spokojeni. Od září se VIAMONT Cargo sloučil s OKD, Dopravou a bude nadále fungovat pod obchodní firmou OKD, Doprava, akciová společnost. Tato změna nebude mít žádný negativní vliv na vztah s našimi zákazníky ani úroveň poskytovaných služeb.“ „Můžete konkrétně jmenovat kroky, které děláte pro to, abyste krizi přežili pokud možno bez větších otřesů?“ „Fúze společností VIAMONT Cargo a OKD, Doprava je sama o sobě zárukou větší stability a síly. Naše podnikání je diverzifikováno a ne všechna odvětví jsou finanční krizí zasažena stejně. Společnost VIAMONT Cargo byla postavena na efektivitě, flexibilitě a vysoké úrovni služeb. Tento základ se ukazuje jako dostatečně stabilní pro překonání krizí podobných té dnešní. Spojením s OKD, Dopravou navíc využijeme poměrně značných synergií a věřím, že výrazně zvýšíme port-folio našich služeb zákazníkům.“ „Jedním z hlavních problémů soukromých dopravců je přístup k moderním hnacím vozidlům. Jak si v této souvislosti vedete vy?“ „Naše rozvojové plány samozřejmě počítají s nasazením moderních hnacích vozidel. Portfolio přeprav a požadavky zákazníků jsou dnes už na takové úrovni, že si můžeme dovolit moderní zahraniční vozidla na některé trasy nasadit. Věřím, že první vlaštovka se objeví již letos. To, co nás v tuto chvíli nejvíce trápí, je zejména skutečnost, že mnoho kvalitních hnacích drážních vozidel není pro českou infrastrukturu zatím schváleno. Důvodem je zejména nedostatečná velikost trhu v porovnání s množstvím odlišností, které česká infrastruktura má.“ „Co dnes obecně nejvíce trápí soukromé dopravce v oblasti nákladní dopravy?“ „Trvalým systémovým problémem je přístup na vlečky a do terminálů kombinované dopravy. Jsme sice schopni dopravit zboží po celé Evropě, ale často narážíme na nemožnost přístupu do té tzv. poslední míle. Z pohledu velkého soukromého dopravce je v tuto chvíli překážkou způsob organizování a řízení drážní dopravy ze strany Českých drah. Často se setkáváme s preferencí našeho konkurenta ze strany provozních zaměstnanců. Jedná se o jednotlivosti v například odstavování vlaků či technologii stanic. Dobrou zprávou je, že většina zaměstnanců Českých drah postupně chápe svou roli v rámci železničního provozu a jejich chování se v čase mění k lepšímu.“ „Dopravci si často stěžují na příliš velký počet výluk na síti SŽDC, které jim komplikují podnikání. Jak na tom byl v tomto směru VIAMONT Cargo? A budete po státu reprezentovaném SŽDC požadovat nějakou finanční náhradu?“ „VIAMONT Cargo v minulém roce také upozorňoval na špatnou organizaci výluk a pozdní informace o omezeních na infrastruktuře. Dost si v této otázce slibujeme od budoucích telematických aplikací v nákladní dopravě (TAF TSI), které povedou k velké kvalitativní změně. V letošním roce jsme zatím zaznamenali výrazný pokles stavební činnosti na rozhodujících tratích a problém tím trochu utichl. Věříme, že SŽDC při organizování výluk vždy přihlíží k potřebám dopravy, a uvítáme, pokud v podzimní stavební sezoně budeme mít více včasných informací, než tomu bylo loni.“ „Vedle funkce ve vedení dopravce jste také ředitelem SPV. Jaké novinky máte pro soukromé provozovatele železničních vozů v letošním roce, zejména legislativní?“ „Bohužel situace ohledně právních předpisů je poněkud tristní. Zákon o dráhách, který máme beze změny konceptu již od roku 1995, nutně vyžaduje zásadní revizi stejně jako jeho prováděcí předpisy. Po personálních změnách na ministerstvu dopravy nicméně nevidíme žádnou aktivitu, která by k přepracování zákona vedla. V tuto chvíli je železniční sektor zakonzervován na systémových znalostech z roku 1994 a změna je v nedohlednu, což nás znevýhodňuje oproti ostatním státům. Kromě toho je do určité míry blokována možnost bezpečnostního úřadu dále pozitivně rozvíjet oblast bezpečnosti železniční dopravy a potenciál regulačního úřadu efektivně dohlížet nad fungováním trhu. V tuto chvíli je železniční sektor zakonzervován na systémových znalostech z roku 1994 a změna je v nedohlednu, což nás znevýhodňuje oproti ostatním státům Mimo smutného stavu našich drážních právních předpisů se pečlivě chystáme na certifikaci držitelů vozů a zavedení telematiky v nákladní dopravě. Další zásadní událostí pro držitele vozů je nedávná tragická nehoda v Itálii. Pečlivě sledujeme vývoj vyšetřování a s trochou znepokojení zjišťujeme, že není postupováno v souladu s celoevropsky dohodnutými pravidly a že dochází k přijímání takových opatření, která ohrožují fungování nezávislých držitelů.“ Tomáš Johánek