OSŽD

OSŽD potvrdila postupnou změnu organizace

Na konci června se ve Varšavě uskutečnilo 35. zasedání porady ministrů Organizace pro spolupráci železnic (OSŽD), které schválilo postupnou změnu organizace. Ministři na něm přijali Plán práce OSŽD na rok 2008 a následující období v oblasti dopravní politiky, strategie rozvoje, dopravního práva a všeobecné části a vzali na vědomí, že 22. zasedání Konference generálních ředitelů železnic OSŽD schválilo Plán práce OSŽD na rok 2008 a následující období v oblasti nákladní a osobní přepravy, infrastruktury a vozového parku, kódování a informatiky a finančních a rozpočtových otázek.

V prvních dvou dnech zasedání (26. a 27. června) se uskutečnila jednání zmocněných zástupců členů OSŽD, ve zbývajících dvou dnech se konalo 35. plenární zasedání porady ministrů OSŽD. Zúčastnili se jej zástupci 22 členských států OSŽD, zástupci pozorovatelů v OSŽD – Finských státních drah (VR) a Národní společnosti francouzských železnic (SNCF) – a dále zástupce Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF) a zástupce Koordinačního centra pro transsibiřské přepravy (KCTP).

Českou delegaci vedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, zmocněným zástupcem ČR byl Jaroslav Novák z odboru drah, železniční a kombinované dopravy ministerstva dopravy. Za Českou republiku se celého zasedání porady ministrů OSŽD dále aktivně zúčastnil Karel Steiner (KPM CONSULT, a. s.) a Anatolij Šitov (CDV, pracoviště Praha).

Pracovní skupina na zdokonalení základních dokumentů

Jednou z pracovních skupin OSŽD je dočasná pracovní skupina na zdokonalení základních dokumentů OSŽD (DPS), která má za úkol posoudit optimalizaci struktury OSŽD, rozdělení členských příspěvků, rozpracování a metodiku rozdělení funkcí v Komitétu OSŽD a také vypracování kvalifikačních požadavků na kandidáty do těchto funkcí. Cílem práce skupiny je vytvoření uspokojivě fungující mezinárodní mezivládní organizace, která bude operativně reagovat na probíhající strukturální změny v oblasti železniční dopravy členských států OSŽD. DPS má dále předložit návrh na vytvoření efektivních pracovních a výkonných orgánů OSŽD a návrh jejich složení z optimálního počtu vysoce kvalifikovaných specialistů.

Rada ministrů OSŽD skupinu DPS doplnila o další zástupce členských států OSŽD, včetně zástupce České republiky. V rámci své činnosti v loňském roce DPS rozpracovala návrh organizační struktury OSŽD a navrhla předpoklady pro obsazování funkcí v Komitétu OSŽD. Práce v DPS je poměrně složitá, protože společné řešení musí být přijatelné pro všechny členské státy OSŽD. Z toho důvodu DPS v některých otázkách přijatelné řešení nenašla. Zatím se například nepodařilo najít shodu v obsazování funkcí podle kvalifikačních předpokladů. Skupina dále připravila návrh nového statutu OSŽD. Při zpracování tohoto návrhu se ukázalo, že je nezbytná koordinace s pracemi na revizi SMGS (Dohoda o mezinárodní přepravě zboží) a SMPS (Dohoda o mezinárodní železniční přepravě cestujících).

Jedním ze základních témat, která vyvolávají diskusi na zasedáních DPS, je otázka financování organizace (úprava rozpočtu) a z toho plynoucí metodika výpočtu členských příspěvků. V této problematice se zatím rovněž nepodařilo najít společné stanovisko všech členských států OSŽD.

Strukturální změny probíhající dnes v železniční dopravě, rozdělení funkcí železničních podniků a státu, oddělení infrastruktury a železničních dopravců vyvolaly nutnou potřebu úpravy dohod SMGS a SMPS.

Pro revizi SMGS byla ustanovena dočasná pracovní skupina (DPS II), která loni rozpracovala a projednala návrh úpravy SMGS a provedla podrobný rozbor, v jehož rámci definovala těžkosti, které komplikují úpravy této dohody. Byly stanoveny okruhy, které je třeba dodatečně prostudovat a vyřešit. Jedná se zejména o stanovení statusu soukromého železničního vozu, problematiku nabytí platnosti dohody či funkce depozitáře.

Nové pojmy

V rámci úpravy SMGS byly dále navrženy změny subjektů právních vztahů.

Bylo navrženo nahradit pojem „železnice“ pojmy „dopravce“, „smluvní dopravce“, „následný dopravce“ (což v plné míře odpovídá jiným platným konvencím v oblasti dopravy) a také pojmem „řídicí infrastruktura“. Tímto způsobem je železnice jako subjekt právních vztahů rozdělena na dva subjekty – „řídicí infrastrukturu“ a „dopravce“. Úprava se také týká vztahů přepravců, odesílatelů a příjemců a vzájemných vztahů mezi dopravci a subjekty řídícími infrastrukturu. (Česká republika, respektive ČSFR, vystoupila ze SMGS v roce 1991, její vývoj však stále sleduje.)

Mezinárodní spolupráce

Existence dvou režimů pro železniční nákladní dopravu v Evropě (CIM a SMGS) vytváří při přepravách zboží řadu problémů pro zákazníky i dopravce. Proto OSŽD a OTIF od roku 2003 spolupracují na zjednodušení procedury při překračování hranic a zavedení průběžného železničního nákladního listu. V roce 2005 přistoupily OSŽD a CIT k rozpracování návrhu „jednotného nákladního listu CIM/SMGS“ a na konci téhož roku byl vypracován vzor nákladního listu CIM/SMGS a směrnice k nákladnímu listu CIM/SMGS, které obsahují vzor tohoto nákladního listu a pravidla pro jeho vyplňování a používání. V březnu 2006 byly tyto dokumenty odsouhlaseny CIT a OSŽD a staly se nedílnou součástí Dohody SMGS (Příloha 22 k SMGS).

Údaje v nákladním listu CIM/SMGS se týkají jak dohody o přepravě v režimu CIM, tak podle SMGS, vyplňují se v ruštině a v jednom ze tří jazyků – německém, anglickém nebo francouzském. Platnost a použití nákladního listu CIM/SMGS byla dosud odsouhlasena Běloruskem, Bulharskem, ČR, Estonskem, Gruzií, Kazachstánem, Kyrgyzstánem, Litvou, Lotyšskem, Polskem, Ruskem, Slovenskem a Ukrajinou.

V loňském roce společná pracovní skupina CIT/OSŽD rozpracovala další fázi „harmonizace CIM/SMGS“, která se týká společných ustanovení v oblasti odpovědnosti CIM/SMGS, jež musí sloužit jako základní informace pro zákazníky a také pro celní správy při přepravách zboží podle nákladního listu CIM/SMGS. V procesu použití nákladního listu CIM/SMGS se předpokládá sjednocení ustanovení o odpovědnosti CIM/SMGS. V souladu s tím byly vypracovány základní principy odpovědnosti ve formě porovnávací tabulky, kde se ukázala společná a rozdílná procedurálně-právní ustanovení podle CIM/SMGS. Současně začaly práce na vzoru jednotného komerčního zápisu CIM/SMGS a vozového listu CIM/SMGS. Tyto práce pokračují i letos.

Pravidla přepravy nebezpečného zboží

Na základě aktivity a zainteresovanosti členských států OSŽD na harmonizaci Pravidel přepravy nebezpečného zboží s Řádem pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečného zboží – RID (Řád RID) bylo možné uvést v platnost od 1. července roku 2006 aktuální Pravidla přepravy nebezpečného zboží (Příloha 2 k SMGS), vypracovaná na základě doporučení OSN a Řádu RID z roku 2005. Letos by měla být aktualizována Příloha 2 k SMGS podle Řádu RID z letošního roku.

V závěru zasedání porada ministrů OSŽD schválila změny v místech konání budoucích zasedání, která se uskuteční:

l ve dnech 10. až 13. června 2008 na Ukrajině (v Kyjevě),

l v roce 2009 v Kazachstánu,

l v roce 2010 v ČR.

Ing. Jaroslav Novák,odbor drah, železniční a kombinované dopravy MD ČR

OSŽD v číslech

Podle statistických údajů za rok 2005 se zvýšila v členských státech OSŽD nákladní přeprava oproti roku 2004 o 3,1 pr­ocenta, osobní přeprava o více než deset procent. Cestujících bylo přepraveno 3,685 miliardy.

V loňském roce všechny členské státy OSŽD pokračovaly v práci na zvýšení multimodálních přeprav a vytváření nových kontejnerových vlaků kombinované přepravy. Železnice Běloruska, Maďarska, Číny, Kazachstánu, Mongolska, Lotyšska, Litvy, Polska, Ruska, Slovenska, Uzbekistánu, Ukrajiny a ČR zajistily provoz celkem 167 ucelených mezinárodních kontejnerových vla­ků.

Provozní délka železničních tratí členů OSŽD se loni prodloužila o 370 kilometrů na 276 746 kilometrů. Přírůstek elektrifikovaných tratí dosáhl 1354 km; jejich celková délka nyní činí 106 703 kilometrů. Na konci loňského roku měly členské státy OSŽD 35 892 motorových a elektrických lokomotiv a ve vozovém parku 100 133 osobních vozů a 1 786 778 nákladních vozů. Početní stav zaměstnanců železnic se snížil oproti roku 2005 o dvě procenta na 4 349 206 zaměstnanců.

Organizace pro spolupráci železnic (OSŽD) byla založena v roce 1956 jako mezivládní organizace. Jejími členy jsou ministerstva dopravy nebo železniční dopravní orgány řídící železniční dopravu ve 25 státech. Zakládajícím členem bylo i tehdejší Československo. V současné době je členem OSŽD jak ČR, tak Slovensko.

spinner