Vláda ČR

Pochybení resortu dopravy nejsou závažná

Vláda minulý týden projednala kritické zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) vůči ministerstvu dopravy a dalším resortům. Podle odcházejícího premiéra Jana Fischera nebyla jejich pochybení závažná, resorty však dostaly za úkol je napravit. Ministerstvo dopravy se kritiky NKÚ dočkalo například za způsob vyplácení dotací Českým drahám.

Podle Jana Fischera žádný z nálezů není dramatický a nezavdává příčinu k policejnímu vyšetřování. „Nic nevykročilo z mezí pochybení obvyk-lých při takovýchto kontrolách,“ řekl.

Ministerstva dopravy se týkaly dvě zprávy NKÚ. Ministerstvo podle úřadu nepodniklo žádné kroky ke snížení náhrady za takzvanou prokazatelnou ztrátu Českých drah a dotace pro ČD se zvyšovala bez ohledu na počet cestujících. Kritice NKÚ podrobil i faktický monopol ČD na železnici. Ministerstvo dopravy proto hodlá prověřit správnost vykazování prokazatelné ztráty z provozu rychlíků, za něž ministerstvo dopravy ročně platí čtyři miliardy Kč.

Výtky k uzavření trhu ovšem resort dopravy odmítá. Podle mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského ministerstvo dopravy naopak připravuje otevření trhu, ačkoliv je k tomu nenutí žádný zákon.

Kontroloři NKÚ se opřeli rovněž do financování dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou ke státní hranici s Polskem. Ředitelství silnic a dálnic podle nich budovalo dálnici za pomoci „nestandardních postupů“. Například rozhodovalo o jednotlivých stavbách bez stavebního povolení nebo investovalo do obecních staveb, které s dálnicí nesouvisejí.

Železniční stavby od dvou firem

Na nesrovnalosti ve financování železnice, a především v zadávání státních zakázek na výstavbu železniční infrastruktury, upozornil minulý týden také denní tisk. Podle něj zakázky na projektování železničních staveb získávají nejčastěji propojené společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Nejasnosti podle jeho informací zjistila i Bezpečnostní informační služba (BIS), která soudí, že se firmy na zakázkách domlouvají dopředu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom ovšem nevidí nic divného, neboť odborně způsobilých firem je na českém trhu málo.

Podle tisku z deseti největších zakázek zadaných za poslední dva roky SŽDC celkem osm vyhrály firmy Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc. Z téměř 1,5 miliardy Kč získaly buď samy, nebo ve sdružení s jinými společnostmi zakázky v hodnotě 1,27 miliardy Kč. Velmi často byla jedna z těchto dvou firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezilo konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Odhadovaná cena byla navíc velmi často shodná s vysoutěženou.

„Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě,“ řekl podle deníku Mladá fronta Dnes bývalý ředitel Drážní inspekce Zdeněk Žák.

BIS ve své výroční zprávě za loňský rok uvedla, že se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. „Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily u zakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností,“ napsala BIS ve zprávě. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally na výsledcích zakázek není nic zvláštního, podobné zkušenosti mají i v jiných evropských zemích. „Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů, vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci České republiky není,“ uvedl Pavel Halla.
(čtk)

spinner