COTIF

Nová úmluva COTIF poskytne více smluvní volnosti

Nová Úmluva o mezinárodní železniční přepravě (COTIF), která by měla vstoupit v platnost nejspíše již na počátku příštího roku, zaručí železničním podnikům a jejich zákazníkům vysokou míru smluvní volnosti. Mnohé z toho, co současná úmluva COTIF upravuje detailně, ponechá jen na vůli smluvních partnerů. Tvůrci úmluvy očekávají, že trh a konkurence budou účinnými regulátory, které zaručí vyvážené a efektivní výkony.

Smluvní volnost nesmí podle nové úmluvy COTIF v žádném případě přinést libovůli smluvních stran a chaos v železniční přepravě. Železniční podniky si nebudou moci dovolit konfrontovat své zákazníky se spoustou smluvních podmínek, které je od železniční přepravy spíše odradí, než aby je na železnici přivedly. Mezinárodní železniční přepravní výbor CIT a jeho pracovní orgán – výbor CIM – již v podstatě ukončily práci na nových právních předpisech pro mezinárodní železniční přepravu zboží, takže v současné době jsou k dispozici smluvní právní základy, jež sdružení zákazníků železnice akceptují. Vyznačují se vysokou transparentností a dobrou čitelností a zároveň poskytují vysokou míru právní jistoty. Právní standardizace neomezí v žádném případě smluvní volnost železničních podniků. Každá železnice bude mít možnost v případě potřeby vydat vlastní dodatečné smluvní podmínky, které se budou moci od podmínek vydaných CIT odlišovat. Podstatné však bude to, aby byly speciální smluvní podmínky jednotlivých železničních podniků jasně rozeznatelné a aby zákazník železnice mohl hned napoprvé posoudit, zda a jak se s nimi vypořádá. Tímto způsobem by si měly železnice vytvořit nejlepší předpoklady pro svůj trvalý obchodní úspěch.

Pro mezinárodní železniční přepravu zboží budou kromě úmluvy COTIF a jejích přípojků k dispozici i další důležité nové produkty CIT: Všeobecné přepravní podmínky (ABB–CIM) a seznam nejdůležitějších bodů pro dohodu se zákazníkem (tzv. Checkliste), Všeobecné obchodní podmínky, Příručka pro přepravy CIM/SMGS, Příručka NL CIM a další.

Nový nástroj pro dopravce i zákazníky

Všeobecné přepravní podmínky budou představovat zcela nový instrument. Budou obsahovat především vypracované smluvní podmínky, jejichž používání je doporučeno pro veškeré železniční přepravy zboží, a také pravidla týkající se zejména nákladního listu, přichystání vozů dopravcem, přepravních výloh, změn přepravní smlouvy, přepravních překážek a překážek při dodání. Jejich obsah schválila mezinárodní sdružení zákazníků železnice. Cílem vydání tzv. Checkliste je především zlepšit kvalitu dohod uzavíraných mezi železnicí a zákazníkem.

Všeobecné obchodní podmínky se budou týkat spolupráce mezi železničními podniky. Tím, že bude zrušena přepravní povinnost železnice, bude v budoucnu ponecháno každému železničnímu podniku na jeho vlastní vůli, zda se rozhodne pro provádění přeprav s jiným železničním podnikem a zvolí si formu této spolupráce. V zájmu zachování právní a materiální jistoty železniční přepravy doporučil CIT svým členům, aby pro vzájemnou spolupráci používali vzor Všeobecných obchodních podmínek (AGB), který vypracoval jeho výbor CIM.

Příručka pro přepravy CIM/SMGS byla CIT vypracována vzhledem k tomu, že se očekává vydání jednotného vzoru mezinárodního nákladního listu CIM/SMGS, který by měl umožnit zejména odbourání dosavadních reexpedic železničních zásilek na hranicích. K nim v současné době dochází při změnách přepravního režimu z CIM na SMGS a naopak. Tento referenční dokument obsahuje zvláštní podmínky pro zásilky CIM, které jsou předmětem reexpedice prováděné dopravcem podle podmínek SMGS na hranici obou právních systémů (předchozí povolení, nebezpečné věci, nákladní list, placení výloh, označení zboží a nakládací prostředky).

Příručka NL CIM bude obsahovat v podstatě vzor nového nákladního listu CIM a návod pro jeho použití, a to jak pro přepravy prováděné za použití jeho listinné formy, tak i pro elektronický nákladní list. Jeho obsah schválily organizace zákazníků, Evropská komise a celní úřady členských států úmluvy COTIF. Nový vzor nákladního listu CIM, stejně jako jeho vzor dosavadní, představuje celní dokument v rámci zjednodušeného celního řízení.

Předpisy by měly vstoupit v platnost od počátku nebo v průběhu příštího roku, vše bude nyní záležet na ukončení ratifikačního procesu úmluvy COTIF ze strany jejích členských států. Připravuje se také jednotný vzor mezinárodního nákladního listu pro kombinované přepravy. I tento nákladní list by měl být použitelný jako celní dokument.

Květuše Špuláková

spinner