20. listopadu 2008
Nedostatek vhodných nákladních vagónů, jejich různý technický stav, neharmonizovaná legislativa či chybějící jednotný informační systém – to jsou základní problémy, které komplikují přepravu zboží po železnici z Asie do Evropy. Řekl to generální sekretář Koordinačního výboru pro Transsibiřské přepravy (KVTP) Gennady Bessonov.
V Praze se minulý týden konalo plenární zasedání KVTP, které se věnovalo právě aktuálním problémům přepravy zboží zejména z Číny do Evropy. Mezi klíčová témata patřila zabezpečení komplexního logistického servisu, zabezpečení efektivního systému řízení multimodálních přeprav, tvorba konkurenceschopných tarifů, zajištění bezpečnosti přeprav či investice do rozvoje infrastruktury. Podle Bessonova je důležité, aby se na řešení těchto problémů podílely všechny složky přepravy zboží – vedle samotných dopravců tedy i speditéři či zástupci přístavů. „Během zajímavých diskusí jsme dospěli i k některým konkrétním rozhodnutím,“ pokračoval Gennady Bessonov. Podle jeho slov tak například Rusko oznámilo, že v příštím roce nebude měnit tarify v železniční dopravě.
Pozdní změny tarifů komplikují dopravu
Jak dále Gennady Bessonov oznámil, právě tarify měněné často až na konci roku komplikují život nejen dopravcům. Ti totiž smlouvy se svými zákazníky uzavírají během září a října na základě starých tarifů, ty nové přitom bývají v drtivé většině případů vyšší a dopravci pak tratí. Prezident Ruských železnic Vladimír Jakunin zase v Praze prezentoval požadavek, aby všichni účastníci přepravy zboží z Asie do Evropy snížili své tarify o deset procent a aby se tak železniční doprava stala konkurenceschopnější ve vztahu k přepravě námořní. Podle prezidenta Evropské asociace dopravců Wernera Alberta se v poslední době mění trend, kdy si železniční správy zajišťovaly všechny služby samy a myslely si, že je to tak nejlepší. „Teď už přišly na to, že je pro ně vhodné spolupracovat například se speditéry,“ upozornil Werner Albert.
Mezikontinentální přepravy i v režii ČD CARGO
Do železničních přeprav mezi Asií, konkrétně Čínou a Evropou, konkrétně přímo Českou republikou, se aktivně zapojuje i společnost ČD Cargo. Ta v letošním roce zajistila na českém území vozbu již 12 vlaků v drtivé většině určených pro pardubickou společnost Foxconn. Vlaky z Číny vozí pro tuto firmu součástky pro další zpracování. Obchodní ředitel ČD CARGO Rodan Šenekl v této souvislosti upozornil na známý fakt nevyrovnanosti toku zboží z Číny do Evropy a zpět. Zatímco z Číny do Evropy směřují tisíce kontejnerů plných zboží, zpět prakticky není téměř co vozit. Evropa je tak prý plná prázdných kontejnerů, které se díky vysokým tarifům na železnici musejí zpět posílat lodí.
Tomáš Johánek