9. dubna 2009
a přepravě zboží po evropských železnicích se již během loňského roku plně projevila rostoucí finanční krize. Zatímco ve velkých asijských zemích a v Rusku množství přepraveného nákladu vzrostlo, v Evropě a USA zaznamenala nákladní doprava propad. Vyplývá to ze statistiky, kterou na konci března zveřejnila Mezinárodní železniční unií (UIC).
Největší meziroční nárůst výkonů nákladní přepravy měřených v tunokilometrech zaznamenala loni Indie (+8,5 procenta), největší pokles, o pět procent, postihl souhrnně evropské země. Železniční unie očekává, že ekonomická krize výrazně zasáhne nákladní železniční dopravu i letos. Čeští dopravci loni zajistili 15,5 mi-
liardy tunokilometrů a pokles jejich výkonů se pohybuje na úrovni průměrného poklesu v celé Evropě. Krize v České republice nejvíce zasáhla dopravu automobilů, černého uhlí a koksu, hutních výrobků, zemědělských a chemických výrobků a dřeva.
Osobní doprava rostla téměř všude
Naopak v segmentu osobní železniční dopravy přepravili evropští železniční dopravci loni o tři procenta více cestujících než v roce 2007. Růst zaznamenaly také další oblasti světa. Na české železnici cestujících loni podle údajů ministerstva dopravy naopak ubylo. Největší přízni pasažérů se loni těšily vlaky v Indii. Výkony indické osobní dopravy vzrostly meziročně o 11 procent na 770 miliard osobokilometrů. Druhá Čína rostla sedmiprocentním tempem. Evropa bez bývalých sovětských republik, kde počet osobokilometrů vzrostl o čtyři procenta na 418 miliard, skončila na třetím místě.
Českým drahám se dařilo hůře
Proti evropskému trendu šla osobní doprava v České republice, kde se snížil počet pasažérů i osobokilometrů. Služeb českých drážních společností loni využilo 177 milionů cestujících, o sedm milionů méně než o rok dříve. Počet osobokilometrů klesl o sto milionů na 6,8 miliardy. Dopravce může těšit jedině to, že Češi jezdí vlakem na stále větší vzdálenost.