2. října 2025, red

3.10. - Drážní úřad zveřejnil výroční zprávu o bezpečnosti za rok 2024. Dokument shrnuje klíčové události a výsledky roku, který byl obdobím intenzivní práce i zásadních změn. Pozitivním trendem je, že provozovatelé železniční dopravy i infrastruktury stále více přistupují k bezpečnosti systematicky. Z výročních zpráv vyplývá, že dokážou analyzovat rizika a na jejich základě přijímat a zavádět účinná opatření.
„Naše priority do dalších let jsou jasné – rozšiřovat jednotný evropský zabezpečovač ETCS, zajistit kompatibilitu historických vozidel s moderní infrastrukturou, digitalizovat agendy a prohloubit dohledovou činnost ve všech oblastech naší působnosti. Stejně důležité je pro nás promítat poznatky z mimořádných událostí do předpisů a praxe, aby byla česká železnice ještě bezpečnější,“ řekl Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.
Úspěšné zavedení výhradního provozu ETCS od 1. 1. 2025 bylo výsledkem intenzivní spolupráce se železničním sektorem, která trvala po celý rok 2024. Nastartováno bylo pravidelné projednávání bezpečnostních opatření se zástupci dopravců, strojvůdců i provozovatelů infrastruktury. Samotný Drážní úřad prošel v roce 2024 významnou změnou organizační struktury v důsledku předání kompletní stavební agendy na nově vzniklý Dopravní a energetický stavební úřad.
Jak vyplývá ze zpracovaných materiálů, jedním z největších bezpečnostních rizik nadále zůstávají železniční přejezdy, kde dlouhodobě roste počet mimořádných událostí. Ač jsou v drtivé většině způsobené nedodržováním pravidel ze strany řidičů, zaměřuje Drážní úřad systematicky svou činnost na kontroly rozhledových poměrů, úroveň zabezpečení přejezdů a preventivní opatření. Prověřuje také přejezdy, kde došlo k jedné či více mimořádným událostem, ale i potenciálně problematické přejezdy vytipované provozovatelem infrastruktury.
Kontroly se v uplynulém roce kromě přejezdů soustředily také na provozování drah, stanic, vozidel a technických zařízení. Významnou součástí byly i audity subjektů odpovědných za údržbu, dohled nad odbornou způsobilostí a zdravotním stavem strojvedoucích. Drážní úřad rovněž posílil spolupráci se Správou železnic, dopravci a partnerskými orgány v zahraničí, aby se česká železnice rychleji přibližovala standardům jednotného evropského železničního prostoru.
Vysoký počet projetých návěstí zakazujících jízdu je nadále problémem, který je třeba řešit. „Naší povinností je hledat příčiny těchto nebezpečných situací a nastavit systém tak, aby se jejich počet snížil. ETCS a systematická kontrola včetně správné práce s odhalenými riziky jsou klíčem k vyšší bezpečnosti,“ řekl Jiří Kolář.
Drážní úřad zároveň posiluje mezinárodní spolupráci a naplňuje evropské standardy v oblasti bezpečnosti i interoperability. To zahrnuje nejen spolupráci s Agenturou Evropské unie pro železnice, ale i s bezpečnostními úřady okolních států. Díky výměně zkušeností a společnému nastavování pravidel se česká železnice rychleji přibližuje jednotnému evropskému prostoru. Intenzivně probíhají jednání s německým drážním úřadem, jejichž cílem je uzavření dohody o spolupráci v rámci příhraničního provozu.
Role Drážního úřadu spočívá nejen v dohledu nad bezpečností provozu, ale také v přenášení evropských požadavků do českého prostředí. Úřad tak funguje jako most mezi evropským a národním systémem a úzce spolupracuje s obdobnými orgány v dalších členských státech.
Výroční zpráva o bezpečnosti za rok 2024 je ke stažení na webových stránkách Drážního úřadu:
https://du.gov.cz/informace-pro-verejnost/vyrocni-zpravy-du/
(red)
Ilustrační foto: LAN