Diskusní fórum ACRI

„Modernizace české železnice je na dobré cestě“

Železnice se nutně musí stát páteří masové a komfortní dopravy obyvatelstva i zboží. Na VIP diskusním fóru věnovaném problematice železničního průmyslu a železniční dopravě to za cíl ministerstva označil náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Diskusní fórum se konalo v polovině června podruhé, opět jako součást veletrhu kolejových vozidel Czech Raildays v Ostravě. Připravila je Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Na programu diskusního fóra byla témata rozvoje dopravní infrastruktury, rozvoje osobní dopravy a nákladní dopravy a samozřejmě také téma obnovy již nevyhovujícího kolejového vozového parku. Právě zanedbanost vozového parku osobní dopravy je brzdou rozvoje železniční přepravy osob. Evropská komise nedávno pro Českou republiku odsouhlasila program, v němž ministerstvo dopravy na obnovu kolejových vozidel osobní dopravy na léta 2008 až 2013 předpokládá roční investice ve výši až 800 milionů Kč.

Finance z evropských fondů čerpá Česká republika také na rozvoj železniční infrastruktury a vlastní železniční dopravy. V rámci regionálních operačních programů byly vytvořeny zdroje na podporu obnovy drážních vozidel; vedle tramvají a trolejbusů tak bude možné spolufinancovat i obnovu kolejových vozidel pro regionální dopravu. Do obnovy kolejových vozidel hodlají České dráhy investovat i částku zhruba 12 miliard Kč z prodeje svého majetku Správě železniční dopravní cesty. Podle Emanuela Šípa jsou tedy peníze na obnovu vozového parku k dispozici; nyní podle něj bude záležet na tom, zda se šance chopí český železniční průmysl. Podle generálního ředitele společnosti AŽD Praha Zdeňka Chrdleho jsou členské firmy ACRI bezesporu na všechny projekty dostatečně připraveny.

Nedílnou součástí rozvoje železniční dopravy je i rozvoj dopravní infrastruktury v podobě dopravní cesty. Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného má už správce dopravní cesty schváleno osm žádostí na čerpání z Operačního programu Doprava, další žádosti čekají na vyřízení. „Naše priority jsou dlouhodobě neměnné – jsou to především modernizace čtyř tranzitních koridorů, modernizace velkých železničních uzlů, elektrizace tratí, stavby racionalizační a stavby vedoucí ke zvýšení bezpečnosti provozu. K zásadním prioritám potom patří tratě TNT a interoperabilita,“ zdůraznil Miroslav Konečný.

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti ČD Cargo Josefa Bazaly je z pohledu dopravců sice správné, že se urychluje budování infrastruktury. Na druhou stranu je podle něj ovšem velmi složité se pohybovat po tratích v době jejich modernizace. Výlukové činnosti totiž výrazně snižují jejich propustnost. „Důležité je skloubení výlukové a stavební činnosti, vždy se snažíme omezit dopravu co nejméně. Je však nutné z pohledu bezpečnosti říci, že každá anomálie na trati je zdrojem rizik – a k tomu se musíme postavit naprosto profesionálně,“ poznamenal Zdeněk Chrdle ze společnosti AŽD. Tomáš Johánek

spinner