Ing. Pavol Kužma (ZSSK) pro DN

„Křížové financování osobní dopravy z výnosů dopravy nákladní by bylo dlouhodobě neudržitelné“

Slovenská Železniční společnost, a. s. (ZSSK), je akciovou společností se stoprocentní účastí státu a jako dopravce zabezpečuje činnosti související s obchodem a provozem osobní a nákladní železniční dopravy. Společnost vznikla 1. ledna 2002 rozdělením bývalých ŽSR na správce infrastruktury a dopravce. V současnosti se připravuje na další transformaci a oddělení činností a provozu osobní a nákladní dopravy. O plánovaných změnách jsme hovořili s předsedou představenstva a generálním ředitelem Železniční společnosti (ZSSK) Ing. Pavlem Kužmou.

„Železniční společnost má být rozdělena na dvě společnosti – pro osobní a nákladní dopravu. Můžete uvést, jaké jsou důvody pro toto rozdělení?“

„K úvahám o rozdělení ZSSK na dvě společnosti provozující osobnía nákladní dopravu vedou dva základní důvody. Za prvé je to diametrálně odlišný způsob podnikání v nákladní a osobní dopravě. Nákladní doprava je orientovaná na zisk, naproti tomu osobní doprava je veřejnou službou. Z dlouhodobého hlediska přitom dochází ke křížovému financovaní osobní dopravy jak v provozu, tak například i při investicích.

Druhým základním důvodem je současný vztah ke státu. Osobní doprava je napojena na státní rozpočet a stát určuje a reguluje cenu cestovného. Stát stanovuje, kolik z rozpočtu vyčlení na osobní dopravu v rámci výkonů ve veřejném zájmu. Nákladní doprava, až na poplatek za použití železniční dopravní cesty, je naopak nezávislá na státu.

Dalším faktorem je, že ZSSK se potýká se vzrůstající konkurencí ze strany silniční dopravy a zaznamenává ztráty hlavně ve vnitrostátní dopravě. Společnosti se nedaří dosahovat plánovaných hospodářských výsledků, i když pro to existují také některé objektivní důvody. Současný způsob hospodaření s křížovým financováním osobní dopravy nákladní je dlouhodobě neudržitelný. Za myšlenkou rozdělení a vyčistění vztahů je tedy nutné vidět i snahu o udržení pozic na dopravním trhu. Takový krok by měl jednoduše přinést snížení nákladů a tím i možnost cenově a konkurenčně se přiblížit silniční dopravě.“

„Jak pokračuje proces příprav rozdělení společnosti na dva nové subjekty a kdy k němu dojde?“

„O rozdělení společnosti rozhodla v červenci letošního roku vláda SR a podle příslušného usnesení k němu dojde 1. ledna 2005. Proces dělení je však o to náročnější, že ZSSK v loňském roce začala přípravy na zavedení prvků procesního řízení ve firmě a pracuje na změně organizační struktury. Vzhledem k termínu, který byl stanoven, se musel projekt mírně korigovat a výsledkem bude, že od 1. ledna příštího roku začnou dvě nové společnosti fungovat s novými procesními strukturami. Samotné rozdělení je složitý a časově náročný proces, který vyžaduje vyřešení přechodu práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů v souladu se zákoníkem práce a množstvím dalších právních úkonů. Opatření a úkoly jsou však nastaveny tak, aby se termín stihl a byl zabezpečen plynulý provoz i obchodní činnosti bez omezení. Zákazníci v nákladní dopravě ani cestující se nemusejí obávat žádných následků dělení. Naopak, po úspěšné transformaci budou obě společnosti schopny postupně zvyšovat kvalitu služeb.“O rozdělení společnosti rozhodla v červenci letošního roku vláda SR a podle příslušného usnesení k němu dojde 1. ledna 2005

„Co je podstatou zavádění prvků procesního řízení v ZSSK?“

„Jde o model řízení, který úspěšně používají firmy na celém světě. Podstatou je rozdělení procesů a činností na tři hlavní skupiny – řídicí, hlavní a podpůrné. Přesně se definují procesy, které jsou potřebné pro plnění cílů, resp. poslání společnosti, a tomu se přizpůsobí i její organizační uspořádání. Jen zopakuji, že změna formy řízení a organizační struktury nastane u obou nových společností – u nákladní i osobní dopravy. Zaváděním procesního řízení chceme dosáhnout celkové změny firemní kultury. Železniční podniky jsou známé přívlastky jako těžkopádná, hierarchicky a byrokraticky řízená společnost. To chceme změnit. Už nikoli těžkopádné útvary s vícestupňovou kontrolou, ale pracovní týmy. Nikoli specialisté na jistou činnost, ale všestranní odborníci s pravomocemi. Důraz bude kladen na vzdělávání zaměstnanců a rozvíjení jejich schopností. Změní se kritéria výkonnosti, lidé budou odměňováni nikoli za činnosti, které mají v popisu práce, ale za výsledky.“

„Neobáváte se, že změn je mnoho a společnost je nedokáže tak rychle vstřebat? Počítáte s tím, že budete muset překonat určitý odpor zaměstnanců?“

„Odpor ke změně je přirozenou vlastností lidí, proto ji není třeba vnímat negativně. Existují nástroje, které eliminují rizika změny, a ani ZSSK to neponechává náhodě. Vedení společnosti i manažeři zodpovědní za přípravu a uskutečnění transformace Železniční společnosti vícekrát deklarovali, že současné změny chápou jako otevřený proces, jehož výsledek se bude formovat v samotném průběhu prací na projektech. V duchu hesla, že každá pravda se rodí v diskusi, se velký význam připisuje vyjasňování stanovisek a postojů, vyslyšení hlasů oponentů. Otevřená komunikace, ochotná reagovat na připomínky a názory lidí a respektovat přitom jejich různost a usilující o to získat jejich podporu, je podmínkou úspěchu každé změny. Krizová období, jakým je i probíhající transformace v ZSSK, přinášejí mnohé průvodní důsledky pro zaměstnance i firmu, jako jsou ztráta dosavadních jistot, zvýšené nároky v práci, stres a z toho vyplývající snížení výkonnosti a zvýšení absencí. Nežádoucím jevem bývá často odchod výkonných a kvalitních pracovníků. Aktivní komunikace je součástí systémového přístupu ke zvládnutí těchto rizik a implementaci změn a management tyto zásady uplatňuje.“

„Co očekáváte od rozdělení Železniční společnosti?“

„Lze to říci celkem jednoduše. To, co očekávají vlastník, zákazníci a veřejnost od nás. V osobní dopravě hlavně více investic do mobilních prostředků, které by měl poskytovat stát, avšak doposud se vždy v podstatě pokrývaly z tržeb nákladní dopravy. Bude na státu, jakou strategii dopravní obslužnosti svého území zvolí, zda bude dále podporovat silniční vozidla nebo bude investovat i do osobních vlaků, zda a jak podpoří mobilitu obyvatelstva. Cestujících nám však zatím ve vlacích každým rokem ubývá. Jak jsem již řekl, v nákladní dopravě je situace jiná. Dopravní trh je liberalizovaný, proto nevidíme důvod pro to, aby existoval monopolní železniční dopravce v rukou státu. Společnost provozující nákladní dopravu musí akceptovat podmínky na trhu a obstát v konkurenci nejen silničních dopravců, ale i dalších subjektů podnikajících na železniční dopravní cestě, od roku 2006 navíc i v mezinárodní nákladní dopravě. V každém případě dojde rozdělením ZSSK k dalšímu vyčistění vztahů se státem. Transformace železnic na Slovensku začala již v roce 2000 jako reakce na jejich katastrofální hospodářskou situaci. Rozdělením ZSSK se naplní další cíle na cestě k hospodářsky silné a konkurenceschopné železniční dopravě evropských parametrů.“

„Kdy a jakým způsobem přistoupíte k privatizaci železniční nákladní dopravy?“

„Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací SR (MDPT), jako jediný akcionář ZSSK, vyhlásilo zatím nabídku na předkládání dokladů, které mají prokázat splnění podmínek na poradenství při privatizaci majetkové účasti státu v nákladní železniční dopravě a při výběru nejvhodnějšího investora. Zájem projevilo deset společností a ministerstvo z nich vybralo sedm, které vyzve k předložení nabídek do užší soutěže. Předmětem poradenské činnosti budou privatizační, finanční, právní a organizačně-poradenské služby v procesu privatizace i se souvisejícími činnosti. Mezi uchazeči jsou slovenské i zahraniční firmy, definitivní nabídky by měly být známé 3. listopadu. Jaká bude forma privatizace, to dnes ještě také nevíme, protože její konkretizace bude úkolem ministerstva a vybraného poradce.“

„Můžete nastínit, komu bude odnož nákladní dopravy v rámci privatizace nabídnuta?“

„Bude to mezinárodní soutěž a každá společnost, která splní stanovená kritéria a bude akceptovat podmínky tendru, dostane možnost ucházet se o vstup do Carga…“

„A jak bude dále existovat železniční osobní přeprava?“

„Osobní doprava zůstává v rukou státu. Dlouho se zvažovalo, jaký majetek a které činnosti do této části přejdou. Nakonec jsme se rozhodli, že kromě osobních vozů a lokomotiv pro osobní dopravu i soupravy Tatranských elektrických železnic a Trenčianské elektrické železnice. Jen na okraj uvedu, že otázka údržby a oprav železničních kolejových vozidel byla vůbec jednou z nejsložitějších na projektových pracích při zavádění prvků procesního řízení ve společnosti. Jde o oblast s vysokými náklady, proto jsme se při novém uspořádání snažili posílit finance, controlling a obchod a zorganizovat ji tak, aby mohla fungovat samostatně s cílem přinášet zisk.“

„Co bude privatizace železniční nákladní dopravy znamenat a co si od ní slibujete?“

„Myslím, že tuto otázku jsem již zodpověděl. Privatizace nákladní dopravy souvisí s celkovou transformací železnic. Vývoj přepravy zboží za období let 2001 až 2003 se vyznačuje výkyvy (53,6 milionu tun v roce 2001, 49,9 milionu tun v roce 2002, 50,5 milionu tun v roce 2003 – pozn. red.). Celková tendence za delší časové období vykazuje mírný pokles. Zatímco mezinárodní přeprava zboží má stoupající tendenci, vnitrostátní přeprava zaznamenává výrazný pokles, který souvisí především s cenovou politikou silničních doprav-ců. Výrazný vliv na pokles přepravy zboží po železnici má neharmonizované prostředí pro podnikání na dopravním trhu, především v souvislosti s vysokým zatížením železniční dopravy poplatky za použití infrastruktury. Ty představují u nákladní dopravy 35 procent nákladů na činnost, u osobní dopravy 24 procent.

Cílem transformace a konečně i privatizace nákladní dopravy je zastavit nepříznivé tendence a oživit železnici jako celek. Stát přitom musí řešit projekci vztahů týkajících se užívání železniční dopravní cesty a přístupu na ni. Jinými slovy jde také o to, aby přístup na dopravní cestu byl založen na oboustranné ekonomické výhodnosti, aby byl právně vyvážený a garantovaný a v neposlední řadě aby umožňoval realizovat všeobecnou zodpovědnost státu za rozvoj a provozování železniční infrastruktury. Z Carga se má vybudovat samostatná obchodní společnost, která bude schopna konkurovat jiným dopravcům. Vstup strategického partnera do společnosti jí k tomu napomůže. Důležitým efektem se stane účelové použití prostředků získaných z privatizace na sanaci dluhů ŽSR i nákladů na rozdělení ZSSK.“

„Co se v souvislosti s rozdělením ŽS, a. s., změní ve vztahu k vašim zákazníkům, respektive železničním speditérům?“

„Rozhodnutí o vzniku společnosti Cargo už předcházelo několik změn obchodního úseku. V první etapě došlo k vytvoření komoditních manažerů, jejichž úlohou je řídit podmínky prodeje v dané komoditě a tím také určit, případně navrhnout ceny pro prodej přidělené komodity. V druhé etapě došlo k zániku sekce obchodu a začlenění obchodních činností z jednotlivých regionálních správ přímo pod aparát divize nákladní přepravy. Byly vytvořeny pozice obchodních manažerů pro jednotlivé regiony, spediční firmy a zahraniční zákazníky. Kontakt a samotná nabídka prodeje se tedy realizuje prostřednictvím obchodních manažerů. Další změnou provázející vznik Carga je už zmíněné zavádění procesního řízení, které však už v této fázi nepřinese podstatné zásahy do organizace obchodu. Procesy týkající se kontaktu se zákazníkem byly začleněny do procesů hlavní činnosti, a to konkrétně do obchodu. Obchodní úsek byl navržen tak, aby co nejvíce kopíroval požadavky zákazníků, a je úlohou sekce marketingu, aby na základě požadavků trhu přesně definovala produkty prodeje. Samotný prodej a odbavování zákazníků je navrženo prostřednictvím sekce prodeje, orientované hlavně na prodej přepravy, a sekce zákaznických služeb, orientované na doplňkové služby, jako je uzavírání přepravně-obstaravatelských smluv a podobně.“

„S kým budou spolupracovat a na koho se budou obracet zákazníci?“

„Všichni zákazníci budou spolupracovat se ZSSK Cargo tak jako doposud. Výjimku tvoří skupiny zákazníků, kteří v minulosti patřili pod generální zastoupení společnosti v Budapešti, Varšavě a Praze, protože tato pracoviště ukončila svoji činnost. Tito zákazníci budou včas uvědomeni a nasměrováni na obchodního manažera se sídlem v Košicích.“

„Můžete sdělit, zda bude opět uspořádáno setkání ZSSK s jejími obchodními partnery v závěru roku 2004?“

„Samozřejmě i letos se uskuteční tradiční setkání se zákazníky a partnery s cílem obeznámit je se změnami v naší společnosti. Setkání se bude konat ve dnech 8. až 10. listopadu, tentokrát na Štrbském Plese.“

Květuše Špuláková

spinner