13. listopadu 2008
Český železniční průmysl má za sebou velmi dobré roky; postupně se mu podařilo vzpamatovat z období úpadku a začít produkovat výrobky konkurenceschopné vůči světu. Jistým rizikem pro blízkou budoucnost je ovšem nyní finanční krize, která se nepochybně dotkne i železnice. Na výročním zasedání Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) v Mělníku to minulý týden uvedl předseda představenstva asociace Tomáš Ignačák.
Letošní rok patřil podle jeho slov pro ACRI opět mezi úspěšné, český železniční průmysl více než důstojně reprezentoval Českou republiku zejména na největším evropském veletrhu železniční techniky InnoTrans 2008 v Berlíně. „Naše členská základna rozvíjí své výrobky a služby, stále více se daří exportu. To je jednoznačný důkaz konkurenceschopnosti našich firem,“ zdůraznil Tomáš Ignačák.
Význam železnice na celém světě roste
Předseda představenstva ACRI dále připomněl, že význam železnice roste nejen v Evropě, ale i na dalších kontinentech. To je podle něj další šance pro český železniční průmysl. „Předpokládám, že v letošním roce naše odvětví opět o něco povyroste,“ řekl.
V této souvislosti Tomáš Ignačák připomněl pokračující restrukturalizaci Českých drah a plánované výrazné investice do obnovy jejich vozového parku. Také ČD CARGO výrazně investuje do obnovy svého vozového parku, což je také velká šance pro železniční průmysl. Negativními jevy jsou dosud nevyřešené financování osobní železniční dopravy a stále obrovská zastaralost vozového parku. Fenoménem posledních týdnů je pak celosvětová finanční krize, která se postupně rozšiřuje a dříve nebo později se podle Tomáše Ignačáka dotkne i železničního průmyslu.
České dráhy čekají na nabídku
Náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Kolář na setkání ACRI připomněl, že plánované investice ČD jsou velkou výzvou pro české firmy. Podle jeho slov na trhu zatím chybí nabídka šitá přímo na míru požadavkům dopravce. „Je nutné nabídnout takové programy, které by dokázaly oslovit dopravce a hlavně cestující,“ zdůraznil. V této souvislosti prohlásil, že program Regionova byl velmi úspěšný, ale nyní by už výrobci měli přijít s něčím novým. „V roce 2009 budou jednotlivé kraje vypisovat výzvy na využití finančních prostředků z jednotlivých regionálních programů. To je výzva pro český průmysl, aby nabídl konkurenceschopný výrobek pro tyto soutěže,“ dodal Jiří Kolář.
Velké investice do obnovy vozového parku chystá i dceřiná společnost Českých drah – ČD CARGO. Nákladní doprava je podle generálního ředitele Josefa Bazaly bohužel první na řadě, pokud jde o dopady celosvětové finanční krize. „Poptávka po dopravě zboží klesá, bohužel se nám nepodaří splnit původní plány,“ uvedl Josef Bazala. Dodal však, že i přes klesající zájem o nákladní železniční dopravu se nemění plány ČD CARGO například na modernizaci zastaralých motorových i elektrických lokomotiv.
Průmysl potřebuje fungující železnici
Daleko více finančních prostředků než v minulých letech jde letos do modernizace a údržby železniční infrastruktury. Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka dnešní situace nejen s komplikovaným provozem zahraničních lokomotiv na českých kolejích ukazuje, jak je důležité, aby vozidla mohla využít to, co nabízí infrastruktura a na druhou stranu aby infrastruktura vyhovovala provozovaným vozidlům.
Tomáš Johánek