7. prosince 2009
Konec roku bývá tradičně časem k bilancování i k nastínění vyhlídek do dalšího období. Také zástupci českého železničního průmyslu se na konci roku pravidelně scházejí na svém výročním setkání. Letos byly jeho ústředními tématy dopad ekonomické krize na železniční průmysl a kroky ministerstva dopravy pod vedením Gustáva Slamečky, které by měly zajistit dlouhodobé financování osobní železniční dopravy, zejména pak regionální.
Ekonomická krize se podle předsedy představenstva Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) Tomáše Ignačáka zcela logicky dotkla více nákladní než osobní dopravy. V důsledku utlumení zejména těžkého průmyslu klesla poptávka po přepravě zboží. Samozřejmě klesá i přeprava osob, nicméně prakticky monopolní dopravce v segmentu osobní dopravy, České dráhy, zřejmě na letošní rok tak špatně vzpomínat nebude. Hospodaření ČD se sice výrazně propadlo, nicméně od státu dostaly dárek v podobě možnosti uzavírat dlouhodobé smlouvy v rámci jak regionální, tak pravděpodob-ně i dálkové dopravy. „Tyto kroky pozitivně ovlivní železniční dopravu v příštích letech a umožní Českým drahám výrazně investovat do obnovy jejich vozového parku.
Tady vidím příležitost pro český železniční průmysl,“ uvedl Tomáš Ignačák.
České dráhy chtějí investovat deset miliard ročně
Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy je cílem dopravce vytvořit si během příštích let dostatečné rezervy na to, aby mohl ročně vynakládat zhruba deset miliard Kč na obnovu zastaralého vozového parku, zejména na nákup nových vozidel.
„V tomto směru nám hodně pomohou dlouhodobé smlouvy, budeme dopředu vědět, s jakými příjmy můžeme počítat,“ řekl Petr Žaluda. Dodal, že při investicích do vozového parku České dráhy samozřejmě počítají se zapojením českého železničního průmyslu a čekají na nabídky.
Nákladní společnost ČD Cargo měla letos jiné starosti než investice do vozového parku. Musela překonat pokles poptávky a podle jejího generálního ředitele Josefa Bazaly se jí to díky krizovým balíčkům také podařilo. Josef Bazala upozornil na to, že pro ČD Cargo přišla krize příliš brzy, protože si dopravce za rok své existence ještě nestačil vytvořit potřebné rezervy. Nakonec však podle něj krize na ČD Cargo dopadla méně tvrdě, než to ještě v polovině roku vypadalo. „Na konci listopadu máme nejhorší část krize za sebou, skončíme rok se ztrátou 300 milio-nů Kč, ale po odpisech budeme mít stále kladné cash flow,“ řekl. Díky odeznívající krizi podle něj může ČD Cargo obnovit i plány na nákup nových vícesystémových lokomotiv, které umožní vozbu vlaků do všech okolních států.
Propad inkasa z poplatků vyrovná stát
Na Správu železniční dopravní cesty dolehla krize v tom směru, že výběr poplatků za využívání železniční dopravní cesty je nižší než náklady na zajištění provozu. „Po redukci všech nákladů se ukázalo, že letos budou chybět zhruba dvě miliardy Kč,“ informoval ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle jeho slov se tento problém zatím podařilo částečně vyřešit dotací ze státního rozpočtu, do budoucna si to však vyžádá systémové řešení. „Rozhodně nepůjdeme cestou zvyšování poplatků za dopravní cestu,“ zdůraznil ministr.
Tomáš Johánek