21. října 2004
Minulý týden byl v Přelouči slavnostně zprovozněn poslední úsek I. národního tranzitního železničního koridoru Záboří nad Labem – Přelouč. Modernizace koridoru, který spojuje Českou republiku s metropolemi Slovenska, Maďarska, Rakouska a Spolkové republiky Německo si vyžádala 36,5 miliardy Kč. Financoval ji stát, bankovní úvěry a fondy Evropské unie. Celková aktualizovaná délka I. koridoru je 381,5 kilometru.
„První tranzitní železniční koridor je důležitý především jako součást IV. panevropského multimodálního koridoru. Tím, že koridory modernizujeme, získáváme napojení železniční sítě naší republiky na hlavní evropské magistrály, snižujeme zátěž životního prostředí, zvyšujeme rychlost a pohodlí cestování po železnici a v neposlední řadě výrazně rozšíříme služby pro přepravce využitím mezinárodní kombinované dopravy,“ uvedl na tiskové konferenci při příležitosti otevření posledního dokončeného úseku generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek.
„Nyní již zbývá v rámci I. a II. koridoru dokončit modernizaci některých železničních uzlů, především Chocně, Bohumína, Ústí nad Labem, Prahy, Kolína, Brna, České Třebové a Břeclavi,“ řekl Jan Komárek. V rámci modernizace koridoru byla provedena rekonstrukce železničního spodku a svršku v celém úseku, stavba nových odvodnění, rekonstrukce a výstavba desítek nových železničních mostů a několika silničních nadjezdů, přestavba napájecích stanic a trakčního vedení. Součástí modernizace byla také výstavba nového zabezpečovacího zařízení na přejezdech, v traťových úsecích a ve stanicích.
Na stavbě se jako hlavní zhotovitelé podílely společnosti Stavby silnic a železnic a Skanska ŽS. V rámci Sdružení Koridor Záboří realizovaly i poslední stavbu I. železničního koridoru. Její součástí byla rekonstrukce železničního svršku a spodku včetně sanace spodní stavby v těch místech, kde stávající stav nevyhovoval novým požadavkům. Pro dosažení potřebných parametrů trati bylo nutno mimo jiné před vjezdem do železniční stanice Přelouč zřídit dvoukolejnou přeložku tratě. Železniční mosty a propustky byly podle stavebně-technického stavu buď sanovány, nebo rekonstruovány tak, aby i nadále splňovaly vysoké parametry obecně stanovené pro modernizaci trati. V rámci modernizace bylo také rekonstruováno trakční vedení, vybudovány byly nové úrovňové přejezdy a řada přeložek inženýrských sítí. Stavba posledního úseku I. koridoru stála přibližně dvě miliardy Kč a Evropská unie na ni přispěla částkou 0,95 miliardy Kč.
(jet)