Nová Úmluva COTIF zásadně ovlivní železniční přepravu zboží

Úmluva COTIF

Zakrátko by měla vstoupit v platnost nová Úmluva COTIF podle Vilnijuského protokolu z roku 1999. Společnost Jerid ve spolupráci se Svazem spedice a logistiky ČR uspořádala na počátku března v Olomouci mezinárodní seminář věnovaný změnám, které nová úmluva přinese. O seminář byl mimořádný zájem – zúčastnilo se jej téměř 200 odborníků z osmi evropských zemí. Jeho účastníci měli možnost vyslechnout si celkem čtyři přednášky, s nimiž vystoupili odborníci v oboru železniční přepravy zboží a cel. Generální sekretář Mezinárodního železničního přepravního výboru (CIT) Thomas Leimgruber ve své přednášce vysvětlil, jaké zásadní změny bude znamenat nová Úmluva COTIF. V úmluvě budou zakotvena veškerá hlediska liberalizace železniční dopravy v Evropě. V současné době probíhá ratifikační proces úmluvy, ratifikovalo ji již 24 z celkem 42 členských států, uvedl Thomas Leimgruber. Úmluva vstoupí v platnost, jakmile bude ratifikována alespoň 27 členskými státy (tj. alespoň dvěma třetinami). Podle posledních předpokladů by se tak mělo stát v létě či na podzim letošního roku. Pro státy, které ji (prozatím) neratifikují, vznikne právní vakuum, jež bude možné řešit použitím úmluvy na smluvně-právní bázi. Nová Úmluva COTIF bude mít celkem sedm přípojků:u JPP CIV – pro mezinárodní železniční přepravu cestujících, u JPP CIM – pro mezinárodní železniční přepravu zboží, u RID – pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí, u JPP CUV – pro používání vozů v mezinárodní železniční dopravě, u JPP CUI – pro používání infrastruktury v mezinárodní železniční dopravě, u JPP APTU – pro prohlášení technických norem za závazné a pro přijetí jednotných technických předpisů pro železniční materiál, u JPP ATMF – pro technickou homologaci železničního materiálu. V nové úmluvě již nebude zakotvena přepravní a tarifní povinnost. Seznam tratí (linek) bude veden jen pro přepravy po moři a pro mezinárodní přepravy po vnitrozemských vodních cestách. Aplikace JPP CIM bude možná, jestliže se alespoň místo odeslání zboží nebo místo určení bude nacházet v některém členském státu OTIF. Dosavadní přepravní smlouvu (předpokládající předání zboží a nákladního listu odesílatelem zásilky dopravci) nahradí smlouva konsenzuální, vyžadující pouze souhlasné projevy vůle smluvních stran, tedy odesílatele a dopravce. Bude vydán nový vzor mezinárodního nákladního listu CIM – JPP CIM, který bude nutné používat již od prvního dne účinnosti nové úmluvy; současné tiskopisy mezinárodních nákladních listů CIM nebude možné dále používat. Mezinárodní nákladní list CIM by měl být do budoucna k dispozici i v elektronické podobě. V důsledku oddělení infrastruktury od provozu začnou platit nová pravidla ručení.

Nové podmínky pro používání vozů Mezinárodní železniční přepravní výbor vypracoval k nové Úmluvě COTIF prováděcí předpisy, například ve formě Všeobecných obchodních podmínek, Všeobecných přepravních podmínek, příruček pro NL CIM a přepravy CIM/SMGS, které mají povahu doporučení. Jejich cílem je usnadnit přechod od stávající Úmluvy COTIF k nové, orientaci v nové přepravně-právní problematice a aplikaci nové úmluvy. Vedoucí byra RIV/RIC Mezinárodní železniční unie (UIC) Ján Miskoc se ve svém příspěvku věnoval statutu železničních nákladních vozů, který nová Úmluva COTIF stanoví. Současné principy pro používání železničních vozů v mezinárodní přepravě je nutné opustit s ohledem na liberalizaci nákladní přepravy, transformaci státních železnic na samostatné železniční společnosti, konkurenční pravidla EU a novou povinnost zacházení se všemi vozy bez diskriminace, uvedl. Nové JPP CUV rozlišují již jen pojmy „železniční dopravní podnik“, „vůz“ a „držitel vozu“. Namísto současné RIV a vyhlášky UIC 433 pro vozy přepravců připravuje UIC ve spolupráci s Evropskou asociací nákladních železničních dopravců (ERFA) nové podmínky používání vozů v tzv. Všeobecné smlouvě o používání nákladních vozů (VSP – prozatímní pracovní název), která by měla vstoupit v platnost 1. ledna příštího roku. Smlouva bude otevřená, takže železniční dopravní podniky a vlastníci soukromých vozů k ní budou moci přistupovat buď prostřednictvím asociací (UIC, ERFA, UIP), nebo přímo. VSP by měla platit v případě, že se partneři nedohodnou jinak. Její základní text bude doplněn přílohami s detailními ustanoveními.

Přechod nebude jednoduchý Železniční vozy před svým zařazením do provozu musí být připuštěny k přepravě odpovídajícím orgánem, budou podléhat registraci a budou vedeny v registru železničních vozů. Soukromé vozy nebudou muset být zařazeny u železničního dopravního podniku. Železniční dopravní podniky, respektive držitelé soukromých vozů, budou odpovědní za to, že jejich vozy budou opatřeny nápisy a znaky potřebnými pro jejich identifikaci, případně uvedenými ve smlouvě o užívání vozu. Všechny přepravované prázdné vozy (železničního podniku i soukromé) budou muset být doprovázeny nákladním listem pro vozy a bude za ně účtováno dovozné. Nájemné za vozy železnice bude zrušeno (v souvislosti s tím bude nutno přepracovat železniční tarify). Držitelé soukromých vozů budou muset mít své vozy pojištěné, protože garanční dohoda podle vyhlášky UIC 433 již nebude platit. UIC vydá instrukci pro plynulý přechod ze současného systému používání vozů na nový. Předseda představenstva Zájmového sdružení železničních speditérů (IBS) Olaf Krüger informoval na semináři o činnosti tohoto sdružení. Zástupkyně Generálního ředitelství cel Lenka Harantová se zaměřila na novou Úmluvu COTIF z hlediska celní problematiky. V panelové diskusi ve druhé části semináře se jeho účastníci shodli na tom, že přechod ze současné Úmluvy COTIF se dvěma přípojky na úmluvu novou se sedmi přípojky nebude jednoduchý a již nyní je třeba, aby se všichni železniční přepravci postupně seznamovali s novou legislativou. Květuše Špuláková

spinner