Evropa

Studie SEŽ/CER podpořila zpoplatnění externích nákladů

Zpoplatnění silniční nákladní dopravy za způsobené externí náklady by mohlo výrazně přispět ke snížení emisí CO2 v dopravě. Takový je výsledek nové studie, kterou 29. července zveřejnilo Společenství evropských železnic SEŽ/CER. Podle zpracovatelů by v takovém případě mohlo ze silnice na železnici přejít až 10 procent celkového objemu toku zboží, což by znamenalo snížení produkce skleníkových plynů zhruba o sedm procent. Analýza dvou klíčových dopravních koridorů ukázala, že na vybraných částech sítě by úspory emisí CO2 mohly být ještě vyšší. „Studie jasně dokládá, že spravedlivé dělení nákladů je nezbytným předpokladem pro zelenější dopravu,“ řekl výkonný ředitel SEŽ/CER Johannes Ludewig. Zavedení poplatků za externí náklady způsobené provozem kamionů podle něj zcela jistě povede k zásadnímu obratu, pomůže zvýšit efektivitu dopravy a přispěje ke snížení emisí CO2. Johanes Ludewig zároveň vyzval Švédsko, aby jako předsedající země Evropské unie podpořilo a urychlilo debatu na půdě Rady o revizi směrnice o eurovinětě ve smyslu zpoplatnění silniční nákladní dopravy za způsobené externí náklady. Železnice je schopna zajistit 60 procent dálkové dopravy Každý rok by podle studie bylo možné ušetřit až 12 milionů tun emisí CO2, tedy asi sedm procent z celkového plánovaného snížení emisí v dopravě do roku 2020. Kolem 60 procent pozemní dopravy na vzdálenosti nad 700 kilometrů je schopna realizovat železnice. Autoři studie potvrdili, že nejvýhodnější systém představuje kombinovaná doprava s dominantní úlohou železnice pro dálkovou dopravu a silniční nákladní dopravou v úloze svozu a rozvozu zásilek. „Vztah mezi železniční a silniční dopravou by měl být komplementární, oba druhy by se měly doplňovat. Železnice musí lépe využívat svých předností pro přepravy na velké vzdálenosti, silnou stránkou silniční nákladní dopravy je regionální distribuce,“ poznamenal koordinátor studie profesor Werner Rothengatter. Analýza různých druhů externích nákladů Studii „Internalizace externích nákladů v dopravě: dopady na železnici“ zpracoval Institut pro výzkum hospodářské politiky IWW Technické univerzity v německém Karlsruhe a francouzský výzkumný ústav Nouveaux Espaces de Trans-port en Europe – Applications de Recherche NESTAR. Zpracovatelé studie analyzovali různé úrovně internalizace externích nákladů a jejich dopad na rozdělení trhu mezi jednotlivé druhy dopravy (modal split) a na životní prostředí. Zvláštní pozornost věnovali koridorům Rotterdam – Janov a Antver-py/Zeebrugge – Varšava. Všechny scénáře vyústily ve větší či menší přesun části toku zboží ze silnice na železnici. Na trase Rotterdam – Janov může „úspora“ dosáhnout až jednoho tisíce kamionů denně a v oblastech s nejhustším provozem až dvou tisíc těžkých nákladních vozidel denně.

www.cer.be

spinner