5. června 2012

Evropská unie plánuje do konce roku 2030 rozšíření sítě vysokorychlostních železnic ze současných zhruba sedmi na patnáct tisíc kilomet-rů. Realizace plánu si vyžádá investici 180 miliard € (asi 4,6 bilionu Kč). Na tiskové konferenci o vysokorychlostních drahách to minulý týden v Praze uvedl vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Jan Michal. Podle ministerstva dopravy se s budováním vysokorychlostních tratí počítá i v České republice, kde by jich do roku 2050 mělo vzniknout 700 kilometrů.
Česká republika nemůže být v rozvoji železniční dopravy pasivní a čekat, až jí podobu vysokorychlostního spojení mezi metropolemi nakreslí Evropská unie, řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Jan Pakosta. Stávající pasivita podle něj může vést k tomu, že se země stane „centrální periferií“ Evropy. Strategickým zájmem Česka by podle něho měly být zejména vnitrostátní úseky.
Vysokorychlostní tratě jsou konstruovány na rychlosti přes 300 kilometrů v hodině. Zkvalitnění železniční dopravy v České republice potřebuje komplexní řešení železniční sítě, uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Na ministerstvu již podle něj pracuje skupina prověřující možnost zvýšení rychlosti na stávajících tratích do 200 kilometrů v hodině. V současnosti je maximální rychlost stanovená na 160 kilometrů za hodinu, řada kolejových vozidel je však schopna rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině dosahovat.
Vhodným příkladem budování rychlostních tratí by pro ČR mohlo být například Španělsko, uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Michal Drábek. Ještě před dvaceti lety mělo Španělsko jedinou vysokorychlostní trať mezi Madridem a Sevillou, ale dnes již se 2200 kilometry vysokorychlostních tratí v provozu a dalšími 4000 ve výstavbě má nejdelší vysokorychlostní železniční síť z celé Evropy. O konkurenceschopnosti železniční dopravy proti letecké a silniční dopravy svědčí skutečnost, že železniční doprava ve Španělsku zaujímá polovinu dopravního trhu, dodal Michal Drábek.
(čtk)