31. srpna 2009
Centrální dispečerské pracoviště v Přerově začalo na konci května řídit provoz na dalších 74 kilometrech železniční dopravní cesty mezi Přerovem a Polankou nad Odrou. Z centra se řídí také provoz na trati mezi Přerovem a Břeclaví. Podle generálního ředitele AŽD Zdeňka Chrdleho lze z jednoho pracoviště ovládat stovky kilometrů tratí, záleží samozřejmě na hustotě provozu, a zejména pak na počtu velkých železničních uzlů. Společnost AŽD Praha zahájila práce na druhé etapě loni v červnu zadáním projekčních prací u firmy SUDOP. Vlastní projektové pracoviště AŽD vypracovalo realizační dokumentaci a po výrobě adresných strojů, zajištění potřebného hardwaru a vypracování nového softwaru letos v lednu přikročilo k přezkušování řízení na simulátoru. Souběžně probíhala montáž zařízení na centrálním dispečerském pracovišti a postupné nasazování dálkového ovládání do provozu v úseku z Prosenic do Polanky. „Celková aktivace dálkových ovládá-ní v rámci druhé etapy skončila 29. května. K řízení z CDP tak přibylo dalších devět dopraven. Včetně první etapy se jedná již o 24 dálkově ovládaných dopraven a samozřejmě i nutných mezistaničních úseků,“ uvedl Zdeněk Chrdle. Dispečeři si rozdělují práci Celý dálkově řízený úsek je nyní dlouhý 174 kilomet-rů (z Přerova do Břeclavi) a bude jej řídit pět dopravních dispečerů a dvě operátorky (zatím jsou to z Přerova po Polanku čtyři dispečeři a dvě operátorky). Celé dálkové ovládání je koncipováno tak, že základní obsluha je v přerovském centru, odkud železniční provoz řídí dispečeři pro dálkový provoz. Zařízení však umožňuje předání obsluhy místním dispečerům pro nutnou práci v dopravnách, například pro posun, údržbu či kontrolní činnost na zařízení. V nutných provozních případech lze obsluhu předat také výpravčím do jednotlivých dopraven a dopravu řídit místně od stanice ke stanici tak, jak tomu bylo před nasazením nové elektronické technologie staničních, traťových a přejezdových zabezpečovacích zařízení. Součástí zařízení je i komunikační systém Dálkové ovládání není jen aplikací zabezpečovacího zařízení, ale také komunikační systém, který má na starosti nová elektronická sdělovací technika. Vedle toho je to i informační systém pro cestující veřejnost, jejž zajišťují nově nasazená vizuální a zvuková informační zařízení, informační systém o pohybu vlaků a železničních dopravních prostředků a graficko-technologická nadstavba (GTN). Tu si lze představit tak, že vlak je na vstupu do dálkově řízeného úseku vybaven číslem pro potřeby systému a pak je jeho pohyb v daném úseku řízen automaticky prostřednictvím zabezpečovací a sdělovací techniky. Řídí se tak například stavění vlakových cest, informování cestujících o příjezdech a odjezdech nebo plnění grafikonu vlakové dopravy. Výsledkem je minimalizace chyb lidského činitele v řízení vlakové dopravy. Veškerá činnost zabezpečovacího zařízení, dispečerů a operátorek je zaznamenávána na paměťová média, aby byly všechny jejich činnosti v případě potřeby zpětně dohledatelné a prokazatelné. Napojí se další tratě Vlastník dopravní cesty – SŽDC, s. o. – hodlá v budoucnu na dálkové ovládání z Přerova připojit další dopravny ve směru přes Bohumín na státní hranici se Slovenskou republikou a dále směrem na Českou Třebovou. Nejdříve však bude nutná jejich modernizace a vybavení novou technikou. Další centrální dispečerské pracoviště pro I. tranzitní koridor se bude budovat v Praze. Tomáš Johánek