23. srpna 2007
Společnost Veolia Transport by ráda provozovala tři rychlíkové vlaky. Nabídku na provozování tří dálkových linek na vzájemně propojených tratích Praha hl. n. – Turnov – Tanvald (136 kilometrů), Nymburk – Česká Lípa – Rumburk (130 kilometrů) a Liberec – Ústí nad Labem (113 kilometrů) v osmiletém období od 14. prosince letošního roku ministerstvu dopravy předložila minulý týden.
Výsledkem současné praxe zadávání provozu vlaků dálkové dopravy výhradně monopolnímu dopravci – Českým drahám – je podle zástupců společnosti „maximální cena a minimální kvalita poskytovaných služeb“. „Požadujeme, aby bylo otevřeno výběrové řízení a aby bylo vedeno trans-parentním způsobem,“ řekl na následné tiskové konferenci v Praze projektový manažer společnosti Ing. Jiří Schmidt. „Naše nabídka je v souladu s plány ministerstva dopravy na liberalizaci trhu dálkové železniční dopravy, programovým prohlášením vlády i dokumentem Dopravní politika ČR na léta 2005 až 2013,“ zdůraznil.
Tři linky společnost podle Jiřího Schmidta vybrala v souladu se strategií pro postupné otevírání monopolního trhu objednávané dálkové železniční dopravy, kterou zástupci ministerstva dopravy deklarovali na schůzce s dopravci v prosinci loňského roku. Plně vyhovují stanoveným podmínkám pro postupnou libe-ralizaci trhu – tvoří ucelený provozní soubor, jsou provozovány v jednotné trakci a jejich provozní koncepty jsou dlouhodobě stabilní, řekl.
Pokud by ministerstvo tendr vypsalo, hodlá Veolia uspět díky zkrácení doby jízdy (až o 21 procent), vyššímu standardu služeb pro cestující, závazku stanovené přesnosti vlaků, ale hlavně nižším nákladům pro stát. „Na základě dosavadních trendů vývoje prokazatelné ztráty u monopolního dopravce očekáváme, že za celé osmileté období trvání závazku by ministerstvo dopravy ušetřilo 150 až 160 milionů Kč,“ uvedl Jiří Schmidt s tím, že definitivní cenu za vlakokilometr společnost vypočte až poté, co jí ministerstvo předá potřebné údaje.
Moderní ekologické jednotky Desiro
V případě úspěchu by Veolia na první soukromé rychlíky na českých tratích nasadila (zřejmě) patnáct pronajatých motorových jednotek typu Siemens Desiro DMU Classic. V nich hodlá nabídnout vysoký standard palubních služeb zahrnujících akustické i vizuální informování o zastávkách, časech příjezdů a nepravidelnostech v dopravě, palubní občerstvení z automatů i od palubního personálu a bezdrátové připojení na internet v první třídě. Nízkopodlažní koncepce vlaků umožní i bezproblémovou přepravu handicapovaných osob, kterým bude zajištěna asistence během nástupu i výstupu.
„Cestující budou moci využít rozšířených možností odbavení, například čipové karty přímo ve vlaku, internetový předprodej a rezervaci míst nebo nákup u smluvních prodejců. Obyčejné jízdné bude ve srovnání s Českými drahami zhruba o 15 procent levnější, zákaznické jízdné na přibližně stejné úrovni s možností získání dalších slev v předprodeji,“ uvedl Jiří Schmidt. Součástí závazku dopravce bude podle něj i minimálně 91procentní přesnost vlaků.
Ministerstvo čeká na zákon o veřejné dopravě
Ministerstvo dopravy jako objednatel rychlíkových spojů ročně dotuje železniční osobní dopravu zhruba třemi miliardami Kč. Dosud všechny rychlíky na českých tratích provozují výhradně České dráhy, kterým ministerstvo zadává objednávku automaticky bez výběrových řízení. V minulosti se již sice uskutečnily dva pokusné tendry na tratě Plzeň – Most a Liberec – Pardubice, ale i po nich monopol Českých drah přetrvává.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zatím žádné termíny dalších tendrů nejsou určeny, ačkoli je úřad liberalizaci železniční dopravy nakloněn. České zákony údajně umožňují otevření železničního trhu již dnes, ministerstvo však čeká na nový zákon o veřejné dopravě, který by měl začít platit od ledna roku 2009. „Nevylučujeme však, že tendry vypíšeme ještě před účinností tohoto zákona,“ řekl Karel Hanzelka.
Soukromé vlaky zatím pronikly pouze na regionální tratě, které platí ze svých rozpočtů kraje. Sama Veolia Transport provozuje například osobní vlaky mezi Kouty nad Desnou a Šumperkem nebo Libercem a německou Žitavou. Jiná společnost – Viamont – zase jezdí z Trutnova do Svobody nad Úpou a ze Sokolova do Karlových Varů.
(spa/čtk)